Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Vzdělávání žáka s SVP na 2. stupni vyžaduje speciální a individuální přístup. My Vám nyní přinášíme takzvané FAQ – nejčastější otázky, které se se vzděláváním žáků s SVP pojí.

 

Třídy pro žáky se speciálními potřebami realizují specializovanou podporu odborným personálem ve speciálních skupinách vhodnými metodami s redukovaným obsahem. Výuka vedená speciálním pedagogem nebo speciálně vzdělaným pedagogem v malých homogenních skupinách měla vést ke společenské integraci. V současnosti je podporován trend, že postižené děti by měly přijít do kontaktu s intaktními žáky co nejdříve. Inkluzivní vzdělávací programy kladou důraz na jedince. Vzdělávací systém, kurikulum se přizpůsobí dítěti, učitel si uvědomí, že tyto děti fungují jinak, učí se jiným způsobem a potřebují více času než jejich intaktní vrstevníci. Při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami je vhodné si uvědomit, že vzdělání neznamená pouze umět číst a psát, ale také vybavenost dovednostmi. V anglickém jazyce hovoříme o tzv. functional skills, které dětem umožní stát se hodnotnou součástí rodiny, komunity a společnosti. Děti jsou tak připraveny pro samostatný život v budoucnu (např. jsou schopny osobní péče).

 


Inkluzivní vzdělávání poskytuje metody a strategie, které dětem pomáhají rozvíjet se holisticky — po stránce fyzické, lingvistické, sociální, kognitivní a smyslové. Inkluzivní vzdělávání proto chápeme jako koncept vedoucí k sociální integraci (Mariga, McConkey, Myezwa, 2014). Podívejte se na nejčastější dotazy, které se k inkluzivnímu vzdělávání pojí. Mnohem víc (včetně praktických cvičení) jich najdete v publikaci Anglický jazyk od Petry Lexové a Jitky Tůmové, ze které také pochází tato ukázka.

 

1. U žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními třetího stupně (žáci s LMP) lze nahradit části vzdělávacích obsahů některých vzdělávacích oborů jinými vzdělávacími obsahy nebo celý vzdělávací obsah některého vzdělávacího oboru obsahem jiného vzdělávacího oboru, který lépe vyhovuje jejich možnostem. U žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními třetího stupně (žáci s LMP) lze nahradit části vzdělávacích obsahů některých vzdělávacích oborů jinými vzdělávacími obsahy nebo celý vzdělávací obsah některého vzdělávacího oboru obsahem jiného vzdělávacího oboru, který lépe vyhovuje jejich možnostem. V IVP žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními třetího a čtvrtého stupně lze v souvislosti s náhradou části nebo celého vzdělávacího obsahu vzdělávacích oborů měnit minimální časové dotace vzdělávacích oborů (obsahů). To se týká i cizího jazyka a dalšího cizího jazyka.


- Lze tedy nahradit část nebo celý obsah kteréhokoli vzdělávacího oboru?

- Lze nahradit část nebo celý obsah několika vzdělávacích oborů zároveň?

- Lze měnit minimální časové dotace všech vzdělávacích oborů nebo pouze některých a v jakém rozsahu?

- Znamená to, že časová dotace se pouze přesune nebo je možno ji i pokrátit (redukovat), tedy že celkový součet časové dotace může být nižší (redukovaný)?

 

Ano, u žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními třetího stupně (žáci s LMP) lze nahradit části vzdělávacích obsahů některých vzdělávacích oborů jinými vzdělávacími obsahy nebo celý vzdělávací obsah některého vzdělávacího oboru obsahem jiného vzdělávacího oboru, který lépe vyhovuje jejich možnostem.

V IVP žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními třetího a čtvrtého stupně lze v souvislosti s náhradou části nebo celého vzdělávacího obsahu vzdělávacích oborů měnit minimální časové dotace.


Všechny tyto změny je možné realizovat v rámci podpůrných opatření pouze na základě doporučení školského poradenského zařízení v individuálním vzdělávacím plánu konkrétního žáka v jeho nejlepším zájmu.

 

 

2. Jak pracovat s minimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření v RVP ZV a jak jí rozumět?

Minimální doporučené úrovně jsou vodítkem pro pedagogy při tvorbě IVP především v rámci třetího stupně podpory. Pro žáky bez podpory a žáky s nižšími stupni podpory nejsou využitelné. IVP je ve třetím stupni podpory vytvářen na základě ŠVP a minimální doporučené úrovně jsou cílovou úrovní, kterou lze případně překročit. Pokud je vytvářen IVP pro žáka s podpůrnými opatřeními čtvrtého stupně, mohou být případně očekávané výstupy sníženy pod minimální doporučenou úroveň. Musí být ale náročnější než očekávané výstupy v RVP ZŠS.

 

3. Jak postupovat, pokud rodiče žáka se speciálními vzdělávacími potřebami požádají o nahrazení výuky dalšího cizího jazyka hodinami anglického jazyka?


K postupu při nahrazování výuky dalšího cizího jazyka vydalo MŠMT informace, které jsou zveřejněny na webu MŠMT . O odůvodněných případech rozhoduje ředitel školy po projednání se zákonnými zástupci, žáci nemusí dokládat žádné potvrzení. Na vysvědčení bude mít žák 2 známky. Jedna z anglického jazyka a druhá z prohlubování nebo konverzace anglického jazyka, protože se čerpá z hodinové dotace určené pro další cizí jazyk.

 

4. Jak máme přistupovat k hodnocení žáků se speciálními vzdělávací potřebami v hodinách cizího jazyka?


Při hodnocení těchto žáků by měl být kladen důraz zejména na průběžné hodnocení jejich snahy a práce v hodině. Žáci by měli mít pocit, že je učitel jen „nezkouší“, ale že je vnímá po celou hodinu, jak pracují. Hodnocení nemusí být a ani nemá být formální, známkované. Žáci by měli dostávat zpětnou vazbu průběžně. Učitel by si měl poznamenávat chyby, které se objeví, a to jak obsahového, tak jazykového charakteru. Jazykové chyby, které nebrání porozumění, může učitel nechat bez opravy, aby nebyla narušena plynulost práce či komunikace. Je vhodné na ně upozornit až ve zpětné vazbě tím, že učitel shrne chyby pro celou třídu (skupinu) a nepenalizuje konkrétního žáka za chybu, ale upozorňuje na možná úskalí. V průběhu hodiny je stále třeba žáky pozitivně motivovat, vyzdvihovat jejich úspěchy (i dílčí) a žáky chválit, aby zažili pocit úspěchu.

 

5. Je vhodné zařadit projektové vyučování, pokud jsou ve skupině žáci s LMP?


Projektové vyučování, kdy žáci společně řeší nějaký problém, je ideální příležitostí pro reálnou komunikaci. Tento typ vyučování neumožňuje žákovi pasivní sledování hodiny nebo aplikování jednoznačného postupu řešení, ale motivuje žáka pro aktivní přístup. Pokud jsou žáci zařazení do smíšených skupin, učitel dohlíží na to, aby se zapojili všichni žáci s ohledem na jejich individuální možnosti.

 

 

Jak se správně věnovat žákům s SVP? S tím Vám radí celá naše ediční řada Vzděláváme žáky s SVP na 2. stupni ZŠ

 

 

 6. Existují nějaké postupy, jak lze co nejefektivněji aplikovat nové učivo do výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami?


Učitel by měl používat různé výukové strategie (navazovat na osvojené znalosti a dovednosti, dbát na kontext s novým učivem, volit různé strategie tak, aby zapojil žáky s různými styly učení, vést žáky ke kritickému myšlení a rozvíjet kreativní přístup k řešení různých problémů). Při všech činnostech musí mít učitel stále na paměti individuální možnosti žáků a jejich zájmy. Učitel by měl používat různé podpůrné strategie pro lepší pochopení obsahu a rozvoj jazyka (např. zvládnutí potřebné slovní zásoby — vytváření obrázkových slovníčků atd.) či postupně zvyšovat náročnost úloh atd.

 

7. Jak postupovat, pokud je naplnění očekávaných výstupů (v RVP ZV i v ŠVP) pro žáky příliš složité?


V takovém případě je řešením rozdělení učiva do dílčích pro žáka zvládnutelných částí a jeho opakování v různých variantách. Není vhodné zařazovat cvičení s abstraktními pojmy či úlohami, naopak je důležitá co největší míra konkrétních příkladů doplněných vizuální podporou. Ve skupině či třídě je nezbytné stále uplatňovat princip diferenciace výuky. Rovněž je důležité instrukce k úlohám zadávat krátkými jasnými pokyny a ty v průběhu výuky neměnit.

 

8. Musí všichni žáci splnit úkoly ve stanoveném (stejném) časovém limitu?


U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je důležité dbát na dodržování doporučení daných školským poradenským zařízením. Nelze očekávat, že ve stejném časovém limitu všichni zvládnou dokončit úlohu. U některých žáků by časový limit mohl způsobit zbytečné stresové situace a negativně ovlivnit výsledek. Podle jejich individuálních možností je vhodné žáky průběžně informovat o tom, kolik času zbývá, jak si mají práci rozvrhnout, před koncem můžeme odpočítat poslední sekundy atd.

 

9. Jsou pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami doporučené nějaké speciální pomůcky?


Nejedná se o speciální pomůcky, ale při výuce těchto žáků je vhodné využívat pomůcky, které napomáhají vizualizaci úlohy (různé obrázky, tzv. flashcard, obrázkové slovníky, šipky, kartičkami označené předměty rozmístěné po třídě). Dle možností lze zařadit práci s digitálními technologiemi. Je důležité mít na paměti, že někteří žáci mohou mít nižší motorické dovednosti, proto je vhodné volit takové aktivity, které podporují rozvoj jemné a hrubé motoriky.

 

Ukázka pochází z publikace Anglický jazyk, autorkami jsou Petra Lexová a Jitka Tůmová.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

 Odborné vzdělávání v roce 2018 

 Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

 Jaké zaměstnání je to pravé? Teorie RIASEC neboli screeningová metoda karierní diagnostiky

 Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

 Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Anglický jazykNápravná cvičení - český jazyk a literaturaLíný učitel

 

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4494

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka