Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD
Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy výbuch a ztrátu sebekontroly. V metafoře je možné představit si změny v naladění jako pohyb postavičky po úbočí hory: z klidné a pohodové nížiny se vlivem negativně vnímaných podnětů posouvá postavička směrem nahoru a roste její vnitřní napětí. Pak se dostane do bodu, kdy se její pohyb zdoláním vrcholu mění ve volný pád podél příkrého úbočí hory napravo...

Pro pochopení dynamiky procesu jednotlivých situací, kdy dochází k selhání na straně jedince s ADHD, lze použít jednoduchý grafický model:

 

Pracujeme se symbolikou semaforu, přičemž využíváme barevné signalizace od zelené – pozitivní, přes oranžovou – upozorňující na nastávající riziko až po červenou – stop!

Nástup afektu je ve schématu modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy výbuch a ztrátu sebekontroly. V metafoře je možné představit si změny v naladění jako pohyb postavičky po úbočí hory: z klidné a pohodové nížiny se vlivem negativně vnímaných podnětů posouvá postavička směrem nahoru a roste její vnitřní napětí. Pak se dostane do bodu, kdy se její pohyb zdoláním vrcholu mění ve volný pád podél příkrého úbočí hory napravo.

Celou metaforu lze verbalizovat tak, že do určitého momentu je možné vnitřní napětí zvládnout. Jakmile však překročí únosnou míru, dochází u člověka s ADHD k nekontrolovanému výbuchu, kdy většinou není schopen svoji reakci efektivně korigovat (to je moment volného pádu).

Při práci s nositelem ADHD je důležité nasměrovat jej k vědomému a cílenému obracení trendu postupu po kopci. Když narůstá přetlak, je nezbytné pracovat intenzivně na snížení napětí tak, aby nedošlo k nekontrolované reakci.

Při práci s rodiči či pedagogy je tento model cestou k porozumění, co se v jejich dítěti, potažmo svěřenci odehrává a proč se mu někdy nedaří zvládnout afektivní situaci. Rodiče a pedagogy je třeba směřovat k tomu, aby u dítěte uměli identifikovat stav narůstajícího napětí a dokázali ho podpořit v obratu směrem dolů na pomyslném kopci.

Další rovina práce je vysvětlení, co se odehrává při nahromadění napětí a následném výbuchu, tedy při tzv. „volném pádu“. V tomto momentě jedinec s ADHD ztrácí sebekontrolu (v závislosti na individuálních dispozicích a na příčině afektu). Dostává se až do jakéhosi změněného stavu vědomí. Když někteří klienti tento stav popisují, říkají, že vidí rudě, jako by hleděli rourou či tunelem, a je jim všechno jedno. Nedbají na možné důsledky a jejich reakce je v danou chvíli pro okolí zcela neadekvátní a nepochopitelná. V tomto momentě rozhodně nezabere výzva ze strany rodiče či pedagoga: „Uklidni se!“. To v danou chvíli zuřící nositel diagnózy ADHD skutečně nedokáže. Dalším kamenem úrazu může být „výslech“ bezprostředně po odeznění afektu: „Proč jsi to udělal?“, případně přísný trest za urážky, které řekl, apod.

Je nutné si uvědomit, že v důsledku excitace a snížené sebekontroly si jedinec s ADHD detaily celé situace mnohdy nepamatuje. Když se při detailním rozboru situace snaží nositel ADHD vyhovět a vymýšlí si, co asi mohl říct/udělat a proč, bývá nezřídka označen za lháře a celý proces výbuchu vzteku často začne nanovo.

Po fázi volného pádu, která trvá obvykle několik vteřin až minut (ale v extrému i několik hodin), nastává fáze zklidnění. Jedinec je po záchvatu afektu často vysílený, unavený, prožívá pocitu studu a sebeobviňování, setkáváme se i s tím, že pláče. Pokud se situaci nepodaří citlivě uchopit, může docházet ke vzniku latentního vzdoru vůči autoritám a pocitům křivdy.

Ke zklidnění a celkové stabilizaci situace pomůže dostatek prostoru k odeznění afektu. Následně je vhodné přesměrovat pozornost a nasměrovat hyperaktivního jedince na odlišnou činnost, ideálně i v jiném kontextu a prostředí. Během odeznívání afektu je nutné zajistit bezpečí, aby nositel diagnózy ADHD někomu či sobě neublížil a nezpůsobil zbytečné materiální škody. Následná reflexe celé situace je velmi důležitá. Je však třeba ji dobře načasovat tak, aby nedošlo k opětovnému spuštění afektu.

 

Z praxe

Z afektu do afektu

Antonín byl žákem páté třídy. Poruchy pozornosti a hyperaktivita byly u něj provázeny hraničními rozumovými schopnostmi a řadou specifických poruch učení. Aby toho nebylo málo, byl Antonín adoptovaný a matka s ním zůstala sama. Měla problém chlapce nejen výchovně zvládnout, ale i pochopit a plně přijmout. Všechny tyto okolnosti postupně vedly k tomu, že u Antonína klesala frustrační tolerance a rostla pohotovost k afektivnímu jednání. Maminka postupně vyčerpala vše, co by na Antonína platilo, zbylo jen jeho zaujetí počítačovými hrami. Maminka v zoufalství užívala zákaz počítače kvůli každé maličkosti a Antonín to velmi nelibě nesl.

Jednou neměl Antonín ve škole dobrý den a nedařilo se mu. Drobně vyrušoval, nebyl schopný se koncentrovat a po několika napomenutích mu paní učitelka pohrozila poznámkou. Následoval výbuch vzteku (zoufalství nad tím, že mu maminka doma zakáže počítač) provázený křikem, vulgarismy, házením věcí… Antonín nad sebou zcela ztratil kontrolu.

Vyvedl jsem chlapce ze třídy a po několika minutách se podařilo ho zklidnit. Zklidněný se vrátil do třídy, aby pokračoval v práci. Během několika minut opět propukl křik a zase jsem vyváděl chlapce ze třídy. Paní učitelka situaci komentovala ve smyslu, že chlapec odmítl pracovat. Až později jsem zjistil, že se Antonín odmítl paní učitelce omluvit za invektivy, které si nepamatoval.

Zklidnění v tomto případě trvalo několikanásobně déle a pro jistotu jsem chlapce do třídy doprovodil. Co následovalo? Již mezi dveřmi se paní učitelka pustila do Antonína: „No tak přiznej se, cos mi řekl, jak jsi byl hrubý… ani ses neomluvil…“. Načež se na mne obrátila, abych ji podpořil: „Na to je jedna poznámka málo…“. Vše se seběhlo v mžiku, učitelku jsem musel zastavit. Chlapec opět propadl afektu, který provázelo hození židle a křik. Zklidnění trvalo déle než hodinu a do třídy jsem ho již nevrátil.

Paní učitelka svým striktním trváním na okamžitém řešení a stupňováním postihu, třebaže byl chlapec zcela mimo možnost sebekontroly, dosáhla opakování a prohloubení afektu. Když se podařilo chlapce stabilizovat, byl vysílený, nešťastný, plakal a na chvíli usnul. Při pozdější reflexi celé situace si pamatoval jen zlomek událostí, které se přihodily, a bylo pro něho velmi traumatizující se dopodrobna k celé situaci vracet.

 

Ukázka pochází z publikace ÁDÉHÁDĚ - Jak na emoce dětí s ADHD, jejímž autorem je Mgr. Jan Uhlíř. Publikace pro práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami  najdete v e-shopu Dobrá škola.

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9553

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka