O lidských právech od mateřské školky

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se publikací Objevujeme s dětmi kulturu a společnost z ediční řady Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání.

Učení společenským pravidlům a návykům v předškolním věku

 

Svět je pro malé dítě plný nebezpečí a nástrah, ve kterých pravidla a hranice znamenají oporu a jistotu. K tomu, aby se dítě cítilo ve světě bezpečně, potřebuje mít okolo sebe lidi, na které se může spolehnout, a jasný a srozumitelný systém pravidel, která ho ochrání v nebezpečných situacích, ukážou mu cestu, když si neví rady, a upozorní ho, co je dobře a co už ne.

Základy společenských pravidel a návyků si dítě přináší do mateřské školy z domova, ale stále častěji se setkáváme s dětmi, které mají v této oblasti jen minimum zkušeností. Obvykle se jedná o děti, které vyrůstají ve společenství především dospělých a kterým je vše dovoleno. Pro takové děti je pak obvykle velice těžké přijmout pravidla skupiny a přizpůsobit se ostatním dětem.

 

 

Pravidla společenství

Každé společenství (rodina, školní třída, kroužek aj.) potřebuje k tomu, aby mohlo bezproblémově fungovat, dodržovat určitá pravidla. Jedním ze základních pravidel rodiny je, že její členové obvykle sdělí ostatním, kam jdou a kdy se vrátí. Člověk, který nedodržuje v rodině toto pravidlo, má obvykle s ostatními členy problémy a v případě dlouhodobého nedodržování může dojít až k rozpadu rodiny nebo k citovému odcizení mezi partnery.

 

 

Vyvozování pravidel spolu s dětmi můžeme též rozčlenit do čtyř fází:

 

 1. Fáze motivační, ve které buď učitelka nastíní problém, nebo využije vzniklé problémové situace.

Příklad: Při honičce mezi židličkami dítě upadlo a uhodilo se. Učitelka dítě uklidní a projeví mu empatii: „To mě ale mrzí, že tě teď bolí koleno. A také mám strach, aby se příště neuhodil někdo jiný. Co s tím, děti, budeme dělat, aby se nám zase nestala taková nehoda?“ Pokud se však děti honí okolo stolečků, není vhodné, aby učitelka čekala „až se něco stane“, ale případnému zranění předcházela. K tomu může pomoci vhodná motivace: „Dělá mi starost, děti, když vás vidím běhat mezi stolečky a židličkami. Když jsem byla malá a chodila jsem do školky, tak si můj kamarád Bohouš moc ošklivě rozbil hlavu, když upadl na židličku. Nemáte někdo nápad, co bychom mohli udělat, aby se něco takového nepřihodilo i vám?“

 

 

2. Fáze konstruktivní, ve které hledáme řešení, vymýšlíme, zkoušíme a konstruujeme pravidlo

Děti obvykle slíbí, že mezi stolečky nebudou běhat, ale pak by měla následovat otázka: „A jak se tedy budeme mezi stolečky pohybovat? Co myslíte, která rychlost bude nejlepší mezi stolečky?“ Vhodné je, když si rychlosti společně vyzkoušíme a děti pak samy navrhnou, jakou rychlostí budeme jezdit mezi stolečky. Abychom si pravidlo zapamatovali, je vhodné vytvořit piktogram. V našem případě by to mohl být obrázek stolečků a mezi nimi autíčko s číslem 2 nebo 3, podle toho, na jaké rychlosti se s dětmi dohodneme.

 

 

3. Fáze vyvození důsledků

Tato fáze bývá v mateřské škole opomíjená, což způsobuje, že pravidlo snadno zapomeneme. Klíčová otázka této fáze zní: „Co se stane, když někdo naše pravidlo nedodrží?“ Na tuto otázku obvykle děti odpovídají na úrovni trestů, na které jsou zvyklé z domova. Nejčastější odpovědí bývá „Dáme mu na zadek,“ což je ovšem řešení pro nás nepřijatelné. Hledáme proto jiná řešení a dozvídáme se, že takovému dítěti můžeme připomenout, co porušilo, můžeme mu domluvit, můžeme ho posadit na židličku, aby se chvíli dívalo, jak chodí ostatní děti atd. Na jakém opatření se společně domluvíme, záleží pouze na dětech a učitelce. Děti by však nikdy neměly vnímat toto opatření jako trest, ale spíše jako šanci k posunu a naučení se pravidlu.

 

4. Fáze zpětné vazby

Stejně jako u návyků potřebují děti i u pravidel zpětnou vazbu. Je potřeba, aby děti viděly, že dodržování pravidla má smysl a je ze strany učitelky ceněno. Proto je vhodné, když učitelka dětem sdělí, že je ráda, že autíčka jezdí mezi stolky podle dohody, nehoní se a nechvátají, protože už o ně nemusí mít starost. Že měla trochu obavy, že tohle pravidlo děti nezvládnou, a jak ji překvapily opakem.

Pokud někdo pravidlo nedodrží, je lépe řešit to s ním mezi čtyřma očima a neupozorňovat ostatní na chybu, pokud si jí sami nevšimli. Zaměření na chyby může vést k tomu, že děti vyžadující zvýšenou pozornost budou schválně porušovat pravidla, aby se jim jí dostalo. Těmto dětem by měla učitelka naopak cíleně věnovat pozornost tehdy, když dělají něco dobře. Pozitivní zpětná vazba ukazuje dětem návod, jak mají věc dělat správně, negativní jim ukazuje, jak ji dělat nemají, ale neinformuje o správném chování.

 

Ukázka pochází z publikace Objevujeme s dětmi kulturu a společnost. Autorkami jsou Helena Hazuková, Marcela Pehelová, Zuzana Rauchová a Eva Svobodová.

 

 

Kam dál? Přečtete si také:

 

 Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

 Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

 Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

 Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

 Taneční a pohybové činnosti ve školce

 

 

 Více článků najdete v našem Magazínu!

 

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Objevujeme s dětmi kulturu a společnostEdiční řada: Komplexní metodiky v předškolním vzděláváníPředškolák s speciálními vzdělávacími potřebami

 

 

 

 

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7435

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka