Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství
Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.

Na Světový den dětství bychom si měli uvědomit práva a potřeby dětí více než kdy jindy (námětům, jak hovořit s dětmi o lidských právech, se podrobněji věnuje článek O lidských právech od mateřské školky). Tento den můžeme s dětmi samozřejmě využít ke hrám, zároveň se nám však v souvislosti s ním otevírají příležitosti k učení.

 

Děti se v tématu mohou učit:

 

  • uvědomovat si rozdíly mezi dětmi a dospělými,
  • dodržovat pravidla (pravidla a jejich dodržování jsou jedním z námětů publikace Třídní učitel jako kouč),
  • vyhledávat informace, přijímat nové poznatky,
  • osamostatňovat se,
  • být citlivé nejen ke svým kamarádům, ale i k přírodě a věcem,
  • zpřesňovat smyslové vnímání,
  • spolupracovat s ostatními dětmi (nácvik sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním věku je jedním z hlavních témat publikace Rozumím sobě, poznávám ostatní),
  • respektovat ostatní děti jako osobnosti,
  • vnímat, co si druhé dítě přeje, co potřebuje, co ho zajímá,
  • říct ostatním, co se mu líbí a co nelíbí,
  • seznamovat se s historií a kulturou regionu,
  • pečovat o své bezpečí a zdraví,
  • zpívat písničky, recitovat básničky (doporučujeme ediční řadu Náměty na tvořivé a dramatické činnosti),
  • rozvíjet svou fyzickou zdatnost a vytrvalost (podrobněji v ediční řadě Nebojme se pohybu),
  • vnímat aktivně svět kolem sebe a uvědomovat si sounáležitost s ním.

 

Prostor pro samostatnost:

 

Děti by měly mít možnost ovlivnit činnosti, naplánovat si je, vymyslet či vybrat z nabídky, kterou jim učitelka předloží. Obdobným způsobem by měly mít možnost ovlivnit výlety, zahradní slavnosti či besídky.

 

 

Hry a činnosti – ÚVODNÍ ŘÍKADLO

 

Kamarád, kamarád, to je ten, koho mám rád.
Pomůžu mu, poradím, po zádech ho pohladím.
Kamarád, kamarád, to je ten, kdo mě má rád.
Pomůže mi, poradí, po zádech mě pohladí.
My jsme všichni kamarádi a máme se spolu rádi.
(z praxe učitelek mateřských škol)

Říkadlo můžeme doprovodit pohybem – hru hrajeme ve dvojicích.

 

 ROZHOVOR S DĚTMI

 

Jsme spolu opravdu kamarádi? Jak se to pozná? A musí se mít kamarádi stále rádi? Vedeme děti ke kritickému myšlení – můžeme je dovést i k tomu, že nás kamarád může i rozzlobit, můžeme se s ním nepohodnout, ale nesmíme si kvůli tomu ubližovat. Mít kamaráda je hodně důležité…

 

KAMARÁDSKÁ HONIČKA

 

Kdopak je to Škrhola? To je škodič, který nás zlobí – bere dětem hračky, tu někoho štípne, tam mu schová boty…

Škrhola honí děti, aby je potrápil – na koho sáhne, musí zůstat stát jako socha. Kamarád jej může zachránit – objetím a slovy „ty jsi můj kamarád“.

 

NENÍ NUTNO

 

Poslechneme si písničku z CD (Uhlíř, Svěrák, 2011) a budeme v textu pátrat, co „vadí“, co „nevadí“ a co je vlastně největší neštěstí: „nemít žádné kamarády“. Říkáme sami za sebe, co nám vadí a co nám nevadí.

Z písničky se naučíme kousek refrénu:

Není nutno, není nutno, aby bylo přímo veselo,
hlavně nesmí býti smutno, natož aby se brečelo.
(text Zdeněk Svěrák, hudba Jaroslav Uhlíř)

 

KDO MÁ SVÁTEK

 

Použijeme kalendář a každý den si zjistíme, kdo má svátek. Pokud je dítě toho jména nás ve třídě, všichni mu popřejeme. Pár dní před 1. červnem se učitelka ptá: „Víte, kdo bude mít svátek (např. ve středu)? To se musím podívat…“ A přečte dětem z kalendáře, že se bude slavit Mezinárodní den dětí. Tak to bude třeba prozkoumat. Co to je? Kdo to je? Kdo bude vlastně slavit?

 

ROZHOVOR S DĚTMI

 

Co to znamená Světový den dětství? Co všechno je u nás ve třídě dítě? Jaké děti ještě znáte? Jaký je rozdíl mezi dětmi a dospělými? Jaké je to být dítětem? Učitelka může přinést svoje fotografie, když chodila školky, děti si je prohlížejí a porovnávají s tím, jak vypadá dnes. Změnila se? V čem? Učitelka pak může vyprávět, jaké měla dětství, jak vnímala svět kolem a co se všechno změnilo. Kdo je malý a kdo je velký – dospělý? Musí být každý dospělý také hodný? Někdo hodný je, ale někdo také není. Zkusíme si zahrát na to, jak se mohou i dospělí chovat ošklivě. Jak by to mělo být správně?

 

AŽ JÁ BUDU VELKÁ

 

Písničku zpíváme vestoje a doprovodíme ji pohybem. Protože je v rozsahu osmi tónů, tak se rozezpíváme hlasitým zíváním, nejprve s intonací shora dolů.

Až já budu velká, bude ze mě selka,
ruce v bok, natáčíme se v pase do stran
přijďte k nám, já vám dám plný krajáč mléka,
ukazujeme rukou k sobě, přivoláváme
přijďte k nám, já vám dám plný krajáč mléka.
vystřídáme ruce

Kyselého nemám, sladkého vám nedám,
ruce v bok, natáčíme se v pase do stran
jděte pryč, jděte pryč, já vás ani neznám,
ukazujeme rukou od sebe, odháníme
jděte pryč, jděte pryč, já vás ani neznám.
vystřídáme ruce

Po prvním zazpívání se zeptáme: „Kdo je selka? Je bohatá, nebo chudá?“ Dobereme se k tomu, že je to majitelka statku.

 

ROZHOVOR S DĚTMI

 

Co všechno se mohou děti naučit od dospělých? Co tě naučila maminka, co tatínek? Umíš také něco od babičky nebo od dědečka? A co od jiných dospělých? (Necháme opět prostor dětem – např. maminka mi ukázala, jak se peče koláč, táta, jak se jezdí na kole, strejda mi ukázal, jak se kope do míče…).

 

Spoustu dalších nápadů na hry a aktivity, které je možné s dětmi podnikat po celý rok naleznete v publikaci Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od autorek Zuzany Kupcové, Hany Nádvorníkové, Veroniky Růžičkové, Evy Svobodové a Aleny Vondruškové. Podívat se na publikaci můžete na našem e-shopu. V článku byly použity ukázky z této publikace, z kapitoly Mezinárodní den dětí.

 

Mohlo by vás zajímat

 

Předškolák s SVP + Školák s SVPKomplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzděláváníNebojme se pohybu

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9311

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka