Já a moje pocity

Já a moje pocity
Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním věku.

„Nejlepší a nejkrásnější věci na světě nejsou vidět a nikdo si na ně nemůže ani sáhnout. Tyto věci může člověk poznat pouze srdcem.“

Helen Keller

 

Naše pocity jsou poutem, které všichni sdílíme. Pocity nás spojují dohromady jako lidskou rodinu.

 

Lidé se rodí s celou škálou emocí, které do značné míry formují naše chování. V rodinách se učí děti různým způsobům vyjadřování svých emocí. V našich kulturních podmínkách jsme byli v minulosti vedeni k nevyjadřování a často i potlačování svých emocí, což rozhodně nevede ke zdravému duševnímu rozvoji jedince. Dnes se to děje také, i když již mnoho pedagogů a rodičů si uvědomuje negativní dopad takového jednání. Děti dostávají málo příležitostí , jak by se mohly vyrovnat se svými negativními emocemi. Často pak u nich nastupuje pocit viny, zmatení, frustrace nebo zahanbení. Některé děti se stanou plachými, stáhnou se do sebe, jiné se začnou projevovat jako agresivní a bezohlední jedinci. Mnoho dětí – a také dospělých – si myslí, že tyto špatné, hluboké pocity mají jenom oni, a bojí se, že jsou jiní než ostatní. Když děti prožívají a dávají najevo negativní emoce, často slyší: „Nebreč, kluci přece nebrečí. Přestaň se vztekat. Buď hodný. Chováš se jako hlupák.“… To vede k pozdějším problémům se sebepřijetím a sebeúctou. Jestliže chceme učit děti empatii, nejdříve je musíme naučit sebepřijetí.

 

Nedůvěřující pedagog či rodič se snaží udržet kontrolu nad dítětem a nad situací. Postoj záchranáře mu přináší vědomí hodnoty, chce získat přízeň, ocenění, vztah – je na tom závislý. Nechává se vydírat, přebírá přílišnou odpovědnost, nemá odvahu odmítnout, protože je závislý, hraje roli oběti … Zachraňováním drží v rukou moc a kontrolu a podmaňuje si dítě. Podmaněné dítě je v pozici oběti, pochybuje o svých schopnostech a nedůvěřuje si, stává se nesvobodnou osobou, která je závislá na uznání. Cílem rodičů i pedagogů je budovat zralý, zdravý vztah, který je postaven na důvěře, svobodě a odpovědnosti. Důvěra je klíčová vlastnost v procesu dozrávání osobnosti, roste vnitřně z nehodnotícího a stimulujícího prostředí a vedení: schopnost podpořit sám sebe, akceptovat svou osobnost a vzhled, důvěřovat si, být si vědom reality vlastních schopností s přesvědčením, že zítra mohu být lepší, být si vědom vlastní hodnoty, kterou si mohu dát sám. Nesnižovat se. To je cesta ke zralé osobnosti, kterou by si přál každý rodič pro své dítě.

 

Doporučení pro pedagogy a rodiče

  • Umožňujme dětem, aby se každý den mohly podělit o své emoce s ostatními dětmi – slovně, někdy stačí smajlíkem nebo barometrem nálady zjistit, jak se děti cítí (Barometr nálady může být nakreslený na velkém balicím papíru; stupnice barometru – od nuly do šesti směrem nahoru červenou barvou a od nuly do šesti směrem dolů modrou barvou. Děti vyberou smajlíka a umístí ho na stupnici barometru podle toho, jak se cítí.). Můžeme pomoci tak, že pojmenujeme emoci za dítě: „Vidím, že jsi smutný… Mohu ti nějak pomoci?“ Děti (a mnohdy i dospělí) neumí často pojmenovat to, jak se cítí, co prožívají.
  • Učme děti své pocity pojmenovat (mám vztek, zlost, smutek, …) a ukažme jim, že se svými pocity nejsou samy.
  • Přijímejme to, co děti říkají, bez hodnocení.
  • Připojujme se k dětem s vyjádřením svých emocí. (Já mám také někdy vztek a pomůže mi, když o tom někomu řeknu nebo si zaběhám… To je v pořádku, že máš vztek.)
  • Všímáme si neverbální komunikace dětí – některé děti mají potíže vyjádřit se slovně.
  • Nabízíme dětem možnost, jak se odreagovat v případě negativních emocí – boxovací pytel, kopací pytel, plyšáci na pomazlení, relaxační hudba, čtení, kresba nebo malba, … Meditační židlička, na kterou si dítě může sednout, vydýchat se, vykřičet, vyplakat a rozjímat, jak jinak řešit situaci. 
  • Ukazujme dětem projevy empatických reakcí – pohlazení, povzbuzení kamaráda, …
  • Učíme děti zvládat konfliktní situace bez fyzické agrese – vždy se ptáme děti, jak by to udělaly jinak, kdyby se potřebovaly domluvit na půjčení hračky apod.
  • Nabízíme možnosti různých způsobů ventilování a vyjadřování negativních emocí.

 

Ukázka pochází z publikace Rozumím sobě, pomáhám ostatním  autorek Mgr. J. Gardošové a Mgr.  J. Budíkové

 

Inspirace pro Váš nákup:

Související soubory

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6373

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka