Naučte žáky se SVP anglicky!

Naučte žáky se SVP anglicky!
Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ.

V současné době je ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami více prostoru než kdy dříve a samotnému vzdělávání se otevírají nové možnosti. Ty ovšem zavazují k tomu, aby byly přijaty, tvořivě zpracovány a uvážlivě užívány. Hlavním cílem by měl být prospěch dětí, které nějak vybočují z běžné normy a pedagogického očekávání. O dané problematice bylo v současnosti hodně napsáno, ale stále se jedná o otázky vysoce aktuální, protože nedostatečná znalost cizích jazyků znamená uzavření cesty k dalším informacím a zařazení do společnosti.

Cílem publikace Anglický jazyk z ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ je seznámit učitele, ale i rodiče se zkušenostmi a možnostmi, jak pomoci žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti jazykového vzdělávání. Část publikace je tedy věnována obecným informacím z oblasti inkluzivního (společného) vzdělávání a otázkám spojeným s těmito vzdělávacími potřebami. Hlavní část publikace je však zaměřená prakticky, obsahuje metodické listy, které jsou v souladu s pojetím RVP ZV a s očekávanými výstupy. Pracovní listy obsahují aktivity či cvičení v anglickém jazyce na úrovni vhodné pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, především LMP. Součástí metodických komentářů jsou metodická doporučení pro práci s nimi. Tato metodická doporučení rozhodně nelze považovat za jediná možná, ale jedná se pouze o doporučení, která si pedagogové flexibilně přizpůsobí dle aktuálních potřeb a možností jejich žáků.

Přechod na druhý stupeň základní školy pro dítě se speciálními vzdělávacími potřebami tvoří složitý výchovný a vzdělávací komplex, neboť ve výuce dochází k rozličným a odlišným požadavkům jednotlivých pedagogů, učitelé se mohou různit v nárocích na žáka. Žák se tak musí naučit žít v jiném konceptu školy a musí akceptovat, že výuka anglického jazyka se oproti prvnímu stupni liší. Výuka přestává být založena pouze na principu seznamování, her, písniček a říkanek a od žáka se očekává aktivní používání jazyka, porozumění krátkým textům a vlastní, byť velmi omezená, produkce.

Má-li se žákům se speciálními vzdělávacími potřebami účinně pomáhat, musí se tak dít souběžně ve všech rovinách, tedy v rodině, škole a společnosti. Na všech těchto rovinách je třeba akceptovat inkluzivní přístupy. Je třeba mít na paměti, že tyto přístupy potřebují podporu materiální (vhodné učebnice, pomůcky, vybavení škol a tříd) a podporu finanční (např. peníze na asistenty pedagoga) a podporu metodickou (dostatek vhodných materiálů a vzdělávání pedagogů v této oblasti).

Problematika inkluzivního vzdělávání dětí, žáků a studentů v rámci hlavního vzdělávacího proudu je v současnosti jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Novela školského zákona, která s účinností od 1. září 2016 garantuje právo dětí na tzv. podpůrná opatření, pomůže překonávat jejich znevýhodnění, ať už se jedná o děti a žáky ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí, děti a žáky zdravotně postižené a znevýhodněné nebo žáky (mimořádně) nadané. Informace pro jednotlivé druhy škol v oblasti inkluze (společného vzdělávání) jsou dostupné na webové stránce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

V rovině metodické podpory je pro pedagogy k dispozici zejména podpora serveru rvp.cz, který nabízí:

  • Vytvořené minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření v RVP ZV pro 1. stupeň vzdělávacího oboru Cizí jazyk;
  • Upravené očekávané výstupy v příloze RVP ZV — Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření pro 2. stupeň vzdělávacího oboru Cizí jazyk;
  • Vytvořené očekávané výstupy RVP ZV — Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření pro vzdělávací obor Další cizí jazyk.

Na závěr můžeme shrnout a znovu připomenout podstatu výuky anglického (nebo jiného cizího) jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Cizí jazyk napomáhá těmto žákům chápat skutečnosti, které jsou zprostředkované jiným než mateřským jazykem, snižuje jazykovou bariéru a umožňuje poznávat reálie zemí daného jazyka. Znalost základů anglického jazyka jim v budoucím životě umožní cesty do zahraničí, praktické užívání jazyka a nastaví lepší podmínky pro uplatnění na trhu práce. Nesmí se však zapomínat na to, že cílem výuky je, aby žáci dokázali komunikovat na základní úrovni zejména v každodenních komunikačních situacích. Rozsah výuky se musí řídit nejen rozsahem slovní zásoby a správným užíváním gramatických jevů, ale také individuálními možnostmi konkrétních žáků a doporučeními školských vzdělávacích zařízení pro rozšíření učiva či naopak jeho omezení.

PublikaceAnglický jazyk z ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ se snaží ukázat možnou cestu a nastínit možnosti pro úspěšné osvojování řečových dovedností s důrazem na poslech s porozuměním a čtení s porozuměním.


Připravujeme ve stejné ediční řadě:

Mohlo by vás zajímat:

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7412

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka