Metody práce s textem: čtení s předvídáním

Metody práce s textem: čtení s předvídáním
V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Podle posledních průzkumů se ukazuje, že české děti na tom z hlediska čtenářské gramotnosti nejsou nejlépe. Užití vhodných metod práce s textem rozvoji čtenářské gramotnosti napomáhá (čtenářské gramotnosti věnujeme samostatný balíček publikací pro prvnídruhý stupeň). Rovněž rozvíjí čtení s porozuměním, komunikativní dovednosti a dovednost analytického (kritického) zhodnocení textu.

 

Pedagog by si měl vždy uvědomit, že nelze vyučovací hodiny stavět pouze na metodách vytržených z celkového kontextu výuky, je třeba si promyslet celkovou strukturu vyučovací hodiny, stanovit konkrétní vzdělávací cíle, včetně cílů rozvoje čtenářské gramotnosti (inspiraci na další výukové metody lze čerpat z publikací v edičních řadách Náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ I a II).

 

Tipy na metody práce s textem: ČTENÍ S PŘEDVÍDÁNÍM

 

Žáci čtou tiše a samostatně společný text po částech, které postupně od učitele dostávají. Po přečtení každé části textu žáci nejdříve samostatně předvídají, jak bude text pokračovat. Vycházejí při tom z odhadů (předpovědí) podložených z náznaků v textu a z vlastní čtenářské a životní zkušenosti a znalosti.

 

Mohou to činit (Košťálová, 2010):

 

  • odkazem na čtenářské zkušenosti se žánry („bude to mít tragický konec, protože je to balada a balady končí špatně“),
  • odkazem na jinou část textu („v textu se říká, že je rychlý, tak myslím, že by mohl být u cíle dřív než ten druhý závodník“),
  • odkazem na životní zkušenost („maminky jsou obětavé, takže myslím, že se matka vydá na dalekou cestu, aby zlomila to kouzlo“),
  • odkazem na jiný konkrétní text („nedávno jsem četl román, ve kterém se čas různě zrychloval a zpomaloval, tak třeba bude podobný trik i tady a loď doletí ještě před výbuchem“).
  • odkazem na známé postupy daného autora („četli jsme přeci už více detektivek od tohoto autora, a obyčejně je na začátku nějaká nenápadná postava, která je nakonec zločincem“),
  • odkazem na ilustraci nebo jiné grafické prvky („je tu na obrázku pramice ve tmě, takže myslím, že celá rodina se pokusí překročit hranici v noci na pramici“).

 

Pak svoje předpovědi mohou prodiskutovat ve dvojicích, ve skupinách nebo v celé třídě. Následuje čtení další části textu. Žáci porovnávají, nakolik se splnily jejich předpovědi, a posléze předvídají další pokračování textu.

 

Více metod, ale i třeba příspěvky zaměřené na hodnocení učitelů pojaté z několika úhlů pohledu, komunikaci ve škole a výukovým metodám, zacíleným na konkrétní přínos v jednotlivých předmětech či detailní zpracování možného využití vybraných metod při výuce, se můžete dočíst ve třetím čísle Výběru z aktuálních školských témat - Čtvrtletník pro ZŠ – III. Výběry přináší každé tři měsíce zpracovaná témata adresovaná ředitelům škol a jejich zástupcům na základě širokého a pečlivého výzkumu mezi samotnými řediteli. V tomto článku byla použita ukázka z příspěvku Metody práce s textem od Mgr. Petry Hendrichové, PhD.

 

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1120

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka