Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?
Kapitoly článku

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost rámcových programů pro předškolní a základní vzdělávání by měla být jasně určena. Jak co nejvíce zefektivnit vzájemnou spolupráci uvádíme v článku, který vychází z publikace Školní zralost a komunikace.


Přestup ze známého prostředí mateřské školy do školy základní je pro dítě velice náročným obdobím. Musí se velice rychle přizpůsobit novému kolektivu, prostředí, jinému režimu, jiné autoritě. Má povinnosti, nové sociální role. Všechny tyto změny mohou být pro dítě velmi stresující a možné komplikace mohou jeho zahájení povinné školní docházky negativně ovlivnit. Proto je velmi důležité tento životní úsek dětem zpříjemnit a zjednodušit. Aby adaptace proběhla co nejrychleji, je vhodné, aby se dítě snovým prostředím a atmosférou v základní škole seznamovalo postupně a pravidelně již během docházky v mateřské škole. Je vhodné umožnit budoucím prvňáčkům vyzkoušet si roli školáka při různých akcích, kurzech a projektech. Cílem by mělo být pozitivně dítě naladit na vstup do školy.


Učitelky první třídy základní školy mají velmi náročnou práci. Jedná se především o první měsíce po nástupu dětí z mateřské školy do školy základní, kdy si děti zvykají na nové prostředí, jiný režim. Dobře připravená spolupráce mezi školami může učitelkám pomoci. Pokud děti prostředí školy dopředu znají, seznámí se i s učitelkou, vychovatelkou, jejich vstup do školního prostředí je klidnější. Budou-li učitelky první třídy znát základní informace o přicházejících dětech od pedagogů mateřské školy, kteří děti znají poměrně dlouhou dobu, může to usnadnit jejich práci.


Přínosná pro ně mohou být i sdělení, jak s dětmi pracovat, jak které dítě vnímá autoritu, kdo je bojácný, jaká je spolupráce s rodinou. U dětí s podpůrným opatřením získají informace o specifikách práce s těmito dětmi. Učitelky se potom naplno věnují výuce. Pokud probíhá mezi učitelkami základní a mateřské školy zpětná vazba v oblasti připravenosti dětí, učitelky mateřské školy se mohou informacemi inspirovat a svoji pedagogickou činnost stále zdokonalovat.

 

 

I správnou komunikací školky a školky můžeme dětem pomoct, aby pro ně velká změna byla co nejpříjemnější.

 

 

Etapy realizace projektu spolupráce mezi mateřskou a základní školou:

 

 

A. Přípravná fáze:

 
- Určení cíle projektu. Cílem je umožnit dětem plynulý přechod z mateřské do základní školy, realizovat návaznost výchovně vzdělávacích procesů a dostatečně děti připravit na další vzdělávací cestu.

- Určit, jakými prostředky bude cíle dosaženo. Efektivní celoroční spoluprací se základní školou.

- Výběr pedagogů, kteří se budou spoluprací se základní školou intenzivně zabývat. Tato činnost by měla být zcela dobrovolná a vedením školy dostatečně ohodnocena.

- Volba základní školy, které bude spolupráce nabídnuta. Je možné oslovit nejbližší základní školu nebo více škol, do kterých se hlásí nejvíce předškoláků. Záleží na možnostech aúsudku mateřské školy.

 

B. Realizační fáze:

 

1. Měsíc červen

- Oslovení ředitelů a pedagogů ZŠ, kteří by měli zájem o spolupráci s mateřskou školou.

- Seznámení všech zúčastněných a příprava projektu spolupráce. Dohodnutí termínů konzultací mezi pedagogy spolupracujících subjektů. Konzultace by měly mít za cíl pracovat na návaznosti výchovně-vzdělávací práce mateřské a základní školy, předávání informací o požadavcích základní školy na připravenost dětí do prvního ročníku ZŠ a předávání informací o přestupujících dětech. V tomto případě je podstatná dobrovolnost setkávání. Jakmile by dostala akce nálepku povinná, přestává být efektivní. Výběr společných aktivit: Noc s Andersenem, čtení žáků 3. tříd předškolákům, společné výstavy – vánoční, velikonoční, drakiáda, lampiónový průvod, návštěva prostorů základní školy předškoláky, využívání tělocvičny dětmi mateřské školy, pasování prvňáčků… Při výběru společných aktivit musí mít zúčastnění na zřeteli proveditelnost akcí, personální, prostorové zajištění. Začínat s akcemi, které se v minulosti osvědčily a postupně podle možností volit další.

 

 

2. Měsíc srpen – přípravný týden

- Vytvoření celoročního plánu spolupráce, určení přesných termínů dohodnutých akcí. Schválení naplánovaných aktivit, vytvoření struktury těchto činností a vhodné zvolení termínů uskutečnění. Je podstatné volit akce, které jsou dobře realizovatelné, pro zúčastněné smysluplné a organizačně dosažitelné. Akce nesmí zasahovat do běžné výuky v obou subjektech.


- Předání informací o přestupujících dětech. Každému dítěti je v mateřské škole zakládáno portfolio, kde je zaznamenáván jeho individuální vývoj ve všech oblastech po celou docházku dítěte. Mnohé cenné informace z těchto záznamů jsou velmi přínosné, mnohdy usnadní učitelce 1. třídy rychleji najít individuální přístup k jednotlivým dětem. Oběma subjekty musí být dobře zpracována směrnice o ochraně osobních údajů (GDPR).

 

 

3. Měsíc září – zahájení pravidelných návštěv předškoláků ve škole

Během září začínají předškoláci v různých intervalech v dopoledních hodinách navštěvovat školu, kde probíhá program „Úspěšný předškolák“. Je důležité zajistit přítomnost učitelky mateřské školy, aby byla dětem alespoň zpočátku nablízku, mohla je sledovat při jiných činnostech v jiném prostředí.

 

 

4. Měsíc únor – návštěva prvňáků v mateřské škole a předškoláků v základní škole

V pololetí lze uskutečnit návštěvu prvňáčků u předškolních dětí, aby se přišli pochlubit se svým prvním vysvědčením. Pro obě skupiny je možné připravit soutěže, děti si nechat společně pohrát. Učitelky mohou čas naplnit vzájemnými rozhovory mezi sebou. Pro učitelky z mateřské školy je to vhodná zpětná vazba. Dozví se, jak jsou děti do školy připraveny, v čem vidí učitelky ze ZŠ nedostatky a jak by se tyto mezery mohly odstranit. S blížícím se zápisem do první třídy je vhodné předškolákům umožnit návštěvu prostor základní školy. Děti se seznámí se třídami, šatnami, tělocvičnou, jídelnou. Je nutné zajistit pracovníka základní školy, který děti školou provede a zabezpečit, aby se nenarušovala výuka.

 

Na tipy a postupy v dalších měsících realizační fáze se podívejte na další stránce!

 

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Školní zralost a komunikaceEdiční řada Školní zralost IIPředškolák se speciálními vzdělávacími potřebami

 

 

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Pozvánka: Škola jako místo setkávání 2019

Již několik let můžete vídat náš stánek s výběrem novinek z naší produkce na akci, kterou pořádá Katedra psychologie…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5075

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka