Naučte žáky se SVP anglicky!

Naučte žáky se SVP anglicky!
Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ.

V současné době je ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami více prostoru než kdy dříve a samotnému vzdělávání se otevírají nové možnosti. Ty ovšem zavazují k tomu, aby byly přijaty, tvořivě zpracovány a uvážlivě užívány. Hlavním cílem by měl být prospěch dětí, které nějak vybočují z běžné normy a pedagogického očekávání. O dané problematice bylo v současnosti hodně napsáno, ale stále se jedná o otázky vysoce aktuální, protože nedostatečná znalost cizích jazyků znamená uzavření cesty k dalším informacím a zařazení do společnosti.

Cílem publikace Anglický jazyk z ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ je seznámit učitele, ale i rodiče se zkušenostmi a možnostmi, jak pomoci žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti jazykového vzdělávání. Část publikace je tedy věnována obecným informacím z oblasti inkluzivního (společného) vzdělávání a otázkám spojeným s těmito vzdělávacími potřebami. Hlavní část publikace je však zaměřená prakticky, obsahuje metodické listy, které jsou v souladu s pojetím RVP ZV a s očekávanými výstupy. Pracovní listy obsahují aktivity či cvičení v anglickém jazyce na úrovni vhodné pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, především LMP. Součástí metodických komentářů jsou metodická doporučení pro práci s nimi. Tato metodická doporučení rozhodně nelze považovat za jediná možná, ale jedná se pouze o doporučení, která si pedagogové flexibilně přizpůsobí dle aktuálních potřeb a možností jejich žáků.

Přechod na druhý stupeň základní školy pro dítě se speciálními vzdělávacími potřebami tvoří složitý výchovný a vzdělávací komplex, neboť ve výuce dochází k rozličným a odlišným požadavkům jednotlivých pedagogů, učitelé se mohou různit v nárocích na žáka. Žák se tak musí naučit žít v jiném konceptu školy a musí akceptovat, že výuka anglického jazyka se oproti prvnímu stupni liší. Výuka přestává být založena pouze na principu seznamování, her, písniček a říkanek a od žáka se očekává aktivní používání jazyka, porozumění krátkým textům a vlastní, byť velmi omezená, produkce.

Má-li se žákům se speciálními vzdělávacími potřebami účinně pomáhat, musí se tak dít souběžně ve všech rovinách, tedy v rodině, škole a společnosti. Na všech těchto rovinách je třeba akceptovat inkluzivní přístupy. Je třeba mít na paměti, že tyto přístupy potřebují podporu materiální (vhodné učebnice, pomůcky, vybavení škol a tříd) a podporu finanční (např. peníze na asistenty pedagoga) a podporu metodickou (dostatek vhodných materiálů a vzdělávání pedagogů v této oblasti).

Problematika inkluzivního vzdělávání dětí, žáků a studentů v rámci hlavního vzdělávacího proudu je v současnosti jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Novela školského zákona, která s účinností od 1. září 2016 garantuje právo dětí na tzv. podpůrná opatření, pomůže překonávat jejich znevýhodnění, ať už se jedná o děti a žáky ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí, děti a žáky zdravotně postižené a znevýhodněné nebo žáky (mimořádně) nadané. Informace pro jednotlivé druhy škol v oblasti inkluze (společného vzdělávání) jsou dostupné na webové stránce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

V rovině metodické podpory je pro pedagogy k dispozici zejména podpora serveru rvp.cz, který nabízí:

  • Vytvořené minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření v RVP ZV pro 1. stupeň vzdělávacího oboru Cizí jazyk;
  • Upravené očekávané výstupy v příloze RVP ZV — Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření pro 2. stupeň vzdělávacího oboru Cizí jazyk;
  • Vytvořené očekávané výstupy RVP ZV — Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření pro vzdělávací obor Další cizí jazyk.

Na závěr můžeme shrnout a znovu připomenout podstatu výuky anglického (nebo jiného cizího) jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Cizí jazyk napomáhá těmto žákům chápat skutečnosti, které jsou zprostředkované jiným než mateřským jazykem, snižuje jazykovou bariéru a umožňuje poznávat reálie zemí daného jazyka. Znalost základů anglického jazyka jim v budoucím životě umožní cesty do zahraničí, praktické užívání jazyka a nastaví lepší podmínky pro uplatnění na trhu práce. Nesmí se však zapomínat na to, že cílem výuky je, aby žáci dokázali komunikovat na základní úrovni zejména v každodenních komunikačních situacích. Rozsah výuky se musí řídit nejen rozsahem slovní zásoby a správným užíváním gramatických jevů, ale také individuálními možnostmi konkrétních žáků a doporučeními školských vzdělávacích zařízení pro rozšíření učiva či naopak jeho omezení.

PublikaceAnglický jazyk z ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ se snaží ukázat možnou cestu a nastínit možnosti pro úspěšné osvojování řečových dovedností s důrazem na poslech s porozuměním a čtení s porozuměním.


Připravujeme ve stejné ediční řadě:

Mohlo by vás zajímat:

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1133

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka