Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část
Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat ukázkami aktivit z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání.

V současné době tráví předškolní děti mnohem více času v interiérech než dříve. Není divu, když naše domovy, třídy i kanceláře jsou mnohem prostornější a pohodlnější, plné pohodlných sedaček, zábavných technických vymožeností a hraček. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Odcizování od přírody začalo ve druhé polovině 20. století v souvislosti s elektrifikací a s dalšími vědecko-technickými objevy.

Hlavním cílem třídílného seriálu je přinést inspiraci dospělým, kteří si uvědomují význam venkovního pobytu, chtějí si s dětmi venku hrát a ptají se: „Jak dnešní děti dostat ven? Jak je venku zabavit?“

Všechny rady a nabídky aktivit jsou určené dětem předškolního a mladšího školního věku; realizovat je mohou učitelky mateřských a základních škol, ale i rodiče. Nabízené aktivity lze provádět kdekoli a nejsou k nim potřeba složité, nákladné nebo špatně dostupné pomůcky.

 

SEMÍNKOVÉ OBRÁZKY NA RUCE

Cíle:

Rozvoj dovednosti výtvarně se vyjádřit na volném prostoru (land art), rozvoj jemné motoriky, trénování trpělivosti, komunikace mezi dětmi.

Počet dětí:

Celá třída rozdělená do dvojic.

Místo a čas realizace:

Školní zahrada, podzimní slavnost.

Pomůcky:

Máslo, nejrůznější semínka (slunečnice, proso, kukuřice, pšenice aj.).

Realizace:

Děti pracují ve dvojicích. Jedno druhému na dlaň nebo hřbet ruky nanese máslo a pak do másla klade semínka, tvoří obrázky, mandaly. Konečné dílo učitelka vyfotografuje.

Otázky pro učitelku:

Vydrželo dítě klidně sedět a nechat se zdobit? Kdo s kým utvořil dvojici?

Informace pro učitelku:

Semínka, která setřeme, můžeme i s máslem použít v krmítku. Obdoba hry je taková, že si děti namažou máslem obličej a na obličej si kladou okvětní lístky. Některým dětem jsou kontaktní hry tohoto typu nepříjemné, s tím je třeba počítat, děti do činnosti nenutíme.

 

TISK ROSTLINAMI

Cíle:

Rozvoj dovedností v oblasti jemné motoriky, práce s kladívkem, rozvoj estetického vnímání.

Počet dětí:

1–4 (varianta k volné hře).

Místo a čas realizace:

Školní zahrada, květen–červen, září.

Pomůcky:

Látka velikosti šátku z hedvábí nebo z bavlny, kladívka (podle počtu dětí, které budou aktivitu zároveň provádět), tvrdá, dostatečně prostorná podložka (stůl, lavička, prkýnko, prkno).

Realizace:

Dítě si nasbírá listy a květy, přemístí se k pracovní ploše, kde sedí učitelka. Připraví si látku a kladívko. Látku přeloží, dovnitř vloží jeden list (např. jetele). Jetel je tedy vložen mezi překlady látky. Dítě ťuká kladívkem do místa, kam vložilo list. Opatrně sleduje, jestli se list otiskuje. Když je po chvíli vidět, že se list otiskl, dítě jej vyjme a pokračuje s dalším listem nebo květem, který položí vedle otisku. Šátky mohou sloužit jako dárky k svátku maminek nebo mohou být použity jako ubrousky na stůl.

Otázky pro učitelku:

Chovalo se dítě při práci s kladívkem opatrně? Pozná z obtisků rostliny? Radily si děti vzájemně při hledání vhodných (dobře tisknutelných) rostlin?

Informace pro učitelku:

Při práci s kladívkem dbáme zvýšené bezpečnosti. Rostliny je třeba vkládat do látky postupně, kdyby se vložily všechny najednou, dílo by se rozsypalo. Je třeba, aby se dítě soustředilo a ťukalo vždy na jedinou rostlinku. Barvy na šátku nejsou stálé, je třeba na to upozornit rodiče.

 

POROVNÁVÁNÍ DÉLKY

Cíle:

Rozvoj předmatematických dovedností – měření, porovnávání, uspořádání.

Počet dětí:

Celá třída (práce ve skupinách).

Místo a čas realizace:

Les nebo místo, kde je k nalezení větší množství klacíků.

Pomůcky:

Klacíky.

Realizace:

Děti vyzveme, aby se prošly po okolí a každé si našlo jeden klacík. Poté porovnávají jeho délku s délkou klacíků ostatních dětí. Podle délky klacíků děti utvoří řadu.

Otázky pro učitelku:

Které dítě se snažilo najít nejdelší klacík? Poznají děti, ze kterých stromů jednotlivé klacky jsou?

Informace pro učitelku:

Pokračování aktivity – naučíme děti změřit, kolikrát je největší klacek větší než klacek nejmenší. Délku klacků mohou zaznamenat na papír a zapsat k jednotlivým velikostem jména dětí, které klacek nalezly.

 


 

Ukázka z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání autorek PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Mgr. Magdaléna Kapuciánová. Další e-knihy ve formátu PDF můžete objednat v e-shopu Dobrá škola.

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8253

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka