Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky s Dvojpohádkou nabízejí ucelený blok aktivit přímo souvisejících s pohádkou, které děti nejen rozvíjí, ale hlavně baví. Pojďte načerpat inspiraci a podívejte se na některé aktivity z knihy!

Co v publikaci najdete?

Publikace Knihrátky s Dvojpohádkou - díly A a B z ediční řady Předčtenářská gramotnost je určena pedagogům mateřských škol, kterým přináší rozsáhlý, ucelený blok aktivit založených na práci s Dvojpohádkou Jitky Molavcové, již podle jejího vyprávění sepsal Jan Petráň a která odkazuje na klasické pohádky nejznámějších sběratelů. Na text pohádky je navázáno celkem 50 různých činností vyzkoušených v praxi, s materiály vytvořenými na míru samými autorkami. Aktivity nabízejí různé úrovně obtížnosti, díky tomu každé dítě prožije stejnou činnost podle svých možností i schopností, a utváří si tak pozitivní vztah ke čtení a vzdělávání.

 

Aktivity:

 

1. Tiše jako vlk


Časová náročnost:
1 min., Opakovaná činnost

Pomůcky: Tato činnost nevyžaduje žádné

Příprava: Tato činnost nevyžaduje zvláštní přípravu.

Dílčí cíle: rozvoj schopnosti sebeovládání, rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních

 

Popis činnosti:

Nastraž uši! Staneme se smečkou vlků pohybující se po lese. Budeme se pohybovat ladně s měkkým došlapem tlapek volně po prostoru – nedupeme. Na vizuální signál: pedagog si sedne do dřepu a dlaně přiloží za uši, znázorní ostražitost a naslouchání zvukům, zda se v blízkosti nenachází myslivec, ostatní zareagují stejnou polohou a úplným ztišením. Vyčkáme, až se všichni připojí. V poloze setrváme do doby, než se pedagog zvedne, tleskne a uklidní smečku, že nebezpečí nehrozí. Tuto činnost budeme provádět kdykoliv v průběhu dne – ke ztišení, zklidnění, k získání pozornosti, pro upevňování tohoto pravidla.

 

Reflexe: Počáteční nácvik tohoto pravidla jsme několikrát opakovali. Nejdéle jsme na ztišení smečky vyčkávali v rušných situacích – v šatně při oblékání a během spontánních her.

Pozor: I při rychlém běhu udržíme měkký došlap chodidel – co nejtišší. Na vizuální signál se slovně neupozorňujeme. Zohledníme vhodnost situace, kdy požadujeme ztišení dětí.

 

 

2. Bavlněné obrázky

Časová náročnost: 10 min., Jednorázová činnost

Pomůcky:

• červená vlna
• žlutá vlna
• zelená vlna
• modrá vlna
• 4 tácy
• nůžky
• mísa s vodou ~ 1 litr
• křída
• fotoaparát
• hadr na vytírání (mop)

 

Příprava: Vlnu nastříháme přibližně na 40 cm dlouhé kousky (pro každé dítě minimálně 4 ks) a roztřídíme podle barev na tácy. Do mísy si nalijeme vodu. Křídou ohraničíme plochu na podlaze: přibližně 60 cm × 20 cm pro každé dítě (př.: při počtu deseti dětí vytvoříme obdélník o rozměru 60 × 200 cm; při počtu dvaceti dětí vytvoříme obdélník o rozměru 60 × 400 cm).

Dílčí cíle: rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)

 

Popis činnosti:

Ke každé pohádce mají být i pěkné obrázky. Povedeme diskuzi, co všechno by se dalo z pohádek Červená Karkulka a Perníková chaloupka nakreslit. Všechny čtyři hromádky bavlnek namočíme postupně v míse s vodou. Přebytečnou vodu zlehka vymačkáme. Tácy s bavlnkami rozmístíme na rohy ohraničené plochy. Barvu i množství bavlnek si vybíráme a odnášíme dle své potřeby na jakékoliv místo kolem ohraničené plochy. Tvarováním bavlnek vytvoříme doprovodné obrázky k pohádkám. Hotové obrázky jako jeden celek vyfotografujeme.

 

Reflexe: Mladší děti se zpočátku obávaly a oznamovaly, že to neumí. Společně jsme se domluvili, že místo věty: „Já to neumím.“ budeme říkat: „Já to zkusím.“ Starší děti zkoušely znázorňovat postavy z Dvojpohádky, mladší děti tvořily jednoduché obrazce, které označovaly jako světýlko, potůček, les, chaloupku…

Pozor: Zadáme pravidlo opatrně odebírat bavlnky z táců tak, aby se nezamotaly. Oceníme tvořivý přístup každého dítěte.

 

3. Vlčí perníčky

Časová náročnost: 20 min., jednorázová činnost

Pomůcky:
• mixér (palička na maso a utěrka)
• hrnek
• ovesné vločky ~ 150 g
• ovesné vločky na zdobení placek
• odtučněný tvaroh 250 g
• mrkev
• jemné struhadlo
• mísa
• pečicí papír
• plech na pečení
• pečicí trouba

Příprava: Rozmixujeme ovesné vločky (případně můžeme rozdrtit paličkou v utěrce).

Pomůcka k odměření: 1 hrnek namletých ovesných vloček = 150 g.

Dílčí cíle: seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí

 

Popis činnosti:

Nasytíme vlka perníčky, ať nám nejí babičky. Omyjeme mrkev a nastrouháme ji najemno. V míse spojíme netučný tvaroh, nastrouhanou mrkev a hrnek namletých ovesných vloček. Ručně promícháme v kompaktní těsto, ze kterého každý odejme kousek. Vytvarujeme různě velké placky (ideálně 3mm vysoké) a ozdobíme je ovesnými vločkami. Na plech položíme pečicí papír a na něj vyskládáme placky. Recept v tomto množství vyplní perníčky jeden plech na pečení. Placky dáme péct doprostřed trouby na 150 °C, dokud nezezlátnou jejich okraje (minimálně 30 minut). Po vyjmutí z trouby je necháme vychladnout a vysušit.

Vytvořenou směs jsme nechali kolovat a čichali jsme její vůni, kterou jsme jednotně shledali voňavou. Dětem jsme museli vysvětlit, jak mají perníčky zdobit, protože některé je ovesnými vločkami začaly pouze posypávat. Některé děti se neubránily „tajnému“ ochutnání vloček při zdobení. Po vyjmutí z trouby byly placky dozlatova s měkkým vnitřkem, který jsme dosušili na tácku do druhého dne.

 

Pozor: Mrkev necháme děti strouhat pouze do zbytku jedné třetiny. Při strouhání mrkve zajistíme neustálý dohled a případnou dopomoc.

 

Činnosti pocházejí z publikace Knihrátky s Dvojpohádkou, část A, autorkami jsou Lenka Špirochová a Hana H. Vatalová

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Knihrátky s DvojpohádkouRozpovídej se 1Knihrátky s Námořnickou pohádkou

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4092

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 6
Starší článkyPoslední stránka