Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí a také k získávání nových pohybových dovedností. Jak využít tanec třeba jako inspiraci k vánoční besídce? Dozvíte se v článku!

 

  

K čemu je v předškolním vzdělávání tanec dobrý?

Tanec navozuje u předškolních dětí lepší náladu, aktivizuje je, dává jim možnost své pocity vyjádřit a zároveň při pravidelném provozování přispívá k jejich fyzické kondici a ke správnému držení těla. Tanec je i formou neverbálního projevu, neverbální komunikace, která je dětem velmi blízká, protože verbálně se někdy ještě nedovedou přesně vyjádřit, zatímco vyjádření pomocí pohybu jim může být ke komunikaci dobrým pomocníkem.

 

Jak tanec v MŠ využít?

Tanečky můžeme využít při besídkách či otevřených hodinách pro rodiče a prarodiče. Rádi se podívají, jak děti tancují, k vystupování však nikoho nenutíme, jsou děti, které nechtějí prezentovat, co se naučily, jsou uzavřenější a větší množství přítomných lidí v nich vzbuzuje negativní pocity – obavy, strach. Tyto děti do vystupování nenutíme. Velmi se mi osvědčilo k jednomu tanečku přizvat také dospělé a společně ho s dětmi naučit. Dospělí to ocení, uvědomí si, že není tak snadné osvojit si choreografii a zachovat si ji přesně v paměti, jak by se mohlo zdát, zároveň společně s dětmi zažijí pocit sounáležitosti. Děti mají pocit důležitosti, když rodiče něco učí – a role je obrácená než obvykle.

Dětské popěvky jsou motivací pro vedení řízených pohybů za doprovodu hudby, a to jak do lokomočních, tedy pohybových aktivit prováděných po prostoru (z místa), tak i nelokomočních (na místě), dále manipulačních (s pomůckou) a nejčastěji smíšených.

 

 

Aktivita 1: Děti, kam se chystáte o vánočních prázdninách aneb Jak se mele káva v mlýnku

Přineseme dětem ukázat starý mlýnek na kávu po babičce. Hovoříme s nimi v ranním komunikačním kruhu, kdo má babičku a dědu, kde prarodiče bydlí, jestli je to daleko. Některé děti mají i prababičku, jiné zmiňují úmrtí prarodiče. Důležité je se tematice smrti nevyhýbat, zeptat se dětí, na jaký společný hezký nebo humorný zážitek si pamatují. Děti si pak mohou vyzkoušet točit kličkou mlýnku, se všemi poté předvádíme typický pohyb při mletí kávy ručním mlýnkem. Jak si dnes připravují kávu vaši rodiče? A babička s dědou?

 

 

 

Tančíme v kruhu:

O prázdnináchčelní kruh jednou paží
do Vlašimi čelní kruh druhou paží
vyjedu si naznačujeme svírání volantu
za našimi ukážeme palci za sebe oběma rukama, pak dáme ruce v bok
za dědečkemtočíme se chůzí na místě
za babičkou,totéž na druhou stranu
která mele naznačíme mletí kávy v mlýnku
kafe kličkou, chytneme se v kruhu za ruce
za babičkou, za dědou, za dědou, jdeme v kruhu na jednu stranu
kteří všechno dove-dove-dovedou zastavíme, ruce v bok, děláme do rytmu podřepy
za babičkou, za dědou, za dědou, jdeme v kruhu na druhou stranu
kteří všechno dove-dove-dovedouopět podřepy

 

Cval stranou

Když už děti zvládnou chůzi po kruhu, vyzkoušíme volně po prostoru cval stranou a potom v kruhu nahradíme chůzi cvalem. Dá to víc práce, ale děti ze sebe mají dobrý pocit. Cval motivujeme tak, že se nohy potkají ve vzduchu a pozdraví se „čau, čau, čau“ – učitelka říká „čau“ přesně v ten moment, kdy se nohy vzájemně dotknou nad zemí.

 

 

 

Aktivita 2. Pořádná

Některé učitelky využívají tuto písničku při úklidu hraček, což je jedna možnost. Druhá je, že na ni budeme tancovat, snadno si ji pak zapamatujeme.

 


 

 

Tvoříme řady tak, aby každý dobře viděl:

X      X      X     X
    X      X      X

X      X      X     X
    X      X      X

 

Srovnat hračky umím hravě, ze dřepu do stoje: dlaně směřují
k zemi, dáváme střídavě jednu nad
druhou
všechno pěkně uklidit. úkrok na jednu a na druhou stranu, naznačujeme vkládání věcí do poliček, dlaně držíme nad sebou 15–20 cm od sebe
Kolem sebe pokrčím kolena, ukazujeme, jako když
počítáme
nepořádekruce v bok, skočná v točení
nebudu už nikdy mít. zastavíme, točíme rukama v zápěstí
Kdo chce půjčit naznačujeme rozhlížení
koloběžku, naznačujeme, že držíme rukama
řídítka, jedna noha je stojná, druhou
nohou se jako odrážíme – kloužeme
po podlaze
panenku, „houpeme miminko“
či auto džíp? držíme volant, po dozpívání fráze
vibrujeme rty, imitujeme zvuk motoru
Půjčím mu je pokyneme paží
na chviličku,poklepáme si na zápěstí, jako bychom
ukazovali na hodinky
lakomá já nechci být.
ukážeme na sebe, opět ruce v bok
a skočná v točení

 

 



Aktivita 3. Zima je tu, děti

Dětem přineseme ukázat fotografii vrány. Pozorujeme, jak vrána vypadá, jakou barvu má peří, můžeme si o ní krátce něco přečíst.

 

 

Opět tvoříme řady, aby se děti „křídly“ neudeřily:

 X    X    X    X
    X    X    X


Zima je tu, dětistoj, paže volně křížem na ramena
vrány k městu letí.v rozpažení máváme – znázorňujeme
křídla
Ručkama si zatleskám,tleskáme: X X, X X X
ještě taky nožky mám! dupeme střídavě nohama: X X, X X X
Ať se zima štětízatočíme se
Ručkama si zatleskám,tleskáme: X X, X X X
ještě taky nožky mám! dupeme střídavě nohama: X X, X X X
Ať se zima štětí.zatočíme se na druhou stranu



 

Nácvik tleskání a dupání do rytmu

Osvědčilo se, aby si děti počítaly, když tleskají: raz, dva, raz, dva, tři. A stejně tak když dupají: raz, dva, raz, dva, tři. Několikrát při nácviku písně děti necháme nahlas počítat spolu s tleskáním a dupáním. Když už mají upevněný rytmus, poprosíme je, aby si na chvilku „vypnuly zvuk“. Máme to již vyzkoušeno z básní, které provázíme pohybem a pak zvuk vypneme a provádíme pouze pohyby.

 

 

Aktivita 4. O vráně a sýru

 

Ezopova bajka

Hladová liška se potulovala po kraji. Nikde nebylo nic k snědku. „Kdybych někde sehnala kousek sýra,“ řekla si. A kupodivu, zrovna v té chvíli nad ní zakroužila vrána, a v zobáku měla pěkný kus sýra, který právě ukradla z okna v jednom domě. Sedla si na větev a začala si na sýru pochutnávat. Hladová liška přemýšlela, jak se dostat k chutnému soustu vysoko nad ní. To by ale nebyla mazaná liška, aby si nedovedla poradit. Začala vráně lichotit: „Jaký jsi to krásný pták! Tvé peří se leskne jako stříbro, je hebké jako hedvábí! Tvůj postoj je vskutku královský. Měla bys být králem všech zvířat. Jistě i tvůj hlas je překrásný, umíš zpívat?“ Vrána se pýchou už nadouvala, a chtěla ukázat, že zpívat umí. Jakmile otevřela zobák, kus sýra jí vypadl, liška jej zachytila a utíkala do své nory, aby si na něm pochutnala.

 

Z bajky pramení poučení: Dej si pozor na lichotky, málokdy jsou myšleny vážně.

 

Dětem můžeme pustit vtipnou scénku, parafrázi bajky, a písničku o sýrech z Kabaretu s Jitkou Molavcovou a Ondřejem Havelkou – stačí prvních devět minut pořadu. Na písničku můžeme navázat otázkami, jaké sýry mají děti rády.

 

Text pochází z publikace Rok v mateřské škole v činnostech – ZIMA. Autorkou bloku aktivit je Markéta Kubecová. Redakčně upraveno a zkráceno.


 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Rok v mateřské škole v činnostech - ZIMAEdiční řada - Rok v mateřské škole v činnostechŠkolní zralost a komunikace

Související soubory

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0342

Volejte+421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka