Pomoc pro obor Strojírenství

Pomoc pro obor Strojírenství
Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který je odborným garantem nové publikace Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Strojírenství a strojírenská výroba pro střední odborné vzdělávání.

Vzpomenete si ještě na své působení na střední škole? Dokázal byste porovnat podmínky pro výuku na středních odborných školách dříve a nyní?

 

Učil jsem od začátku 90. let do roku 2005 na střední odborné škole se zaměřením na strojírenství. I když už tedy nejsem pár let v „první linii“, pamatuji si stále, jak náročná a zodpovědná práce to je. Myslím, že dnes je to v mnohém stejné a v mnohém velmi rozdílné oproti letům, kdy jsem ve školství začínal. Nezměnil se většinou obsah výuky, ale výrazně se změnily podmínky pro ni. I když má dnes učitel deklarovanou volbu metod a postupů k cílům stanoveným v rámcových programech, myslím, že v devadesátých letech jsme měli větší svobodu výuky a menší zátěž, hlavně pokud jde o administrativu. Proto si práce všech učitelů velmi vážím a snažím se jim ji pokud možno ulehčovat.

 

Pracoval jste jako odborný pracovník NÚOV. Můžete zhodnotit současné možnosti středoškolského učitele, pokud se týká dostupnosti odborných publikací pro výuku a výukových materiálů?

 

Ano, pracoval jsem v Národním ústavu odborného vzdělávání čtyři roky, tedy právě v době, kdy se zaváděly Rámcové vzdělávací programy (RVP). Myslím si, že RVP školám poskytují možnost uspořádat výuku v souladu se svými potřebami a požadavky svých partnerů. Bohužel se tato myšlenka zvrhla do zbytečného formalismu a administrativy a velkou část učitelů se nepodařilo přesvědčit o výhodách tzv. kurikulární reformy. Důsledkem je rovněž to, že ani Národní ústav pro vzdělávání (organizace vzniklá sloučením tří státních organizací včetně NÚOV), ani jiné organizace se při současné roztříštěnosti školních programů a výukových metod příliš nevěnují metodické pomoci učitelům odborných předmětů. Metodickou pomoc považuji za potřebnější, než momentální „šílení“ s krajskými a místními akčními plány.

 

Právě vychází nová odborná publikace, na které jste spolupracoval jako odborný garant. Jak se Vám na knize pracovalo?

 

Přislíbil jsem spolupráci na editaci učebnice pro obory Strojírenství, jelikož od zavedení RVP vidím, že díky množství přístupů a specializací vzdělávacích programů nevyšla v ČR žádná odborně a metodicky zaměřená učebnice, která by pomáhala jak učitelům, tak žákům v rozdílných oborech skupiny Strojírenství. Navrhli jsme tedy variabilní text shrnující všechny společné znalosti a dovednosti ve strojírenských oborech. Publikace je uspořádána v kroužkové vazbě a umožňuje sestavit výuku podle učitelova výběru v rámci různých RVP. Zároveň budou vydány ještě žákovské pracovní sešity, které umožní samostatnou práci a přípravu žáků, a chystáme také metodická doporučení pro učitele.

 

Na základě hloubkového průzkumu mezi učiteli a řediteli středních škol bylo zjištěno, že v současnosti chybí komplexní publikace pro výuku oborů 23 (Strojírenství). V čem je publikace inovativní?

 

Zpočátku jsem nebyl zcela přesvědčen, zda učitelé stále potřebují učebnice, když se všude zmiňují současné trendy ve vzdělávání, jako jsou například e-learning, DUM (Digitální učební materiály), Khanova škola apod. Ale výsledky průzkumu potvrdily moji domněnku, že dobrý odborný text je základem výuky a vše ostatní jsou většinou jen metody, které učitel volí k dosažení svých cílů. Inovativnost nové učebnice je právě v její variabilitě – možnosti využívat různé kapitoly a články přesně v okamžiku, kdy je učitel potřebuje v souladu se svým školním programem. Zároveň jsme vytipovali základní učivo vhodné pro všechny a rozšiřující učivo vhodné pro maturitní obory. Novinkou je také začlenění metodických poznámek – piktogramů pro učitele, který podle nich může zvolit vhodné metody výuky. Nevím o tom, že by u nás doposud vyšla učebnice v takovéto kombinaci. Takže přinášíme učebnici nikoliv statickou, ale naopak živou a proměnlivou podle potřeb učitelů i žáků.

 

Komu byste publikaci Strojírenství a strojírenská výroba doporučil?

 

Jak jsem již výše uvedl, základní učebnice je jakousi živou „sumou oborových znalostí a dovedností“, které při vzdělávání využije každý učitel odborných předmětů, zájemce o další vzdělávání a samozřejmě také žák v oborech Strojírenství. Zároveň přinášíme Pracovní sešity, určené primárně pro žáky, kteří je mohou využít jak ke studiu, tak k procvičování učiva, či k vlastním poznámkám k učivu. Pokud mají učitelé zájem se s touto novinkou v oblasti učebnic podrobně seznámit, není nic jednoduššího než přijít na bezplatné semináře, které budeme pořádat v dubnu a květnu 2017 po celé republice. Budou vítáni.

Publikováno:

ANDRŠOVÁ, Stanislava. Pomoc pro obor Strojírenství. Učitelské noviny. 2017, 120(8), 24.
 

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3015

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka