Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy
Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

Školní výlety

 

Sezóna výletů a škol(ek) v přírodě právě končí. Co je na takových výletech nejdůležitější? Samozřejmě to, aby si to děti užily, zároveň je však třeba dbát na zvýšenou opatrnost, jelikož zranění může přijít dřív, než se „rozkoukáme“. Přinášíme Vám článek zaměřený na bezpečnost a bezpečnostní opatření a povinnosti pedagogů na školních výletech a školách v přírodě.

 

Školní výlety jsou školskými obecně závaznými předpisy upraveny zvlášť v předpisech pro mateřské školy a zvlášť v předpisech pro základní školy. Předpisy pro základní školy nehovoří výslovně o školních výletech, ale o zotavovacích akcích a pod tím rozumí jak školní výlety (zpravidla jednodenní), tak akce pořádané na delší dobu. Pojem zotavovací akce totiž ještě před přijetím nyní platného školského zákona definoval zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Tento zákon stanoví v § 8, že zotavovací akcí je organizovaný pobyt 30 a více dětí ve věku do 15 let na dobu delší než 5 dnů, jehož účelem je posílit zdraví dětí, zvýšit jejich tělesnou zdatnost, popřípadě i získat specifické znalosti nebo dovednosti. Na akce, které trvají dobu kratší než 5 dnů, však také pamatuje a v § 12 stanoví, že při organizovaném pobytu dětí v počtu menším nebo po dobu kratší, než je 5 dnů, s výjimkou akcí pořádaných pro děti v poměru rodinném a obdobném, musí osoba, která akci pořádá, tedy mateřská či základní škola, zajistit hygienicky nezávadný stav zařízení, zásobování akce pitnou vodou v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem pro zotavovací akce a účast pouze fyzických osob, které splňují podmínky stanovené zákonem (musejí být k této činnosti zdravotně způsobilé a musejí mít tzv. zdravotní průkaz).

 

Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných MŠMT dne 22. prosince 2005 č. j. 37 014/2005-25 je dalším předpisem zajišťujícím bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů. Tento předpis však není obecně závazný a škola jej musí zapracovat do školního řádu.

 

Oproti dřívějším předpisům a také hlavně po zkušenostech z praxe se doporučuje, aby škola vyžadovala, že žák bude mít na výletech, zejména se zvýšeným rizikem ohrožení zdraví, u sebe průkaz zdravotní pojišťovny.

 

Metodický pokyn však výslovně neupravuje bezpečnost a ochranu zdraví při školních výletech. Pojednává o bezpečnosti a ochraně zdraví žáků při výuce plavání, lyžařském výcviku, sportovně turistických kurzech, koupání a bruslení. Bezpečnost a ochranu zdraví při školních výletech si tedy musí upravit ředitelé a ředitelky škol ve svých předpisech
sami s ohledem na specifické podmínky své školy a věcné zaměření školního výletu.

 

 

Školy v přírodě

 

Školský zákon vychází ze základního členění, podle kterého vzdělávací soustavu tvoří školy a školská zařízení podle tohoto zákona. Pokud se týká školských zařízení, tak upřesňuje, že školské zařízení poskytuje služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí, nebo zajišťuje ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou péči a že druhy školských zařízení jsou školská zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, školská poradenská zařízení, školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání, školská účelová zařízení, výchovná a ubytovací zařízení, zařízení školního stravování a školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči. Školský zákon sice pojem „škola v přírodě“ výslovně neužívá, ale školy v přírodě řadí pod obecný pojem školské zařízení a tento pojem se v zákoně užívá vedle pojmu škola. Jediným předpisem z oblasti školských předpisů, který pojednává o školách v přírodě, je vyhláška č. 108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních. Podle jejího ustanovení § 10 škola v přírodě zajišťuje zotavovací pobyt ve zdravotně příznivém prostředí dětem mateřských škol a žákům plnícím povinnou školní docházku, popřípadě pobyt vybraných skupin dětí mateřských škol a žáků plnících povinnou školní docházku bez přerušení vzdělávání. Podle této vyhlášky totiž typy školských výchovných a ubytovacích zařízení jsou:

  • domov mládeže,
  • internát,
  • škola v přírodě.

 

Zde se tedy pod pojmem „škola v přírodě“ rozumí ono školské zařízení, které zajišťuje pobyt dětí nebo žáků z měst např. na horách, a dále se zde onen pobyt dětí nebo žáků, který je běžně označován za „školu v přírodě“, neprobírá.

 

Metodický pokyn sám nemá např. samostatný článek pojednávající o bezpečnosti a ochraně zdraví dětí a žáků např. na školách v přírodě, ale na několika místech je zmiňuje a předvídá.
První zmínku nalezneme v článku nazvaném „Zdravotní předpoklady“, kde se stanoví, že pro účast na některých vzdělávacích činnostech školy, například na škole v přírodě, sportovních a tělovýchovných akcích, výuce plavání nebo lyžařském výcviku, se vyžaduje zdravotní způsobilost, kterou posuzuje a posudek vydává praktický lékař pro děti a dorost. Praktický lékař pro děti a dorost, který dítě registruje, v posudku dále uvede, zda se dítě podrobilo stanoveným pravidelným očkováním nebo má doklad, že je proti nákaze imunní nebo že se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci. V té souvislosti jsou zákonní zástupci nezletilých žáků a zletilí žáci povinni informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání nebo na účast na těchto akcích. Toto ustanovení Metodického pokynu je však pouze parafrází jednoho ustanovení zákona o ochraně veřejného zdraví (viz dále), takže pro praxi má význam spíše metodický. Jak jsme již uvedli výše, v článku nazvaném „První pomoc a ošetření“ se připomíná, že škola má povinnost zajistit i při všech školních akcích konaných mimo školu opatření k zajištění první pomoci žáků, což je také v praxi jasné a nezpochybnitelné.

 

Shrneme-li uvedené, můžeme konstatovat, že školské předpisy vychází ze zásady, že škola v přírodě zajišťuje dětem mateřských škol a žákům plnícím povinnou školní docházku zotavovací pobyt a povinnou školní docházku bez přerušení vzdělávání ve zdravotně příznivém prostředí, a tuto dobu považují za součást plnění povinné školní docházky, resp.
pobytu v předškolním zařízení. Z toho důvodu také školské předpisy nestanoví zvláštní požadavky nebo výjimky pro dobu vlastního pobytu ve škole v přírodě. O vlastním pobytu dětí a žáků na „škole v přírodě“ nalezneme bezesporu více v hygienických předpisech.

 

Kdybychom měli učinit menší závěr, jak na pobyt dětí nebo žáků ve škole v přírodě pohlíží školské předpisy, můžeme konstatovat, že tyto předpisy vychází ze zásady, že škola v přírodě zajišťuje dětem mateřských škol a žákům plnícím povinnou školní docházku zotavovací pobyt a povinnou školní docházku bez přerušení vzdělávání ve zdravotně příznivém prostředí. Proto také nestanoví žádné zvláštní výjimky pro tuto dobu, považují ji u žáků základní školy za součást plnění povinné školní docházky. Ředitel mateřské školy nebo ředitel školy, která posílá děti nebo žáky do školy v přírodě, musí sám podle svých podmínek zajistit vše potřebné z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví. To znamená, že musí vybrat učitele, kteří budou děti doprovázet, tyto náležitě proškolit (zejména s ohledem na to, zda se škola v přírodě bude konat v zimě na horách nebo v jarních či letních měsících s možností koupání apod.), pak musí vybrat zdravotníky, kteří budou děti či žáky doprovázet, a zajistit i jejich proškolení (viz dále) a nakonec musí zajistit, aby byli rodiče, resp. zákonní zástupci dětí a žáků náležitě seznámeni s průběhem školy v přírodě a aby jim bylo vysvětleno, že mají povinnost sdělit škole, zda dítě nebo žák nepřišlo do styku s infekčním onemocněním, nakaženou osobou nebo mu není nařízeno karanténní opatření. Nakonec samozřejmě není možno podcenit ani vlastní poučení dětí a žáků, zejména pokud se jedná např. o děti mateřských škol.

 

 V článku byly použity ukázky z publikace Výběr ze školské legislativy, Čtvrtletník pro mateřské školy, II, 2016-2017, autorka: JUDr. Eva Dandová

 

 Kam dál? Mohlo by se Vám líbit:

 

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatřeníKonference DÍTĚ V CENTRU POZORNOSTI

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0382

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka