Nadchází soumrak učebnic?

Nadchází soumrak učebnic?
Pokud jste učiteli odborných předmětů na střední škole, můžete si udělat jeden rychlý test. Zkuste odpovědět na otázku, jak staré jsou učebnice, které při výuce nejčastěji používáte? Pět, deset, patnáct let nebo ještě více?

Letmým pohledem na nabídky knihkupců dojdeme k závěru, že poslední ucelené řady učebnic byly v odborném vzdělávání vydány již před nějakým rokem. Pokud jde o obory Strojírenství a Elektrotechnik, poslední řady byly vydány v letech 2005 – 2006, dále pak na přelomu století a další už v devadesátých letech. A u ostatních oborů (snad jen s výjimkou Ekonomiky a podnikání) je to myslím hodně podobné. Proč tomu tak je?

 

Zdá se, že jde o dvě hlavní příčiny. Zcela zásadně s nabídkou učebnic zamíchala tzv. kurikulární reforma, tedy zavedení RVP a ŠVP. Jelikož rámcové vzdělávací programy stanovují jen rámcové výstupní znalosti a dovednosti a hlavní tematické okruhy, je pro autory i nakladatele obtížné postihnout rozmanitost konkrétního učiva a časových plánů jednotlivých škol, nehledě na jejich velmi rozdílné oborové profilace. Pro nakladatele je navíc neekonomické produkovat učebnice pro úzce specializované obory.

 

Druhým důvodem je nejspíš již nějaký čas šířený názor, že v „moderní“ škole již nebude místo na „nemoderní“ učebnice a vzdělávací materiály si budou učitelé tvořit sami, nejlépe s využitím digitálních zdrojů z internetu. Toto přesvědčení dalo vzniknout podpoře tzv. DUMů, tj. digitálních učebních materiálů, které byly podporovány zejména v konci minulého čerpacího období z evropských fondů. Pokud se dnes podíváte na různá veřejná úložiště, nejspíš mi dáte za pravdu, že pro odborné vzdělávání zde mnoho využitelných materiálů nenajdete, nehledě na různorodou kvalitu a nejasná autorská práva.

 

Podle dotazníkového šetření nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., které proběhlo v roce 2016 a kladlo si za cíl zmapovat situaci na českém trhu s výukovými materiály pro odborné předměty na SŠ, vyplynulo, že polovina dotázaných má problém se sháněním výukových materiálů. Z dotazníku dále vyplynulo, že největší nedostatek materiálů je ve skupinách oborů Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika; Strojírenství a strojírenská výroba; Stavebnictví, geodézie a kartografie či Obecně odborná příprava. Přes 90 % respondentů odpovědělo, že ve výuce používá digitální materiály.

 

Pokud vím, situaci s nedostatkem odborných učebních textů se věnovalo i ministerstvo školství již v roce 2009 a připravovalo evropský projekt „nízkonákladových učebnic“. Bohužel tento celkem bohulibý záměr zapadl do stoupy společně s dalšími bláznivými projekty „dobešovského období“. Z dat, která byla tehdy pro potřeby projektu zjišťována, vyplývá nejen nedostatek specifických odborných textů, hlavně u oborů s nízkým počtem žáků, ale také trvající zájem učitelů o klasické učebnice odborných předmětů.

 

Z tehdy provedené studie vyplývá, že již tehdy byla spokojenost s nabídkou odborných učebnic nízká zvláště u učebních oborů a že školy nahrazovaly chybějící učební texty vlastní tvorbou či vyhledáváním na internetu.

 

Jak jste celkově spokojeni s nabídkou učebnic na českém knižním trhu? Odborné předměty (dle jednotlivých typů škol):

 

 

Zdroj: Studie zmapování nabídky a kvality učebnic pro oblast středního vzdělávání, MŠMT 2009

 

Jakým způsobem řešíte neexistenci vhodné učebnice určitého předmětu?

 
A. Vyhledáváním textů a cvičení na internetu.
B. Vytvářením vlastních učebních materiálů.
C. Vytvářením doplňkových materiálů pro daná témata.
D. Překladem zahraniční literatury.
E. Jiným způsobem.

 

 

Zdroj: Studie zmapování nabídky a kvality učebnic pro oblast středního vzdělávání, MŠMT 2009

 

Za pozornost stojí také jeden ze závěrů studie: „Studie zjistila, že v některých odborných oborech učebnice zcela chybí. Jde především o obory E – tedy obory s nízkou kvalifikací. Dále je situace špatná v oborech typu H, které se zaměřují na řemesla… Slabou stránkou je didaktická úroveň již existujících učebnic. Vydávání učebnic pro odborné předměty je na rozdíl od vydávání učebnic jazyků či všeobecných předmětů pro nakladatelství neekonomické. Nakladatelé, pokud tyto tituly vydávají, většinou jen renovují knihy staré. Projektový systematický přístup k tomuto druhu literatury chybí.“

 

Zdá se, že tato situace je pro český trh specifická. Například u našich nejbližších sousedů na Slovensku podpořil stát vydání nové učebnicové řady pro obory Strojírenství (i další) a kromě toho z evropských fondů vznikl interaktivní Portál stredného odborného vzdelávania a prípravy (projekt RSOV). V německém duálním systému zase podobné vzdělávací materiály a odborné výukové portály provozují zaměstnavatelské organizace i komerční nakladatelství.

 

A co u nás? Zdá se, že ministerstvo ani jeho přímo řízené organizace nemají zájem vytvářet ani podporovat potřebné vzdělávací materiály a nechávají řešení této neutěšené situace volnému trhu. Z iniciativy nakladatelství Raabe tak vznikl koncept zcela nové řady moderních učebnic pro odborné střední školy. Jako první z připravených oborů přichází souborná učebnice pro obory Strojírenství. Jde o variabilní text shrnující všechny společné znalosti a dovednosti (text je v kroužkové vazbě, umožňující sestavení výuky podle volby učitele v rámci různých RVP). Zároveň k základnímu textu budou vydány ještě žákovské pracovní sešity, umožňující samostatnou práci a přípravu žáků a chystají se také metodická doporučení pro učitele.

 

Inovativnost připravené učebnice je právě v její variabilitě (možnosti využívat různé kapitoly a články přesně v okamžiku, kdy je učitel potřebuje podle svého školního vzdělávacího programu). Zároveň bylo vytipováno základní učivo (vhodné pro všechny) a rozšiřující učivo (vhodné pro maturitní obory). Inovativnost je také v začlenění metodických poznámek (piktogramů) pro učitele, který podle nich může zvolit vhodné metody výuky. Takováto kombinace a univerzálnost učebnice je na českém trhu unikátní.

 

Učebnice se díky tomu stává jakousi živou „sumou oborových znalostí a dovedností“, které při vzdělávání využije každý učitel odborných předmětů (nebo zájemce o další vzdělávání), ale i žák v oborech Strojírenství. A pokud si stejně jako já myslíte, že ani v budoucnu dobré učebnice nezaniknou, jen budou více univerzální a interaktivní, není nic jednoduššího, než se s novou učebnicí Strojírenství a strojírenská výroba přijít seznámit na bezplatné semináře, které nakladatelství Raabe pořádá v dubnu a květnu 2017 po celé republice.

 

 

Miloš Rathouský, 19. 2. 2017

Publikováno:
RATHOUSKÝ, Miloš. Nadchází soumrak učebnic? Učitelské noviny. 2017, 120(12), 12.

 

AKTUALIZACE ke dni 9. 4. 2017

 

Tématu učebních textů pro střední vzdělávání se věnovala i Poslanecká sněmovna ČR.

Přečtěte si článek na webu Pedagogické.info: Marta Semelová: Interpelace ministryně školství ve věci dostupnosti kvalitních studijních a výukových materiálů.

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0322

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka