Nadchází soumrak učebnic?

Nadchází soumrak učebnic?
Pokud jste učiteli odborných předmětů na střední škole, můžete si udělat jeden rychlý test. Zkuste odpovědět na otázku, jak staré jsou učebnice, které při výuce nejčastěji používáte? Pět, deset, patnáct let nebo ještě více?

Letmým pohledem na nabídky knihkupců dojdeme k závěru, že poslední ucelené řady učebnic byly v odborném vzdělávání vydány již před nějakým rokem. Pokud jde o obory Strojírenství a Elektrotechnik, poslední řady byly vydány v letech 2005 – 2006, dále pak na přelomu století a další už v devadesátých letech. A u ostatních oborů (snad jen s výjimkou Ekonomiky a podnikání) je to myslím hodně podobné. Proč tomu tak je?

 

Zdá se, že jde o dvě hlavní příčiny. Zcela zásadně s nabídkou učebnic zamíchala tzv. kurikulární reforma, tedy zavedení RVP a ŠVP. Jelikož rámcové vzdělávací programy stanovují jen rámcové výstupní znalosti a dovednosti a hlavní tematické okruhy, je pro autory i nakladatele obtížné postihnout rozmanitost konkrétního učiva a časových plánů jednotlivých škol, nehledě na jejich velmi rozdílné oborové profilace. Pro nakladatele je navíc neekonomické produkovat učebnice pro úzce specializované obory.

 

Druhým důvodem je nejspíš již nějaký čas šířený názor, že v „moderní“ škole již nebude místo na „nemoderní“ učebnice a vzdělávací materiály si budou učitelé tvořit sami, nejlépe s využitím digitálních zdrojů z internetu. Toto přesvědčení dalo vzniknout podpoře tzv. DUMů, tj. digitálních učebních materiálů, které byly podporovány zejména v konci minulého čerpacího období z evropských fondů. Pokud se dnes podíváte na různá veřejná úložiště, nejspíš mi dáte za pravdu, že pro odborné vzdělávání zde mnoho využitelných materiálů nenajdete, nehledě na různorodou kvalitu a nejasná autorská práva.

 

Podle dotazníkového šetření nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., které proběhlo v roce 2016 a kladlo si za cíl zmapovat situaci na českém trhu s výukovými materiály pro odborné předměty na SŠ, vyplynulo, že polovina dotázaných má problém se sháněním výukových materiálů. Z dotazníku dále vyplynulo, že největší nedostatek materiálů je ve skupinách oborů Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika; Strojírenství a strojírenská výroba; Stavebnictví, geodézie a kartografie či Obecně odborná příprava. Přes 90 % respondentů odpovědělo, že ve výuce používá digitální materiály.

 

Pokud vím, situaci s nedostatkem odborných učebních textů se věnovalo i ministerstvo školství již v roce 2009 a připravovalo evropský projekt „nízkonákladových učebnic“. Bohužel tento celkem bohulibý záměr zapadl do stoupy společně s dalšími bláznivými projekty „dobešovského období“. Z dat, která byla tehdy pro potřeby projektu zjišťována, vyplývá nejen nedostatek specifických odborných textů, hlavně u oborů s nízkým počtem žáků, ale také trvající zájem učitelů o klasické učebnice odborných předmětů.

 

Z tehdy provedené studie vyplývá, že již tehdy byla spokojenost s nabídkou odborných učebnic nízká zvláště u učebních oborů a že školy nahrazovaly chybějící učební texty vlastní tvorbou či vyhledáváním na internetu.

 

Jak jste celkově spokojeni s nabídkou učebnic na českém knižním trhu? Odborné předměty (dle jednotlivých typů škol):

 

 

Zdroj: Studie zmapování nabídky a kvality učebnic pro oblast středního vzdělávání, MŠMT 2009

 

Jakým způsobem řešíte neexistenci vhodné učebnice určitého předmětu?

 
A. Vyhledáváním textů a cvičení na internetu.
B. Vytvářením vlastních učebních materiálů.
C. Vytvářením doplňkových materiálů pro daná témata.
D. Překladem zahraniční literatury.
E. Jiným způsobem.

 

 

Zdroj: Studie zmapování nabídky a kvality učebnic pro oblast středního vzdělávání, MŠMT 2009

 

Za pozornost stojí také jeden ze závěrů studie: „Studie zjistila, že v některých odborných oborech učebnice zcela chybí. Jde především o obory E – tedy obory s nízkou kvalifikací. Dále je situace špatná v oborech typu H, které se zaměřují na řemesla… Slabou stránkou je didaktická úroveň již existujících učebnic. Vydávání učebnic pro odborné předměty je na rozdíl od vydávání učebnic jazyků či všeobecných předmětů pro nakladatelství neekonomické. Nakladatelé, pokud tyto tituly vydávají, většinou jen renovují knihy staré. Projektový systematický přístup k tomuto druhu literatury chybí.“

 

Zdá se, že tato situace je pro český trh specifická. Například u našich nejbližších sousedů na Slovensku podpořil stát vydání nové učebnicové řady pro obory Strojírenství (i další) a kromě toho z evropských fondů vznikl interaktivní Portál stredného odborného vzdelávania a prípravy (projekt RSOV). V německém duálním systému zase podobné vzdělávací materiály a odborné výukové portály provozují zaměstnavatelské organizace i komerční nakladatelství.

 

A co u nás? Zdá se, že ministerstvo ani jeho přímo řízené organizace nemají zájem vytvářet ani podporovat potřebné vzdělávací materiály a nechávají řešení této neutěšené situace volnému trhu. Z iniciativy nakladatelství Raabe tak vznikl koncept zcela nové řady moderních učebnic pro odborné střední školy. Jako první z připravených oborů přichází souborná učebnice pro obory Strojírenství. Jde o variabilní text shrnující všechny společné znalosti a dovednosti (text je v kroužkové vazbě, umožňující sestavení výuky podle volby učitele v rámci různých RVP). Zároveň k základnímu textu budou vydány ještě žákovské pracovní sešity, umožňující samostatnou práci a přípravu žáků a chystají se také metodická doporučení pro učitele.

 

Inovativnost připravené učebnice je právě v její variabilitě (možnosti využívat různé kapitoly a články přesně v okamžiku, kdy je učitel potřebuje podle svého školního vzdělávacího programu). Zároveň bylo vytipováno základní učivo (vhodné pro všechny) a rozšiřující učivo (vhodné pro maturitní obory). Inovativnost je také v začlenění metodických poznámek (piktogramů) pro učitele, který podle nich může zvolit vhodné metody výuky. Takováto kombinace a univerzálnost učebnice je na českém trhu unikátní.

 

Učebnice se díky tomu stává jakousi živou „sumou oborových znalostí a dovedností“, které při vzdělávání využije každý učitel odborných předmětů (nebo zájemce o další vzdělávání), ale i žák v oborech Strojírenství. A pokud si stejně jako já myslíte, že ani v budoucnu dobré učebnice nezaniknou, jen budou více univerzální a interaktivní, není nic jednoduššího, než se s novou učebnicí Strojírenství a strojírenská výroba přijít seznámit na bezplatné semináře, které nakladatelství Raabe pořádá v dubnu a květnu 2017 po celé republice.

 

 

Miloš Rathouský, 19. 2. 2017

Publikováno:
RATHOUSKÝ, Miloš. Nadchází soumrak učebnic? Učitelské noviny. 2017, 120(12), 12.

 

AKTUALIZACE ke dni 9. 4. 2017

 

Tématu učebních textů pro střední vzdělávání se věnovala i Poslanecká sněmovna ČR.

Přečtěte si článek na webu Pedagogické.info: Marta Semelová: Interpelace ministryně školství ve věci dostupnosti kvalitních studijních a výukových materiálů.

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s předškoláky na Velikonoce, aby se mohly zapojit i dvouleté děti? Přinášíme Vám inspiraci z publikace…

Recenze: Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání

Přečtěte si recenzi na publikaci Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání, která spadá do ediční řady Komplexní…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Pozvánka: Škola jako místo setkávání 2019

Již několik let můžete vídat náš stánek s výběrem novinek z naší produkce na akci, kterou pořádá Katedra psychologie…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6022

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka