Nadchází soumrak učebnic?

Nadchází soumrak učebnic?
Pokud jste učiteli odborných předmětů na střední škole, můžete si udělat jeden rychlý test. Zkuste odpovědět na otázku, jak staré jsou učebnice, které při výuce nejčastěji používáte? Pět, deset, patnáct let nebo ještě více?

Letmým pohledem na nabídky knihkupců dojdeme k závěru, že poslední ucelené řady učebnic byly v odborném vzdělávání vydány již před nějakým rokem. Pokud jde o obory Strojírenství a Elektrotechnik, poslední řady byly vydány v letech 2005 – 2006, dále pak na přelomu století a další už v devadesátých letech. A u ostatních oborů (snad jen s výjimkou Ekonomiky a podnikání) je to myslím hodně podobné. Proč tomu tak je?

 

Zdá se, že jde o dvě hlavní příčiny. Zcela zásadně s nabídkou učebnic zamíchala tzv. kurikulární reforma, tedy zavedení RVP a ŠVP. Jelikož rámcové vzdělávací programy stanovují jen rámcové výstupní znalosti a dovednosti a hlavní tematické okruhy, je pro autory i nakladatele obtížné postihnout rozmanitost konkrétního učiva a časových plánů jednotlivých škol, nehledě na jejich velmi rozdílné oborové profilace. Pro nakladatele je navíc neekonomické produkovat učebnice pro úzce specializované obory.

 

Druhým důvodem je nejspíš již nějaký čas šířený názor, že v „moderní“ škole již nebude místo na „nemoderní“ učebnice a vzdělávací materiály si budou učitelé tvořit sami, nejlépe s využitím digitálních zdrojů z internetu. Toto přesvědčení dalo vzniknout podpoře tzv. DUMů, tj. digitálních učebních materiálů, které byly podporovány zejména v konci minulého čerpacího období z evropských fondů. Pokud se dnes podíváte na různá veřejná úložiště, nejspíš mi dáte za pravdu, že pro odborné vzdělávání zde mnoho využitelných materiálů nenajdete, nehledě na různorodou kvalitu a nejasná autorská práva.

 

Podle dotazníkového šetření nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., které proběhlo v roce 2016 a kladlo si za cíl zmapovat situaci na českém trhu s výukovými materiály pro odborné předměty na SŠ, vyplynulo, že polovina dotázaných má problém se sháněním výukových materiálů. Z dotazníku dále vyplynulo, že největší nedostatek materiálů je ve skupinách oborů Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika; Strojírenství a strojírenská výroba; Stavebnictví, geodézie a kartografie či Obecně odborná příprava. Přes 90 % respondentů odpovědělo, že ve výuce používá digitální materiály.

 

Pokud vím, situaci s nedostatkem odborných učebních textů se věnovalo i ministerstvo školství již v roce 2009 a připravovalo evropský projekt „nízkonákladových učebnic“. Bohužel tento celkem bohulibý záměr zapadl do stoupy společně s dalšími bláznivými projekty „dobešovského období“. Z dat, která byla tehdy pro potřeby projektu zjišťována, vyplývá nejen nedostatek specifických odborných textů, hlavně u oborů s nízkým počtem žáků, ale také trvající zájem učitelů o klasické učebnice odborných předmětů.

 

Z tehdy provedené studie vyplývá, že již tehdy byla spokojenost s nabídkou odborných učebnic nízká zvláště u učebních oborů a že školy nahrazovaly chybějící učební texty vlastní tvorbou či vyhledáváním na internetu.

 

Jak jste celkově spokojeni s nabídkou učebnic na českém knižním trhu? Odborné předměty (dle jednotlivých typů škol):

 

 

Zdroj: Studie zmapování nabídky a kvality učebnic pro oblast středního vzdělávání, MŠMT 2009

 

Jakým způsobem řešíte neexistenci vhodné učebnice určitého předmětu?

 
A. Vyhledáváním textů a cvičení na internetu.
B. Vytvářením vlastních učebních materiálů.
C. Vytvářením doplňkových materiálů pro daná témata.
D. Překladem zahraniční literatury.
E. Jiným způsobem.

 

 

Zdroj: Studie zmapování nabídky a kvality učebnic pro oblast středního vzdělávání, MŠMT 2009

 

Za pozornost stojí také jeden ze závěrů studie: „Studie zjistila, že v některých odborných oborech učebnice zcela chybí. Jde především o obory E – tedy obory s nízkou kvalifikací. Dále je situace špatná v oborech typu H, které se zaměřují na řemesla… Slabou stránkou je didaktická úroveň již existujících učebnic. Vydávání učebnic pro odborné předměty je na rozdíl od vydávání učebnic jazyků či všeobecných předmětů pro nakladatelství neekonomické. Nakladatelé, pokud tyto tituly vydávají, většinou jen renovují knihy staré. Projektový systematický přístup k tomuto druhu literatury chybí.“

 

Zdá se, že tato situace je pro český trh specifická. Například u našich nejbližších sousedů na Slovensku podpořil stát vydání nové učebnicové řady pro obory Strojírenství (i další) a kromě toho z evropských fondů vznikl interaktivní Portál stredného odborného vzdelávania a prípravy (projekt RSOV). V německém duálním systému zase podobné vzdělávací materiály a odborné výukové portály provozují zaměstnavatelské organizace i komerční nakladatelství.

 

A co u nás? Zdá se, že ministerstvo ani jeho přímo řízené organizace nemají zájem vytvářet ani podporovat potřebné vzdělávací materiály a nechávají řešení této neutěšené situace volnému trhu. Z iniciativy nakladatelství Raabe tak vznikl koncept zcela nové řady moderních učebnic pro odborné střední školy. Jako první z připravených oborů přichází souborná učebnice pro obory Strojírenství. Jde o variabilní text shrnující všechny společné znalosti a dovednosti (text je v kroužkové vazbě, umožňující sestavení výuky podle volby učitele v rámci různých RVP). Zároveň k základnímu textu budou vydány ještě žákovské pracovní sešity, umožňující samostatnou práci a přípravu žáků a chystají se také metodická doporučení pro učitele.

 

Inovativnost připravené učebnice je právě v její variabilitě (možnosti využívat různé kapitoly a články přesně v okamžiku, kdy je učitel potřebuje podle svého školního vzdělávacího programu). Zároveň bylo vytipováno základní učivo (vhodné pro všechny) a rozšiřující učivo (vhodné pro maturitní obory). Inovativnost je také v začlenění metodických poznámek (piktogramů) pro učitele, který podle nich může zvolit vhodné metody výuky. Takováto kombinace a univerzálnost učebnice je na českém trhu unikátní.

 

Učebnice se díky tomu stává jakousi živou „sumou oborových znalostí a dovedností“, které při vzdělávání využije každý učitel odborných předmětů (nebo zájemce o další vzdělávání), ale i žák v oborech Strojírenství. A pokud si stejně jako já myslíte, že ani v budoucnu dobré učebnice nezaniknou, jen budou více univerzální a interaktivní, není nic jednoduššího, než se s novou učebnicí Strojírenství a strojírenská výroba přijít seznámit na bezplatné semináře, které nakladatelství Raabe pořádá v dubnu a květnu 2017 po celé republice.

 

 

Miloš Rathouský, 19. 2. 2017

Publikováno:
RATHOUSKÝ, Miloš. Nadchází soumrak učebnic? Učitelské noviny. 2017, 120(12), 12.

 

AKTUALIZACE ke dni 9. 4. 2017

 

Tématu učebních textů pro střední vzdělávání se věnovala i Poslanecká sněmovna ČR.

Přečtěte si článek na webu Pedagogické.info: Marta Semelová: Interpelace ministryně školství ve věci dostupnosti kvalitních studijních a výukových materiálů.

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6015

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka