Naučte žáky se SVP anglicky!

Naučte žáky se SVP anglicky!
Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ.

V současné době je ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami více prostoru než kdy dříve a samotnému vzdělávání se otevírají nové možnosti. Ty ovšem zavazují k tomu, aby byly přijaty, tvořivě zpracovány a uvážlivě užívány. Hlavním cílem by měl být prospěch dětí, které nějak vybočují z běžné normy a pedagogického očekávání. O dané problematice bylo v současnosti hodně napsáno, ale stále se jedná o otázky vysoce aktuální, protože nedostatečná znalost cizích jazyků znamená uzavření cesty k dalším informacím a zařazení do společnosti.

Cílem publikace Anglický jazyk z ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ je seznámit učitele, ale i rodiče se zkušenostmi a možnostmi, jak pomoci žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti jazykového vzdělávání. Část publikace je tedy věnována obecným informacím z oblasti inkluzivního (společného) vzdělávání a otázkám spojeným s těmito vzdělávacími potřebami. Hlavní část publikace je však zaměřená prakticky, obsahuje metodické listy, které jsou v souladu s pojetím RVP ZV a s očekávanými výstupy. Pracovní listy obsahují aktivity či cvičení v anglickém jazyce na úrovni vhodné pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, především LMP. Součástí metodických komentářů jsou metodická doporučení pro práci s nimi. Tato metodická doporučení rozhodně nelze považovat za jediná možná, ale jedná se pouze o doporučení, která si pedagogové flexibilně přizpůsobí dle aktuálních potřeb a možností jejich žáků.

Přechod na druhý stupeň základní školy pro dítě se speciálními vzdělávacími potřebami tvoří složitý výchovný a vzdělávací komplex, neboť ve výuce dochází k rozličným a odlišným požadavkům jednotlivých pedagogů, učitelé se mohou různit v nárocích na žáka. Žák se tak musí naučit žít v jiném konceptu školy a musí akceptovat, že výuka anglického jazyka se oproti prvnímu stupni liší. Výuka přestává být založena pouze na principu seznamování, her, písniček a říkanek a od žáka se očekává aktivní používání jazyka, porozumění krátkým textům a vlastní, byť velmi omezená, produkce.

Má-li se žákům se speciálními vzdělávacími potřebami účinně pomáhat, musí se tak dít souběžně ve všech rovinách, tedy v rodině, škole a společnosti. Na všech těchto rovinách je třeba akceptovat inkluzivní přístupy. Je třeba mít na paměti, že tyto přístupy potřebují podporu materiální (vhodné učebnice, pomůcky, vybavení škol a tříd) a podporu finanční (např. peníze na asistenty pedagoga) a podporu metodickou (dostatek vhodných materiálů a vzdělávání pedagogů v této oblasti).

Problematika inkluzivního vzdělávání dětí, žáků a studentů v rámci hlavního vzdělávacího proudu je v současnosti jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Novela školského zákona, která s účinností od 1. září 2016 garantuje právo dětí na tzv. podpůrná opatření, pomůže překonávat jejich znevýhodnění, ať už se jedná o děti a žáky ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí, děti a žáky zdravotně postižené a znevýhodněné nebo žáky (mimořádně) nadané. Informace pro jednotlivé druhy škol v oblasti inkluze (společného vzdělávání) jsou dostupné na webové stránce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

V rovině metodické podpory je pro pedagogy k dispozici zejména podpora serveru rvp.cz, který nabízí:

  • Vytvořené minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření v RVP ZV pro 1. stupeň vzdělávacího oboru Cizí jazyk;
  • Upravené očekávané výstupy v příloze RVP ZV — Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření pro 2. stupeň vzdělávacího oboru Cizí jazyk;
  • Vytvořené očekávané výstupy RVP ZV — Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření pro vzdělávací obor Další cizí jazyk.

Na závěr můžeme shrnout a znovu připomenout podstatu výuky anglického (nebo jiného cizího) jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Cizí jazyk napomáhá těmto žákům chápat skutečnosti, které jsou zprostředkované jiným než mateřským jazykem, snižuje jazykovou bariéru a umožňuje poznávat reálie zemí daného jazyka. Znalost základů anglického jazyka jim v budoucím životě umožní cesty do zahraničí, praktické užívání jazyka a nastaví lepší podmínky pro uplatnění na trhu práce. Nesmí se však zapomínat na to, že cílem výuky je, aby žáci dokázali komunikovat na základní úrovni zejména v každodenních komunikačních situacích. Rozsah výuky se musí řídit nejen rozsahem slovní zásoby a správným užíváním gramatických jevů, ale také individuálními možnostmi konkrétních žáků a doporučeními školských vzdělávacích zařízení pro rozšíření učiva či naopak jeho omezení.

PublikaceAnglický jazyk z ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ se snaží ukázat možnou cestu a nastínit možnosti pro úspěšné osvojování řečových dovedností s důrazem na poslech s porozuměním a čtení s porozuměním.


Připravujeme ve stejné ediční řadě:

Mohlo by vás zajímat:

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4440

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka