Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele
Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny poradí, jaké metody, aktivity a formy výuky Líný učitel používá. Jste i Vy "Líným učitelem"?


Učitel ovlivňuje klima tím, jak učí. Líný učitel ví, že ve třídě by měli pracovat hlavně žáci. On je ovšem povinen přijít s takovými úkoly a činnostmi, aby žáky práce ve třídě bavila. Aktivity by měly být hravé, činnostní, praktické, aktivizující. Měly by být uvedeny libretem, tedy příběhem, který žáky motivuje a zároveň propojí činnost se světem za okny školy. Úkoly, které učitel zadává, by měly být splnitelné pro každého žáka ve třídě, na úrovni jeho schopností. Pokud to tak nemůže být, učitel použije diferenciaci obtížnosti a individualizaci práce.


Při klimatickém vyučování není důležité učivo, ale činnost, do které učitel jen doplňuje vhodné obsahy. Pedagog posiluje prostřednictvím práce soft skills a postoje, které vedou k upevnění trvalých dovedností. Nejde mu o šprtání poznatků, tedy nejnižší myšlenkovou činnost, ale o vyšší procesy: interpretaci, zobecnění, konkretizaci, objektivizaci, analýzu, dedukci a indukci, srovnávání a podobně. Vyučování vede ke spolupráci, vzájemnému respektu mezi žáky a má teambuildingový charakter. Komunikace je při něm na straně žáků.

Učitel využívá motivační efekt novosti, neopakuje příliš často aktivity nebo metody a žádná vyučovací hodina se nepodobá té předchozí ani následné po dobu týdnů a měsíců. Líný učitel dobře ví, že výklad, řízená diskuze a další metody z té bídné rodiny frontální výuky jsou neefektivní a demotivující. Plně souhlasí se slovy nejvýznamnějšího moderního psychologa Carla Rogerse, který napsal: „Důvod, pro který je přednáška považována za hlavní nástroj vyučování, je pro mne záhadou. Přednášky měly své opodstatnění předtím, než byly vytištěny první knihy, ale jejich současný význam není téměř nikdy zdůvodňován. Zvyšující se důraz na zkoušení je pro mne naprosto stejnou záhadou.“

Už jen uvažování o úvodu do tématu ukazuje rozdíl mezi tradiční a moderní výukou. Učitel, tradičně a frontálně učící, řekne ve třídě: „Dneska začneme nové, nesmírně zajímavé téma. Jsou to mechy.“ A mluví, mluví a mluví. Líný učitel chce, aby aktivita byla na straně žáků. Ví také, že nejlepší start do nového tématu mu poskytnou evokační metody. Mezi ně počítáme brainstorming, brainwriting, myšlenkové mapy nebo asociační metody. Je to početná rodina desítek činností, vesměs zábavných a pro žáky přitažlivých. Je dobré si připomenout důvody, proč je vlastně v úvodu tématu dělat, abychom věděli, k čemu směřovat pointu takového konání. Těmi nejdůležitějšími jsou:

• Diagnostika toho, co žáci vědí. Pro učitele je výhodné, když ví, na čem stavět a v čem pokračovat. Žáci mají z různých zdrojů mnoho poznatků a je edukačně velmi efektivní, aby se o ně podělili. Vzájemné učení je ten nejlepší způsob vzdělávání ve škole a evokační metody je umožňují.
Čištění pojmů. Učitelé mnohdy používají velmi složité odborné výrazy, jenomže žáci často nerozumějí ani těm relativně jednoduchým. Anebo jim rozumějí, ale každý po svém. Když učitel ve třídě řekne: „džungle“, „stát“, „predátor“ nebo „svoboda“, jednotliví žáci mohou mít ve své hlavě pojem s naprosto rozdílným obsahem. Evokační metody jsou ale právě ty, které učiteli umožní, aby si žáci pojmy vysvětlili a upevnili. Nejlépe vzájemným učením.
• Kognitivní úroveň. Učitel by se neměl při vyučování spokojit s tím, že žáci jen znají, a rvát do nich kupu zbytečných znalostí. Jde nám o vyšší kognitivní úrovně, čili o analýzu, interpretaci, hodnocení, zobecnění a podobně. Právě tyto úrovně jsou evokačními metodami dosaženy.
• Učitel dostává zakázku. Stačí, když učitel dává pozor, který pojem žáky zaujme, a na něm může vystavět aktivitu v další hodině. Je to vlastně zkoumání zájmu žáků, jež by mělo vést k individualizaci v dalších aktivitách. Vidím, že žáky zaujaly „cesty časem“? Líbí se jim v asociaci na téma vesmír pojem „UFO“? Chtěli by vědět víc o „festivalu v Riu“? Zaujalo je „tajemství pyramid“? Výborně, právě na to téma je čeká aktivita v další hodině! Tím se zvyšuje jejich spoluúčast na dění ve třídě a zlepšuje se klima.
• Soft skills! Postoje! Edukační metody podporují hromadu soft skills, potřebných dovedností, a navíc i ty správné postoje. Jak pracovní, tak odborné. Každá aktivita, pokud je zábavná, zlepšuje vztah k předmětu. Evokační metody přinášejí svou paletu dovedností, jinde jen těžko dosažitelných, například dovednost kategorizovat a třídit nahodile získané poznatky. Nebo dovednost hodnotit a realizovat nápady.
• Nedělají se chyby, vše je správně! Při evokačních aktivitách mohou žáci přemýšlet po svém, neexistují tu žádná správná řešení a chyby jsou součástí práce (tak by to mělo být vždy). Ostatně například brainstorming má přímo v popisu postupu, že nápady nejsou nikým hodnoceny při jejich zapisování.
• Učitel pouze moderuje. Evokační metody v drtivé většině nepotřebují jinou činnost učitele než moderační. I tu může v průběhu aktivity předat některému ze žáků. Nic nevykládá, neindoktrinuje, necpe žákům nic do hlavy – pouze zajišťuje „provoz“ vybrané aktivity. Čím víc je v pozadí, tím více to podporuje dobré klima ve třídě a zvyšuje různé dovednosti žáků.
• Je to hravé, je to týmové, je to zábavné! Že každá společná práce zlepšuje vztahy, je nabíledni. Vyučování s evokačními metodami je velmi často i teambuildingové. Evokační aktivity jsou také opravdu zábavné, zapojují celou třídu, všichni si hrají – a vlastně nenápadně pracují. To má Líný učitel rád, protože ve třídě mají pracovat a bavit se hlavně žáci!

 



Když jsem nyní rekapituloval všechny důvody, vidím, že to jsou vlastně zásady moderní, suportivní a klimatické výuky. Už před mnoha lety Stanislav Červenka napsal památné věty: „Položme si otázku: jací by naši žáci měli být? Pracovití, čestní, aktivní, samostatní, logicky myslící, kamarádští, spolupracující, angažovaní…! To by se nám to pracovalo. Ale oni přece takoví jsou! Takový totiž původně je každý mladý člověk. Jenomže umožníme my jim ve škole, aby mohli takovými opravdu být? Jednou z možností, jak na to, je volba odpovídajících metod a organizačních forem výuky, zejména pak problémové učení. To se orientuje na samostatné myšlení, tvořivost žáků a také na zvýšení efektivity edukace. Zvyšuje se také individuální přístup. A to zejména tehdy, když mohu žákům předložit úkoly s různou úrovní obtížnosti, případně u každé skupiny jiný typ problémové úlohy. Učiteli se nabízí i nepřeberné množství hodnocení, a to především hodnocení pozitivní.“


Je tu patrné spojení mezi způsobem výuky a postojem k předmětu, dokonce k morálním vlastnostem. Kvalitní vyučování spolu nese i dobré sociální učení. Žák se spolu s látkou učí nejen dovednosti a soft skills své, ale i učitelovy, tedy komunikaci, organizaci a přerozdělování práce, leadership, způsoby hodnocení a další věci, které pak učitel využije v delegování při takto zaměřených aktivitách. Na vyšší úrovni se žáci i učí obecně, jak řešit problémy, jak být dobře připraveným profesionálem a jak mít rád svou práci.

 

Podívejme se na rozdíl mezi tradiční aktivitou a aktivitou moderního Líného učitele. Klasický způsob, jak žáky naučit státní vlajky, je poznávací test. Žáci se doma našprtají vlajky a učitel je testuje. Dá jim písemku nebo je zkouší ústně. Líný učitel nechce, aby se žáci cokoliv učili doma, a už vůbec ho nenapadne takto zkoušet. Zadá žákům tento úkol: „Zvol si takový stát, který je ti sympatický. Nebo ten, který znáš nejlépe. Zjisti si o něm co nejvíce dalších údajů a nakresli do sešitu jeho novou vlajku. Vymysli ji tak, aby odpovídala alespoň některým zjištěným poznatkům. Nezapomeň si dělat poznámky, co její barvy a další znaky znamenají! Až budeš svoji vlajku prezentovat, určitě ukaž i tu původní.“


Nejen že jde o mnohem kreativnější a zábavnější aktivitu, ale rozvíjí i vyšší úroveň učení. V prvním případě se žák učí zpaměti, což je didaktická bída. V druhém případě tvůrčím způsobem používá získané poznatky. To je mnohem vyšší level aplikační dovednosti. Moderní/Líný učitel se prací ve třídě baví, o to více, že rád přenechává otěže dění samotným žákům. Zní to jen zdánlivě paradoxně, ale právě hravá a svobodná práce žáků vede k dodržování a upevňování pravidel mnohem účinněji než nucené práce frontální výuky. Bez pravidel totiž není hra nebo zábava, to je jasné. Líný učitel si je vědom toho, že to, co činíme rádi a se zájmem, děláme nejlépe. To platí pro žáky i pro nás učitele.

 

 

Text pochází z publikace Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny. Autorem knihy je Robert Čapek.

 

Chcete zažít (téměř naživo) Roberta Čapka. Podívejte se na záznamy našich webinářů >>

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9565

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka