Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?
Kapitoly článku

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak to řešit, se dozvíte v našem novém článku!

 

Když je učitel obětí šikany ze strany dětí


O šikaně žáků vůči sobě navzájem se hovoří relativně často. Je dobrá zpráva, že na řadě míst se tento problém přestává postupně tabuizovat, což napomáhá jeho řešení (přestože v tomto ohledu dochází dodnes k řadě pochybení). Již méně se však hovoří o jevu snad ještě patologičtějším – o šikaně učitele ze strany svých žáků. Co může učitel dělat? Jak si může pomoct? Řešení je několik. 

 

 

Jak je to s šikanou v českých školách?


Šikana a násilí je fenomén, který bohužel začíná provázet děti už od předškolního věku. Toto problémové chování vzniká v důsledku neuspokojení nebo deformování základních potřeb dítěte. V této souvislosti jde velmi často o nenaplněnou potřebu lásky, komunikace a zařazení se do určitého společenství nebo o malou stimulaci k vytvoření pozitivních životních cílů. Stejné důsledky přináší nedostatečně rozvinuté schopnosti dětí žít zdravým způsobem ve skupině, ve společenství s hodnotnými mezilidskými vazbami. Šikana totálně paralyzuje výchovnou funkci skupiny a proměňuje její působení v destruktivní.

Podle výsledků výzkumů provedených odborníky v různých typech škol se odhaduje, že šikanu zažilo až 41% žáků základních a středních škol. Zmapování šikany je však velmi obtížné díky své skrytosti, spolupráci agresorů, či strachu obětí z prozrazení šikany. Také popírání přítomnosti šikany a její zlehčování přispívá nejen k nevědomosti o přítomnosti šikany, ale i k nemožnosti účinně zasáhnout v oblasti prevence nebo jejího potlačení.


A jak je to s učiteli? Procento šikanovaných učitelů se dá velice těžko odhadnout. Někde se uvádějí 2–3 %, jinde se hovoří o tom, že ze školství chce odejít 8–10 % pedagogů právě kvůli šikaně své osoby. Každý člověk, tedy i pedagog, posuzuje šikanu jinak. Někdo za šikanu považuje jakoukoli provokaci, někdo za ni nepovažuje ani urážlivé vulgarismy, nebo fyzické ataky. Jisté však je, že procento šikanovaných učitelů je bezesporu vyšší, než jsme ochotni si připustit. Někteří se o šikaně nezmíní z důvodů obav o zaměstnání, jiní z osobních důvodů, například kvůli studu či strachu. Takže rozdílné přístupy, strach, stud či nadměrná tolerance přispívají k nárůstu šikany jako obecného fenoménu (Arabadžiev, 2011).

 

 

Jak učitel pozná, že je šikanován?


Je třeba si uvědomit, že nikdo není proti šikaně imunní. Každému se může stát, že v určitých situacích, pod určitým tlakem a v určitém prostředí, může být obětí šikany. V první řadě je tedy důležité určit, zda je učitel opravdu šikanován. Následující seznam pomůže rozpoznat šikanu podle jednotlivých stadií (dle Koláře, 2011):

 

1. Zrod ostrakismu.

V tomto stadiu je učitel oťukáván potenciálním agresorem. Ten sleduje především jeho slabá místa a míru zranitelnosti. Poznáme to tak, že se učitel v práci necítí dobře, v dané třídě učí nerad, na hodiny se netěší. Vnímá, že je jednotlivcem ve třídě nebo vyhraněnou skupinou žáků neuznáván/neoblíben. Bývá terčem zlých vtípků.

 

 2. Přitvrzování manipulace a výskyt fyzické agrese.

Toto stadium můžeme poznat tak, že jsou učitelovy požadavky aktivně odmítány. Více žáků si dovolí narušovat výuku. V tuto chvíli učitel ztrácí před třídou nervy. Nejsilnější agresoři začínají spolupracovat a systematicky šikanují učitele. Vyskytují se již promyšlené útoky. Toto stadium bývá považováno za klíčový moment, který rozhoduje, zda se počáteční stadium šikany přehoupne do stadia pokročilého. Pokud se přitvrzeným manipulacím a často i počáteční fyzické agresi nepostaví pevná hráz, utvoří se tzv. úderné jádro, neboli skupinka agresorů, která systematicky tyranizuje pedagoga a většina zbytku třídy přijme jejich normy chování. Agresoři se ujímají vlády ve třídě. Učitel ztrácí jakoukoliv autoritu, a dokonce i jinak mírní žáci se začínají chovat k učiteli drze a krutě.

 

3. Prorůstání parastruktury.

Násilí se stává součástí oficiální školní struktury. Agresoři vítězí a šikanování učitele se stává skupinovým programem.

 

 

 Šikana se může týkat nejen dětí, ale i samotných učitelů, kteří tuto skutečnost vnímají často jako vlastní selhání.

 

 

Kdy se o šikanu nejedná


Občas je chování žáků vůči učiteli mylně vykládáno jako šikana, přestože ve skutečnosti se jedná spíš o znak náklonnosti. Existuje totiž rozdíl mezi „šikanováním“ a „škádlením“. Škádlení se projevuje zejména ve třídách, kde se učitel žákům umí otevřít, a žáci cítí, že jsou učitelem respektováni. Na rozdíl od šikany je škádlení projevem kamarádských vztahů. Projevuje se lehkým zlobením a žertováním. Záměrem je vzájemná legrace a dobrá nálada. Učitel většinou sám vycítí, že se jedná spíše o projev obliby. Legrácky zároveň nenarušují respekt žáků vůči učiteli. Ovšem existují zde jisté hranice. Učitel by měl žákům dovolit vtipkování jen po určitou mez a vždy by mělo platit, že pokud řekne „dost“, třída jej poslechne. Je možné být s žáky „kamarád“, ale vždy je nutné vymezit hned na začátku hranice, jasná pravidla a určit vzájemné role. Ty pak ctít a dodržovat, aby v momentě, kdy učitel řekne „dost“, bylo toto rozdělení rolí a pravidla žákům automaticky připomenuta.


Šikanování je stav, kdy škádlení překročilo právě tyto hranice. Proto je tak těžké určit, co je ještě dovoleno, protože tlak se stupňuje postupně. Poznáme jej tak, že jeden nebo více žáků vtípky přiostřuje, již se nejedná o průpovídky milé, ale drzé, zlé a jízlivé. Učitel nikdy nesmí cítit, že je žáky ponižován. Cítí-li se tak, je třeba si přiznat, že je šikanován.

 

 

Na to, jak se může učitel vůči šikaně bránit, se podívejte na další stránce!  

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Sebeobrana učiteleLíný učitel: Jak učit dobře a efektivněSPU a ADHD

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2442

Volejte00421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka