Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD
Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy výbuch a ztrátu sebekontroly. V metafoře je možné představit si změny v naladění jako pohyb postavičky po úbočí hory: z klidné a pohodové nížiny se vlivem negativně vnímaných podnětů posouvá postavička směrem nahoru a roste její vnitřní napětí. Pak se dostane do bodu, kdy se její pohyb zdoláním vrcholu mění ve volný pád podél příkrého úbočí hory napravo...

Pro pochopení dynamiky procesu jednotlivých situací, kdy dochází k selhání na straně jedince s ADHD, lze použít jednoduchý grafický model:

 

Pracujeme se symbolikou semaforu, přičemž využíváme barevné signalizace od zelené – pozitivní, přes oranžovou – upozorňující na nastávající riziko až po červenou – stop!

Nástup afektu je ve schématu modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy výbuch a ztrátu sebekontroly. V metafoře je možné představit si změny v naladění jako pohyb postavičky po úbočí hory: z klidné a pohodové nížiny se vlivem negativně vnímaných podnětů posouvá postavička směrem nahoru a roste její vnitřní napětí. Pak se dostane do bodu, kdy se její pohyb zdoláním vrcholu mění ve volný pád podél příkrého úbočí hory napravo.

Celou metaforu lze verbalizovat tak, že do určitého momentu je možné vnitřní napětí zvládnout. Jakmile však překročí únosnou míru, dochází u člověka s ADHD k nekontrolovanému výbuchu, kdy většinou není schopen svoji reakci efektivně korigovat (to je moment volného pádu).

Při práci s nositelem ADHD je důležité nasměrovat jej k vědomému a cílenému obracení trendu postupu po kopci. Když narůstá přetlak, je nezbytné pracovat intenzivně na snížení napětí tak, aby nedošlo k nekontrolované reakci.

Při práci s rodiči či pedagogy je tento model cestou k porozumění, co se v jejich dítěti, potažmo svěřenci odehrává a proč se mu někdy nedaří zvládnout afektivní situaci. Rodiče a pedagogy je třeba směřovat k tomu, aby u dítěte uměli identifikovat stav narůstajícího napětí a dokázali ho podpořit v obratu směrem dolů na pomyslném kopci.

Další rovina práce je vysvětlení, co se odehrává při nahromadění napětí a následném výbuchu, tedy při tzv. „volném pádu“. V tomto momentě jedinec s ADHD ztrácí sebekontrolu (v závislosti na individuálních dispozicích a na příčině afektu). Dostává se až do jakéhosi změněného stavu vědomí. Když někteří klienti tento stav popisují, říkají, že vidí rudě, jako by hleděli rourou či tunelem, a je jim všechno jedno. Nedbají na možné důsledky a jejich reakce je v danou chvíli pro okolí zcela neadekvátní a nepochopitelná. V tomto momentě rozhodně nezabere výzva ze strany rodiče či pedagoga: „Uklidni se!“. To v danou chvíli zuřící nositel diagnózy ADHD skutečně nedokáže. Dalším kamenem úrazu může být „výslech“ bezprostředně po odeznění afektu: „Proč jsi to udělal?“, případně přísný trest za urážky, které řekl, apod.

Je nutné si uvědomit, že v důsledku excitace a snížené sebekontroly si jedinec s ADHD detaily celé situace mnohdy nepamatuje. Když se při detailním rozboru situace snaží nositel ADHD vyhovět a vymýšlí si, co asi mohl říct/udělat a proč, bývá nezřídka označen za lháře a celý proces výbuchu vzteku často začne nanovo.

Po fázi volného pádu, která trvá obvykle několik vteřin až minut (ale v extrému i několik hodin), nastává fáze zklidnění. Jedinec je po záchvatu afektu často vysílený, unavený, prožívá pocitu studu a sebeobviňování, setkáváme se i s tím, že pláče. Pokud se situaci nepodaří citlivě uchopit, může docházet ke vzniku latentního vzdoru vůči autoritám a pocitům křivdy.

Ke zklidnění a celkové stabilizaci situace pomůže dostatek prostoru k odeznění afektu. Následně je vhodné přesměrovat pozornost a nasměrovat hyperaktivního jedince na odlišnou činnost, ideálně i v jiném kontextu a prostředí. Během odeznívání afektu je nutné zajistit bezpečí, aby nositel diagnózy ADHD někomu či sobě neublížil a nezpůsobil zbytečné materiální škody. Následná reflexe celé situace je velmi důležitá. Je však třeba ji dobře načasovat tak, aby nedošlo k opětovnému spuštění afektu.

 

Z praxe

Z afektu do afektu

Antonín byl žákem páté třídy. Poruchy pozornosti a hyperaktivita byly u něj provázeny hraničními rozumovými schopnostmi a řadou specifických poruch učení. Aby toho nebylo málo, byl Antonín adoptovaný a matka s ním zůstala sama. Měla problém chlapce nejen výchovně zvládnout, ale i pochopit a plně přijmout. Všechny tyto okolnosti postupně vedly k tomu, že u Antonína klesala frustrační tolerance a rostla pohotovost k afektivnímu jednání. Maminka postupně vyčerpala vše, co by na Antonína platilo, zbylo jen jeho zaujetí počítačovými hrami. Maminka v zoufalství užívala zákaz počítače kvůli každé maličkosti a Antonín to velmi nelibě nesl.

Jednou neměl Antonín ve škole dobrý den a nedařilo se mu. Drobně vyrušoval, nebyl schopný se koncentrovat a po několika napomenutích mu paní učitelka pohrozila poznámkou. Následoval výbuch vzteku (zoufalství nad tím, že mu maminka doma zakáže počítač) provázený křikem, vulgarismy, házením věcí… Antonín nad sebou zcela ztratil kontrolu.

Vyvedl jsem chlapce ze třídy a po několika minutách se podařilo ho zklidnit. Zklidněný se vrátil do třídy, aby pokračoval v práci. Během několika minut opět propukl křik a zase jsem vyváděl chlapce ze třídy. Paní učitelka situaci komentovala ve smyslu, že chlapec odmítl pracovat. Až později jsem zjistil, že se Antonín odmítl paní učitelce omluvit za invektivy, které si nepamatoval.

Zklidnění v tomto případě trvalo několikanásobně déle a pro jistotu jsem chlapce do třídy doprovodil. Co následovalo? Již mezi dveřmi se paní učitelka pustila do Antonína: „No tak přiznej se, cos mi řekl, jak jsi byl hrubý… ani ses neomluvil…“. Načež se na mne obrátila, abych ji podpořil: „Na to je jedna poznámka málo…“. Vše se seběhlo v mžiku, učitelku jsem musel zastavit. Chlapec opět propadl afektu, který provázelo hození židle a křik. Zklidnění trvalo déle než hodinu a do třídy jsem ho již nevrátil.

Paní učitelka svým striktním trváním na okamžitém řešení a stupňováním postihu, třebaže byl chlapec zcela mimo možnost sebekontroly, dosáhla opakování a prohloubení afektu. Když se podařilo chlapce stabilizovat, byl vysílený, nešťastný, plakal a na chvíli usnul. Při pozdější reflexi celé situace si pamatoval jen zlomek událostí, které se přihodily, a bylo pro něho velmi traumatizující se dopodrobna k celé situaci vracet.

 

Ukázka pochází z publikace ÁDÉHÁDĚ - Jak na emoce dětí s ADHD, jejímž autorem je Mgr. Jan Uhlíř. Publikace pro práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami  najdete v e-shopu Dobrá škola.

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1301

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka