Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak dostatek praktických informací. V článku přinášíme ukázku z našeho bestselleru Školní zralost a dítě s SVP: v praxi mateřské školy a poradíme, jak by podle odborníků měla vypadat organizace práce pedagoga a asistenta pedagoga u předškoláků s SVP.


Většina mateřských škol má se vzděláváním dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním ročníku zkušenosti.  Pro řadu učitelů je však poměrně obtížné připravovat tyto děti na školní docházku, protože práce s nimi je velice náročná a vznikají situace, na něž pedagogové nejsou připraveni. Zařazení dítěte s SVP do běžné třídy je samozřejmě možné zvládnout, ale pouze za určitých okolností.

Prvotním předpokladem je, aby dítě, které vyžaduje podporu a pomoc, bylo schopné se zapojit do velkého počtu dětí.

Druhým podstatným kritériem je schopnost učitelů třídy sestavit individuální vzdělávací plán a neustále pracovat na sestavení programu tak, aby při něm docházelo k rozvíjení všech dětí ve třídě, tedy i dítěte s SVP. Vzdělávání dětí nesmí být „narušováno“ potřebami dítěte s SVP a zároveň nesmí být dítě s SVP tlačeno do činností, které není schopné zvládnout. V současné době je tato situace vhodně řešena asistenty pedagogů.

Na začátku školního roku, kdy ještě dobře neznáme celý kolektiv třídy, je spolupráce (učitel, asistent pedagoga) založena především na flexibilitě a pohotovém jednání.

 

 

Práce s předškolákem s SVP: praktické rady

1. Při prvních řízených činnostech je vhodné dítě s SVP nechávat nablízku pedagogickému pracovníkovi, ke kterému dané dítě inklinuje, u kterého se cítí bezpečně a s nímž je mu po všech stránkách příjemně. Základem pro zapojení všech dětí do činností je nenásilná forma, jejímž hlavním prostředkem je motivace dětí. Pokud se i přes motivaci nedaří zapojit do společné činnosti dítě s SVP, věnuje se mu v tuto chvíli asistent pedagoga a cílem je, aby toto dítě nerušilo program celé třídy (např. hlasitými projevy), ale zároveň mu bylo umožněno se realizovat a především rozvíjet.


2. Postupně se každý den snažíme o klidné zapojení dítěte s SVP do společné činnosti pomocí asistenta pedagoga (dítě sedí na klíně asistenta, případně se drží za ruku, či mu je jiným vhodným způsobem vyjadřována podpora a láska).

 

3. Jakmile se dítě necítí dobře či je na něj činnost již příliš dlouhá, asistent pedagoga ho v klidu odvede a věnuje se mu individuálně tak, aby nedocházelo k přerušení programu všech dětí. Pokud je ve třídě více dětí s SVP, je druhému dítěti poskytována opora ze strany učitelky. Vždy záleží na domluvě mezi pedagogickými pracovníky, kdy „rozdělení dětí“ by mělo směřovat k naplnění cílů vzdělávání a péče.

 

4. Za naprosto ideální považujeme, pokud je třída dětí vedena po celé tři roky jedním týmem pedagogických pracovníků. Výhody takového vzdělávání vidím především v důkladném poznávání všech dětí, které přináší dětem klid a vyrovnanost, protože děti vyrůstají v rodinném prostředí. Po čase, kdy už známe kolektiv dětí, se kterými budeme pracovat, přichází na řadu tvoření individuálních vzdělávacích plánů, které jsou vypracovávány na základě zpráv ze speciálně pedagogického centra či pedagogicko-psychologických poraden. Od této chvíle je při každodenním plánování nezbytné vytvářet i návrh denního vzdělávání pro děti s SVP.

 

5. Učitelky společně s asistentem pedagoga promýšlí program tak, aby se děti s SVP mohly vzdělávat společně s ostatními dětmi a zároveň nebyly ničím narušeny jejich potřeby a možnosti. Do každodenního programu je potřeba zařazovat individuální práci asistenta pedagoga s dítětem s SVP.

 

 

 

 

Příklad z praxe 

Vendulka se silnou oční vadou a opožděným psychomotorickým vývojem měla velké obtíže při zapojení do pohybových her. Její koordinace pohybu byla na nízké úrovni a bála se i hluku, kterým děti projevovaly radost ze hry. Aby se mohla zapojit, běhala s ní asistentka pedagoga. Vendulka byla také často „pomocnicí“ paní učitelky a hlídala, aby bylo všechno v pořádku. Prvořadým cílem bylo její nenásilné zapojení do činnosti. Dalším cílem bylo odstranění strachu z hluku dětí. I v tomto případě pomáhal kontakt s asistentkou pedagoga, případně s učitelkou. Nejtěžší bylo její samotné zapojení do pohybové hry, překonání strachu a zároveň zajištění její bezpečnosti. Nikdy dítě nenutíme do ničeho, u čeho si nejme jisti, že to zvládne a že se u toho bude cítit dobře. Dítě musí neustále cítit naši podporu, musí vědět, že jsme tam pro něj, máme je rádi a může se na nás kdykoli obrátit. Postupnými pomalými kroky se podařilo překonat veškeré bariéry a Vendulka zvládla zapojení do her a po čase si je užívala s nadšením.

 

6. Pokud má dítě problémy s poruchami chování, je také potřeba postupovat pomalými kroky. U těchto dětí využíváme milého, přátelského, ale také důsledného přístupu s jasně danými pravidly. Na dítě pokud možno nezvyšujeme hlas, pouze v případě ohrožení. Dítě musí vědět, proč se na něj „zlobíme“. Pokud reaguje negativně (křik, lehnutí na zem…), čekáme, až se zklidní.

 

7. Největší motivací pro děti s SVP k práci bývá pochvala a povzbuzení. Vytvoření jistoty, že je máme rádi, bývá pro tyto děti silným motivačním prvkem.

 

8. Náročné bývá sestavení programu ve třídě dětí, které se připravují na vstup do základní školy. Prvotní je samozřejmě plánování činnosti, rozdělení úkolů mezi učitelku a asistenta pedagoga. Výtvarné a pracovní činnosti zvládá dítě se speciálními vzdělávacími potřebami vždy pod dohledem a s dopomocí asistenta či pedagoga. Tyto činnosti se v mateřských školách realizují především individuálně či po malých skupinkách.


9. Při ranním cvičení je nutná dopomoc asistenta pedagoga dětem se speciálními vzdělávacími potřebami především po stránce bezpečnosti a při správném provádění cviků. Nejnáročnější je organizace řízených činností, které by měly u předškolních dětí už být delší a děti by při nich měly pracovat individuálně, skupinově i společně. Při společné činnosti
je asistent pedagoga dítěti se speciálními vzdělávacími potřebami vždy nablízku. Pomáhá mu především se zapojením do činnosti, podporuje jeho vnímání, pozornost a soustředění. Pokud jsou děti vybízeny v rámci společné činnosti k nějakému úkolu, je vždy nutné zapojit i dítě s SVP. Úkol pro toto dítě bude samozřejmě k tématu, kterého se řízená činnost týká, ale při jeho zadání bude přihlíženo k individuálním možnostem dítěte.

 

 

 

 

Doporučení z praxe

 

S dětmi jsme se zaměřili na třídění předmětů podle daného pravidla.
Děti měly vybrat předměty podle počtu, barvy a velikosti. Např. vyber 3 žlutá velká jablka.
Dítěti s SVP daný úkol zjednodušíme, dle jeho individuálních možností. Např. vyber 3 jablíčka.

 

10. Pokud rozdělujeme děti do skupin, je potřeba vždy přihlížet k tomu, aby se dítě s SVP mohlo ve skupině zapojit. Snažíme se, aby dítěti bylo mezi ostatními dětmi dobře, řadíme jej tedy k dětem, se kterými si hraje. Časem můžeme dítě přiřadit i k ostatním dětem, pokud mu to nečiní obtíže.

 

11. Při individuální práci, např. v grafických sešitech, je asistent pedagoga dítěti nablízku, pokud má velké obtíže, samozřejmě je mu oporou. Pokud dítě je schopno alespoň částečně daný úkol zvládnout, necháme jej pracovat samostatně, rozvíjíme tím jeho myšlenkové operace, soustředění, pozornost, schopnost reagovat. Při hodnocení jeho práce je nezbytná pochvala a povzbuzení, následuje vysvětlení, co se úplně nepovedlo a proč. Až následující den je vhodné individuálně pod dohledem asistenta pedagoga daný úkol opravit. Pokud je dítě znovu nejisté, cítíme, že potřebuje ještě dané informace upevnit, další den je formou obrázku, knihy, leporela, předmětů denní potřeby atd. znovu daná tematika upevněna při individuální práci s asistentem pedagoga.

 

12. Pokud je dobrá spolupráce s rodinou, je vhodné o situaci pohovořit s rodiči a poskytnout jim informaci, jak mají s dítětem doma pracovat, opakovat a upevňovat dovednosti, kterým se přes den v mateřské škole věnovalo. Pro zapojení dítěte s SVP je podstatná naprostá souhra mezi oběma pedagogy a asistentem pedagoga na třídě.

 

Text pochází z publikace Školní zralost a dítě s SVP: v praxi mateřské školy, redakčně upraveno.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

   
Školní zralost a dítě s SVP: v praxi MŠ  Předškolák se speciálními vzdělávacími potřebamiŠkolní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0362

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka