Magazín

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ
Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září. V přírodě se hlásí k vládě podzim, dozrává ovoce, sklízí se zelenina a to vše přináší mnoho příležitostí k učení.
více
Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání
Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme další ochutnávku a inspiraci k zajímavým činnostem a aktivitám pro děti předškolního i mladšího školního věku, které jsou tematicky propojeny právě s podzimem.
více
KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky
Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních sešitů jsou také metodické karty, které uvádějí konkretizované očekávané výstupy RVP PV jednotlivých cvičení a současně předkládají metodické poznámky, příklady motivací a navazujících…
více
Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu
V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.
více
Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole
Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví lidé a nové vztahy. Jak dětem vstup do kolektivu usnadnit? Co třeba pomocí seznamovacích her? V článku jsme jich pro vás několik připravili!
více
Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky
Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim, kdy se často mění počasí. Můžeme ji uvést písničkou a pohybovou hrou: Dešťové kapičky dostaly nožičky, běhaly v okapu, dělaly neplechu.
více
Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka
Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které s nimi souvisí. Pomocí druhé části lze vyvodit nebo procvičit učivo o osové souměrnosti.
více
Dnešním dětem chybí manuální zručnost
Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech se výrazně zhoršuje dovednost mnohých dětí i mládeže „pracovat rukama“ – zvládnout jednoduché postupy s materiály, nářadím či náčiním, ale často i jen zvládnout dobře běžné sebeobslužné…
více
Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak
Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou použity také metody dramatické výchovy.
více
Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?
Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách o vice než čtvrtinu – v září 2016 pracovalo v mateřských školách v ČR 2298 asistentů pedagoga, o rok později, v září 2017, už to bylo 2963 asistentů pedagoga. Tento…
více
Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky
V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná, oslovili jsme zkušenou pedagožku Janu Rohovou, která na toto téma napsala celou knihu plnou dobrých rad a praktických tipů. Přečtěte si ukázku!
více
Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu
To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách), rozhovor s potřebou podpůrných opatření i žáky ostatními.
více
Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu
Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“
více
5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!
Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro práci s předškoláky. Načerpejte další dávku aktivit vyzkoušených v praxi i v tomto článku vycházejícím z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - LÉTO.
více
Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními
Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně vedení školy. Respekt bychom měli chápat jako etický postoj k osobnosti druhého člověka – k někomu, kdo je s námi vždy rovnocenný, ať je v čemkoli a jakkoli odlišný.
více
Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?
Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým pojmům, které se s poměřováním zralosti dítěte pojí, Vám odhalí následující článek inspirovaný publikací Školní zralost a její diagnostika. Autorkou ukázky je Hana Nádvorníková.
více
Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele
A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami? Nebo je to dítě, které s radostí rozvíjí své zájmy a schopnosti?
více
Letní aktivity pro předškoláky - mravenci
V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci na letní činnosti z naší e-knihy „Čtyři roční období – LÉTO“.
více
Naučte žáky tvořivé práci s textem!
Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi. Proto přinášíme ukázku z publikace Tvořivá práce s textem, v níž si žáci 9. ročníku a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií tyto schopnosti procvičí. V závěru článku jsou…
více
Tematický blok Voda kolem nás - 3. část
Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření vědomostních a paměťových struktur, vytváří základy postojů k ochraně přírody, prostřednictvím rozmanitých činností rozvíjí jejich motorické dovednosti. Dává dětem možnost samostatně rozhodovat…
více
Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe
Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý pedagog. Někdo cíleně a pravidelně, někdo jen příležitostně a nahodile. Dovednost hodnotit sám sebe je možné cvičit a zlepšovat. Proto si dále vyzkoušíme několik cvičení, která mohou…
více
Tematický blok Voda kolem nás - 2. část
Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření vědomostních a paměťových struktur, vytváří základy postojů k ochraně přírody, prostřednictvím rozmanitých činností rozvíjí jejich motorické dovednosti. Dává dětem možnost samostatně rozhodovat…
více
Učitel v roli diagnostika
Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin učitelů najít společné rysy, společné znaky jejich didaktické a výchovné práce. Tak se u konkrétního učitele tvoří určitý styl práce, jemuž odpovídá určitý učitelský typ.
více
Tematický blok Voda kolem nás - 1. část
Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření vědomostních a paměťových struktur, vytváří základy postojů k ochraně přírody, prostřednictvím rozmanitých činností rozvíjí jejich motorické dovednosti. Dává dětem možnost samostatně rozhodovat…
více
Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část
Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat ukázkami aktivit z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání.
více
Zamrzlá malotřídka
Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu ukázek.
více
Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách
Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku. Aktuálně připravujeme předprodej sešitů na školní rok 2020/2021. Jak jsou sešity koncipovány? Jaká přináší témata? A co o sešitech říkají samotné pedagožky? Dozvíte se v článku!
více
Edukační sextant
Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu ukázek.
více
Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část
Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat ukázkami aktivit z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání.
více
Cesta je cílem
Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu ukázek.
více
Každý jsme jiný
Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy. Děti si mohou uvědomit, že žijeme v rámci většího celku a že jsme součástí jednoho velkého evropského společenství. V rámci tohoto společenství žije mnoho lidí a každý z nich…
více
Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část
Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat ukázkami aktivit z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání.
více
Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!
Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité si udržovat fyzické a psychické zdraví. Syndrom vyhoření je pojem, který je v poslední době čím dál častěji skloňován. Velmi často je zmiňován v souvislosti s profesí učitele,…
více
Užitečné tipy pro zdravý spánek
Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka (nejen) na smích MUDr. Karla Nešpora, CSc.
více
Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?
Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých příležitostí. Děti by měly mít dostupný výtvarný materiál. Učitelka by si také měla všímat, jestli dítě kreslí se zájmem, jaký je obsah kresby, její provedení, jaké jsou pracovní návyky při kreslení...…
více
Rizikové emoce a jejich smysl
Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou schválnost ze strany přírody. Tyto emoce měly kdysi svůj smysl...
více
Správné držení těla dítěte - teorie i praxe
Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla po určitou dobu, je velmi vhodný požadavek RVP PV, protože kvůli nízké obecné pohybové aktivitě mají děti často celkově nebo částečně ochablé svalstvo, což se projevuje odchylkami od správného držení…
více
Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem
Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem. Tato technika je vhodná zejména pro děti předškolního a mladšího školního věku.
více
Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele
V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit za velmi krátkou dobu.
více
Pořádek – základ úspěchu učitele
Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale spíše chaosu, a to včetně chaosu vmysli. Proto se pokusíme nabídnout pár rad, jak se s tím vypořádat.
více
Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky
Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši planetu starat.
více
Dobré plány – základ úspěchu učení
S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak se do toho pustit. Ukázka z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe nabízí kvalitní shrnutí.
více
Filipojakubská noc - kouzelné aktivity
Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího školního věku hry a tvorbu s tématem čarování...
více
Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!
Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání III - aktivity a činnosti! Autorkou všech aktivit v článku je Mgr. Andrea Mouchová z MŠ Černošice.
více
E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?
Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte nejen inspiraci, ale také nahlédnete do strategií a principů moderní výuky, která směřuje k aktivizaci žáků. A nepřehlédněte bonus - ukázku z připravovaného 3. dílu!
více
3 hry a aktivity na velikonoční téma
Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen) začátkem dubna.
více
Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?
Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět s předškoláky? A co tematického podniknout? Nápady a tipy najdete v našem článku.
více
Model nástupu afektu u dítěte s ADHD
Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy výbuch a ztrátu sebekontroly. V metafoře je možné představit si změny v naladění jako pohyb postavičky po úbočí hory: z klidné a pohodové nížiny se vlivem negativně vnímaných…
více
Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole
Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová. Při tvoření knihy, která poskytuje mnoho rad a tipů v oblasti rozvoje dítěte v předškolním a mladším školním věku, se inspirovala příběhy Daisy Mrázkové, v nichž nacházíme…
více
Konflikty ve škole
Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním pracovat, ale i jak zbytečným konfliktům předcházet, případně je využít ve prospěch celé skupiny, která se při konstruktivním přístupu může mnohému naučit, a posunout tak celou skupinu…
více