Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie
Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ - trocha teoretické inspirace v souvislosti se světovým dnem poezie (21. 3.).

Říkadla a krátké, obsahově jednoduché básničky jsou vhodnými náměty k tvořivým námětovým hrám nebo dramatickým hrám a činnostem předškolních dětí. Přinášejí jim nejen radost a uspokojení z porozumění obsahu, ale současně přirozeným způsobem rozvíjejí slovní zásobu a cit pro slovní vyjádření. Prostřednictvím ztvárnění jejich obsahu se u dětí rozvíjejí tvořivé dovednosti a schopnosti. Zároveň vytvářejí u dětí zájem a později i potřebu se s literárním uměním setkávat a nacházet v něm radost i inspiraci.

 

Jednoduchá veršovaná a rýmovaná forma s výrazným jednoduchým rytmem a eufonickým uspořádáním hlásek vede k posilování rytmického a hudebního cítění. Říkadlo se „odříkává" skandovaně, tj. s důrazem na rytmus, a má svou roli v dětských hrách a jiných činnostech. Rytmický pohyb, vytleskávání, pochodování nebo „hra na něco" by proto měly být nedílnou součástí každé práce s říkadlem či básničkou. Prostřednictvím rytmizovaných a rozehraných říkadel a říkánek můžeme tedy cíleně a efektivně a přitom hravě a zábavně rozvíjet a kultivovat mluvní projev předškolního dítěte.

I pohádka je přirozeným prostředkem k tvořivé námětové nebo dramatické hře. Je mnoho způsobů, jak hru s pohádkou pro děti připravit. Základním kritériem, které bude tuto přípravu limitovat, je přiměřenost předlohy věku dětí, jejich možnostem a schopnostem.

 

Při výběru vhodné literární předlohy a jejím zpracování do scénáře pro tvořivou námětovou nebo dramatickou hru platí, že čím mladší jsou děti, tím více musí být literární předloha založena na ději a dávat jim příležitost ke konkrétnímu jednání a konání. Děti předškolního věku nejsou ještě schopny postihnout vnitřní, psychologické pohnutky v jednání a popisu postav. S tím souvisí i problém rozdílného vnímání (čtení) předlohy: to, co je pro dospělého nezajímavé nebo samozřejmé, může být pro dítě zajímavým problémem, či dokonce objevem.

 

Není třeba zdůrazňovat, že uvedené příklady by neměly být návodem, ale pouze inspirací pro volbu námětu a vlastní přípravu práce s říkadly, básničkami a pohádkami. Základním předpokladem úspěšné práce s dětmi je nejen volba a zpracování předlohy, ale i navození kontaktů mezi dětmi, jejich uvolnění ke hře a soustředění na hru. Proto jsme k našim inspirativním předlohám pro práci s poezií a pohádkou připojili i malý zásobník her vhodných pro tyto účely.

 

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů

Autorka článku: Mgr. Krista Bláhová, Pedagogická fakulta UK, Praha

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0052

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka