Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel je jen člověk, takže i on dělá občas chyby. Jak na správnou komunikaci nejen s žáky, ale i s rodiči a dalšími osobami? A jakých chyb se vyvarovat? To zjistíte v článku z publikace Sebeobrana učitele!

 

Komunikace, kterou učitel ve své praxi denně provádí, probíhá mnoha způsoby – písemně, ústně, nonverbálně atd. Kromě toho se jí mohou účastnit nejrůznější osoby. Učitel nejčastěji komunikuje se svými žáky, jejich rodiči, ale také s kolegy, poradenskými pracovníky, nepedagogickými zaměstnanci či vedením školy. Právě v komunikaci mezi jednotlivými aktéry vzdělávacího procesu bohužel dochází k mnoha drobným či větším omylům a chybám. I když vše často proběhne z dobrého úmyslu a s dobrou vůlí, mohou být následky dalekosáhlé a přinést mnoho zbytečných problémů. Aby tedy učitelé mohli působit sebevědomě a nemuseli se bránit některým výpadům ze strany žáků, rodičů, případně jiných institucí, měli by v rámci komunikace dodržovat některé zásady.

 

Doporučuji se zaměřit zejména na dvě základní oblasti – způsob a četnost komunikace. Učitelé v komunikaci s žáky, ale hlavně zákonnými zástupci se často dopouštějí chyby v tom, jakým způsobem komunikují. Vesměs jde o to, že poskytují málo, nebo naopak příliš mnoho informací. Žáci i rodiče by měli od učitelů obdržet přesné a relevantní informace. Je třeba jim sdělit vše potřebné, na nic nezapomínat. Avšak stejně tak není dobré poskytovat informací příliš mnoho. Někteří učitelé, často v opravdu dobré víře, anebo v rámci obrany sebe sama či jiných učitelů nebo žáků, sdělují příliš mnoho informací. To může mít různý charakter – buď jsou sdělovány informace důvěrné, nebo nadbytečné. Obojí může přinést učitelům i škole řadu potíží a problémů a někdy dokonce vést i k právním sporům.

Je proto důležité, aby učitelé, ale i ostatní zaměstnanci školy nesdělovali rodičům například informace o diagnózách nebo rodinné situaci ostatních žáků. Není také vhodné kritizovat kolegy nebo zpochybňovat jejich postupy a metody. Pracovníci školy by navenek měli vystupovat jednotně. Pokud spolu mají nějaké neshody, je třeba je vyřešit osobně nebo za pomoci vedení školy nebo poradenských pracovníků. Takové informace však nesmí nikdy sdělovat rodičům žáků. Těm také nemohou poskytovat osobní údaje žáků nebo svých kolegů.

 

Jak již bylo řečeno, pečlivě je také třeba vážit četnost komunikace. To se týká nejen frekvence a způsobu vedení třídních schůzek a setkání zástupců jednotlivých tříd s vedením školy, ale také osobní komunikace s některými rodiči. Četnost komunikace by měla vyhovovat oběma stranám a neměla by nikdy být obtěžující.

Učitelé dělají velice často chybu v tom, že v komunikaci s rodiči používají osobní telefony nebo maily. Vřele doporučuji se tomuto vyhnout. Komunikace mezi školou a rodinou, případně veřejností, by měla mít svá pravidla. Mělo by k nim patřit využívání školních telefonů, mailů (s jednotnou formou), elektronické žákovské knížky a třídní knihy. Někteří rodiče mají totiž tendence volat učitelům ve večerních hodinách domů, na soukromé telefony a často je až obtěžují, mnohdy zbytečnou nadměrnou komunikací. Tomu můžeme předejít jednak výše zmíněnou komunikací přes školní systémy, doporučuji však také zavést konzultační hodiny jednotlivých učitelů.

 


Příklad z praxe

Max v průběhu prvního pololetí přestoupil na novou školu. Je již pátá v řadě. Max je žákem se speciálními vzdělávacími potřebami. Má obtíže ve dvou směrech – koncentrace a agresivní prvky chování směřované vůči učitelům. V nové škole se pomalu a vcelku úspěšně začlenil do třídního kolektivu, velmi mu pomohlo, že se mohl zúčastnit školy v přírodě, kde dobře poznal své spolužáky a podařilo se mu vytvořit vztah s vyučující.
Aby adaptace na nový kolektiv i školní prostředí proběhla co nejlépe, dochází na pravidelné schůzky s pracovnicí školy, která poskytuje podporu žáků s podobnými obtížemi. Max k ní docházel i v minulosti, když ještě nebyl žákem školy.
Maxova maminka je v pravidelném styku s třídní učitelkou, školním poradenským zařízením i vedením školy. Přestože podle pedagogů i odborných pracovníků chlapcova adaptace probíhá úspěšně, rodina neustále poukazuje na nějaké potíže a nedostatky ze strany školy.
Max bohužel nedokáže ukrotit svůj temperament a dostává se do konfliktů s některými učiteli. Škola vždy o situaci informuje rodiče, k věci se staví tak, že podobné situace se daly očekávat. Výše uvedená pracovnice s chlapcem jednotlivé konflikty rozebírá a snaží se mu pomoci obdobné situace řešit jinak. Frekvence komunikace matky se školou se výrazně zvyšuje, a to prakticky v několika formách (písemně, telefonicky, osobně, a to hned několika osobám).
Vedení školy osloví poradenské zařízení a na společné schůzce se snaží rodičům vysvětlit svůj postup a vnímání situace. Telefonáty však neustávají. Poradenské pracovnici dokonce matka v rámci dlouhého telefonátu ve večerních hodinách situace vyčítá a zvyšuje na ni hlas. Škola se vůči tomuto jednání vymezuje a komunikaci s rodiči se snaží regulovat a určit jednoznačná pravidla. Max se bohužel dostává z různých důvodů pod stále větší tlak a situace vyústí konfliktem, kdy chlapec kope do dveří sborovny a sprostě nadává učitelům. Škola okamžitě telefonicky informuje rodiče. Její pracovníci nechtějí nad chlapcem zlomit hůl, komunikaci s rodiči se snaží udržovat v rozumné frekvenci, ale je to velmi obtížné.



Popisovaný příklad demonstruje, že i přes veškerou snahu pedagogů i dalších pracovníků školy i vedení může docházet k situacím, kdy rodič nadměrně a často i dost nevybíravě komunikuje se školou. Považuji tedy za vhodné, aby se učitelé nebáli na nadměrnou, nevhodnou nebo obtěžující komunikaci ze strany rodičů, žáků, případně jiných lidí, upozornit vedení školy či někoho z poradenských pracovníků. Také vřele doporučuji ředitelům školy takovou situaci řešit, a to zpravidla na osobní schůzce s rodiči, z níž je pořízen zápis a na níž jsou dotyční upozorněni na nevhodnost takového jednání. Je vhodné, aby byl na takovém jednání přítomen poradenský pracovník školy, ale i školského poradenského zařízení, případně právní zástupce školy. 

Rodiče by měli být upozorněni na možné následky svého jednání. Školám také doporučuji o těchto situacích informovat zřizovatele a případně s ním konzultovat další postup.

Ve vztahu k žákům doporučuji všem učitelům, zejména pak třídním, stanovit jasná pravidla. Ta se mohou týkat klasifikace, ale i chování. Ta však vždy musí korespondovat s platnými právními normami i vnitřními předpisy školy. Jedná se tedy o jakési zpřesnění obecných pravidel – může jít o zpřesnění váhy jednotlivých známek, popis systému hodnocení domácích úkolů, řešení případného zapomínání. V případě řešení chování u třídních učitelů pak např. zpřesnění způsobů a možností omlouvání, řešení drobných kázeňských přestupků, dodržování stanovených termínů apod. Mnoho učitelů v současné době toto činí. Upozorňuji však na to, že pokud učitel tato pravidla stanoví, musí je také sám dodržovat.

Velmi důležitá je také komunikace mezi jednotlivými členy pedagogického sboru a o nich. Za základní považuji pravidelnou výměnu informací o žácích, jejich potížích, ale i úspěších. Kromě toho je prospěšné komunikovat o výukových metodách, postupech, způsobech hodnocení. Důležité je však si uvědomit, že některé informace jsou důvěrné, a tudíž si o nich nemusí tzv. povídat celá sborovna nebo dokonce členové domácností některých kolegů.

 

 

Text pochází z publikace Sebeobrana učitele. Autorkou je Jitka Kendíková.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Sebeobrana učiteleI učitel je jen člověk - výhodný balíčekUčitel a syndrom vyhoření

 

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2180

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 6
Starší článkyPoslední stránka