Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu
Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Pokud se vrstevníci ke spolužákovi chovají špatně, bývá to většinou důsledkem jejich neznalosti a neporozumění. Jiné důvody mohou být na straně žáka, zejména projevuje-li se agresivně. Zde je nasnadě zvýšená individuální práce s hledáním motivů takového chování a intenzivní spolupráce s dalšími odborníky i s rodiči žáka.

 

Navrhuje se proto informovat žáky předem o některých aspektech speciálních vzdělávacích potřeb. Na místě je samozřejmě citlivost a přiměřenost vzhledem k věku „posluchačů“. Domnívám se, že i když ve třídě není nikdo s takovými potřebami, je vždy dobré učit děti, jak se chovat k handicapovaným, jak jim případně pomoci, jaké vybavení potřebují pro to, aby se jim dobře žilo (vozík, slepecká hůl, sluchadlo, kochleární implantát). Pro pochopení konsekvencí postižení lze využívat určité simulační, interaktivní hry. Doporučuji publikaci Práce s třídním kolektivem ve společném vzdělávání I. (Hanáková, Stejskalová, ed. Člověk v tísni 2015)

 

Učme děti, že při styku s člověkem s jakýmkoli znevýhodněním pomoc nabízíme, ale nevnucujeme. Vždy je nutné ptát se: „Mohu ti nějak pomoci?“ Spíše než o postižení mluvme s žáky o znevýhodnění.

 

Zmiňme zvláštnosti v kontaktu, komunikaci, pohybových schopnostech či jiné odlišnosti i pomůcky, které bude spolužák/spolužačka používat.

 

Zde např. vnímám i potřebu zabezpečit jak budou nebo nebudou ostatní žáci s pomůckami manipulovat – stanovit pravidla (např.: „Tento počítač patří Janičce, slouží pouze jí k tomu, aby se mohla dobře učit.“). Nepříjemné situace ve své třídě zažíval žák s cukrovkou, kdy se mu ostatní posmívali pro injekční aplikaci inzulinu. Situace došla tak daleko, že mu po odchodu na WC někdo inzulinové pero zničil. Domnívám se, že pokud by třídě bylo (se souhlasem chlapce a jeho rodičů) dostatečně osvětleno, k čemu tento nástroj slouží a že inzulin v aplikátoru obsažený je životně důležitý, nemuselo se to stát.

 
 
Nechme žáky pokládat otázky, pokusme se je zodpovědět tak, abychom rozptýlili obavy, uvedli na pravou míru předsudky o postižení. Jedná se především o to, aby žáci pochopili a akceptovali fakt, že jejich nový spolužák bude mít určitým způsobem odlišné potřeby než oni (např. bude se učit podle jiné učebnice, jiným tempem, k učení bude potřebovat počítač). Do diskuze můžeme zapojit i asistenta pedagoga. Pokusme se společně s žáky přijít na to, co by žák s určitým znevýhodněním mohl potřebovat, co pro něho může být obtížné.

 

Jak komunikovat se žákem se zrakovým postižením?

O žákovi se zrakovým postižením (pokud není světloplachý) je třeba dětem vysvětlit, že prostor třídy bude uzpůsoben tak, aby na jeho lavici dopadalo co nejvíce světla. Možná bude používat lupu či počítač se zvukovým výstupem či braillským řádkem. Navázání kontaktu musí začínat oslovením tak, aby rozpoznal, že mluvíme právě s ním. Děti by měly vědět, že spolužák může mít opožděné reakce na překážky (na které je třeba ho upozornit, nejlépe slovy „zastav“, ne „bacha, na zemi je aktovka“), hůře se orientovat v prostoru.

 

Prakticky si mohou děti vyzkoušet vedení nevidomého, ve dvojici je jeden slepý (má zavázané oči šátkem) a druhý ho provází tak, že mu nabídne svou pravou paži – „přidrž se mé paže“. Nevidomý se „zavěsí“ nad loketní jamkou, půjde lehce (přibližně jeden krok či půl kroku) za průvodcem. Při procházení dveřmi nebo úzkým prostorem jde průvodce vždy první – paži, je třeba natáhnout dozadu tak, aby nevidomý mohl jít částečně nebo úplně za ním, případně se drží za loket. Vedení je efektivní slovně doprovázet („procházíme dveřmi“). Pro simulaci lze vytvořit i překážkovou dráhu.

 

Co je třeba vědět pro komunikaci s člověkem se sluchovým postižením?

Při rozhovoru je nutné stát k druhému čelem tak, aby bylo možné odezírání (nejzazší vzdálenost je 4 metry). Neoslovujeme ho ze strany nebo zezadu. Vyslovovat musíme zřetelně (není třeba slabikovat či to s artikulací přehánět). Mluvme v neměnném tempu (volnější tempo, ne příliš rychlé), není třeba zvyšovat hlas. Lepší jsou věty kratší, s vynecháním méně známých, cizích slov. Při neporozumění nabídněme možnost zopakování, případně využijme písemné sdělení. Učme děti, aby nemluvily všechny najednou.

 

S dětmi můžeme zkusit hru simulující odezírání, kdy slova, řečená bez zvuku či šeptem, odečítají z pohybu úst.

 

Žáci by měli vědět, že smyslová postižení či tělesné postižení (především mozkovou obrnu, dříve využíván pojem „dětská mozková obrna“) doprovází i komunikační odlišnosti (tzv. symptomatické poruchy řeči) – např. „naučit se dobře mluvit, když neslyším, je obtížné“, „tělesné postižení může způsobit, že mi je hůře rozumět“.

 

Co učit děti o spolužácích s narušenou komunikační schopností?

V některých kolektivech se smějí někomu, kdo neumí říkat „ř“, v jiných to zůstává bez povšimnutí. Obdobné je to u žáků stižených koktavostí (balbuties) či brebtavostí (tumultus sermonis). Zde působíme spíše situačně (individuální rozebrání důsledků posměšků vůči žákovi s těmi, kteří je činí). Pokud přichází žák jako nový a narušení komunikační schopnosti je výrazné (např. těžká forma balbuties), je nasnadě kolektiv připravit. Tedy vysvětlit, jak je nutné se chovat (což bychom měli dodržovat i my).

 

Být trpělivý, neskákat mu do řeči – nedoplňovat slova, myšlenky, které chce vyjádřit. Dát mu čas na odpověď. Neříkat: „Nadechni se.“ „Řekni to ještě jednou.“ „Mluv rychle.“ Žákovi s breptavostí můžeme říct: „Zopakuj mi prosím, co jsi říkal, teď jsem nerozuměl/a“, ale musíme zároveň vyjádřit pochopení a respekt.

 

Jak přistupovat k žákovi s Aspergerovým syndromem?

V praxi se doporučuje tzv. sdělení znevýhodnění spolužákům, kdy je ovšem nutný souhlas rodičů žáka i žáka samotného. Beseda, která probíhá bez účasti dítěte s AS, souvisí s pochopením některých jeho specifik v chování i rozkrytí vhodných reakcí spolužáků – co dělat a co nedělat, pomoc pro dítě s tímto znevýhodněním. Pokud se k takovému kroku rozhodnete, vyhodnotíte, že by mohl být užitečný pro zlepšení situace ve třídě i vlastního postavení žáka v kolektivu, doporučuji ve spolupráci s rodiči kontaktovat externí odborníky (případně lze využít školního psychologa či speciálního pedagoga v kooperaci s externisty – PPP, SPC, Národní ústav pro autismus, krajský koordinátor pro PAS), kteří mají zkušenosti s prací se skupinou i s podobnými handicapy. Nejedná se většinou o jednorázové setkání, třídu je třeba znát, znát i problematiku a specifika dítěte. Osobně mám s několika podobnými besedami vlastní zkušenost, výsledek je pozitivní, i když vlastní proces práce se třídou nebyl nenáročný.

 

Pokud je ve třídě žák s těžším typem poruchy učení, kognitivním oslabením je důležité vnášet do kolektivu informaci: „Každý se učíme jinak, proto můžeme být i jinak hodnoceni.“

 

Dotkli jsme se pouze některých speciálních vzdělávacích potřeb s cílem naznačit určitý možný přístup, avšak vždy je nutno zvažovat přístupy individuálně, s ohledem na osobitost a výjimečnost každého žáka.

 


 

Ukázka pochází z publikace Vztahy a nástrahy ve školní třídě autorky Mgr. Zdenky Ženatové.

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Vánoce pro KuliFerdovy školky

Vážené Kuliferdovy mateřské školy! Blíží se zimní čas a nejkrásnější svátky v roce a my společně s KuliFerdou…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka