Naučte žáky se SVP anglicky!

Naučte žáky se SVP anglicky!
Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ.

V současné době je ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami více prostoru než kdy dříve a samotnému vzdělávání se otevírají nové možnosti. Ty ovšem zavazují k tomu, aby byly přijaty, tvořivě zpracovány a uvážlivě užívány. Hlavním cílem by měl být prospěch dětí, které nějak vybočují z běžné normy a pedagogického očekávání. O dané problematice bylo v současnosti hodně napsáno, ale stále se jedná o otázky vysoce aktuální, protože nedostatečná znalost cizích jazyků znamená uzavření cesty k dalším informacím a zařazení do společnosti.

Cílem publikace Anglický jazyk z ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ je seznámit učitele, ale i rodiče se zkušenostmi a možnostmi, jak pomoci žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti jazykového vzdělávání. Část publikace je tedy věnována obecným informacím z oblasti inkluzivního (společného) vzdělávání a otázkám spojeným s těmito vzdělávacími potřebami. Hlavní část publikace je však zaměřená prakticky, obsahuje metodické listy, které jsou v souladu s pojetím RVP ZV a s očekávanými výstupy. Pracovní listy obsahují aktivity či cvičení v anglickém jazyce na úrovni vhodné pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, především LMP. Součástí metodických komentářů jsou metodická doporučení pro práci s nimi. Tato metodická doporučení rozhodně nelze považovat za jediná možná, ale jedná se pouze o doporučení, která si pedagogové flexibilně přizpůsobí dle aktuálních potřeb a možností jejich žáků.

Přechod na druhý stupeň základní školy pro dítě se speciálními vzdělávacími potřebami tvoří složitý výchovný a vzdělávací komplex, neboť ve výuce dochází k rozličným a odlišným požadavkům jednotlivých pedagogů, učitelé se mohou různit v nárocích na žáka. Žák se tak musí naučit žít v jiném konceptu školy a musí akceptovat, že výuka anglického jazyka se oproti prvnímu stupni liší. Výuka přestává být založena pouze na principu seznamování, her, písniček a říkanek a od žáka se očekává aktivní používání jazyka, porozumění krátkým textům a vlastní, byť velmi omezená, produkce.

Má-li se žákům se speciálními vzdělávacími potřebami účinně pomáhat, musí se tak dít souběžně ve všech rovinách, tedy v rodině, škole a společnosti. Na všech těchto rovinách je třeba akceptovat inkluzivní přístupy. Je třeba mít na paměti, že tyto přístupy potřebují podporu materiální (vhodné učebnice, pomůcky, vybavení škol a tříd) a podporu finanční (např. peníze na asistenty pedagoga) a podporu metodickou (dostatek vhodných materiálů a vzdělávání pedagogů v této oblasti).

Problematika inkluzivního vzdělávání dětí, žáků a studentů v rámci hlavního vzdělávacího proudu je v současnosti jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Novela školského zákona, která s účinností od 1. září 2016 garantuje právo dětí na tzv. podpůrná opatření, pomůže překonávat jejich znevýhodnění, ať už se jedná o děti a žáky ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí, děti a žáky zdravotně postižené a znevýhodněné nebo žáky (mimořádně) nadané. Informace pro jednotlivé druhy škol v oblasti inkluze (společného vzdělávání) jsou dostupné na webové stránce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

V rovině metodické podpory je pro pedagogy k dispozici zejména podpora serveru rvp.cz, který nabízí:

  • Vytvořené minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření v RVP ZV pro 1. stupeň vzdělávacího oboru Cizí jazyk;
  • Upravené očekávané výstupy v příloze RVP ZV — Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření pro 2. stupeň vzdělávacího oboru Cizí jazyk;
  • Vytvořené očekávané výstupy RVP ZV — Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření pro vzdělávací obor Další cizí jazyk.

Na závěr můžeme shrnout a znovu připomenout podstatu výuky anglického (nebo jiného cizího) jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Cizí jazyk napomáhá těmto žákům chápat skutečnosti, které jsou zprostředkované jiným než mateřským jazykem, snižuje jazykovou bariéru a umožňuje poznávat reálie zemí daného jazyka. Znalost základů anglického jazyka jim v budoucím životě umožní cesty do zahraničí, praktické užívání jazyka a nastaví lepší podmínky pro uplatnění na trhu práce. Nesmí se však zapomínat na to, že cílem výuky je, aby žáci dokázali komunikovat na základní úrovni zejména v každodenních komunikačních situacích. Rozsah výuky se musí řídit nejen rozsahem slovní zásoby a správným užíváním gramatických jevů, ale také individuálními možnostmi konkrétních žáků a doporučeními školských vzdělávacích zařízení pro rozšíření učiva či naopak jeho omezení.

PublikaceAnglický jazyk z ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ se snaží ukázat možnou cestu a nastínit možnosti pro úspěšné osvojování řečových dovedností s důrazem na poslech s porozuměním a čtení s porozuměním.


Připravujeme ve stejné ediční řadě:

Mohlo by vás zajímat:

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8351

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka