Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ
Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září. V přírodě se hlásí k vládě podzim, dozrává ovoce, sklízí se zelenina a to vše přináší mnoho příležitostí k učení.

Skoro každé město má kostel či kostelík zasvěcený svatému Václavovi a všichni se těší na pouť. A my se můžeme zamyslet nad otázkami:

  • Čím nám voní (chutná) podzim?
  • Jak se pozná, že je někdo kamarád?
  • Co by měl člověk udělat, když někdo ubližuje jeho kamarádovi?
  • Může mít někdo za kamaráda knížete?
  • Čí kamarád byl (a možná stále je) svatý Václav?
  • Kdyby k nám přijel svatý Václav, jak by přijel?
  • Jak jezdili lidé dřív a jak jezdí dnes?
  • Co je to český stát?
  • Jak poznám, že jsem v Česku?
  • Co roste u nás v Česku na stromech a na záhonech?

 

Příležitosti k učení – hlavní vzdělávací cíle:

Děti se v tématu mohou učit:

  • poznatky o podzimu,
  • poznávat národní historii,
  • státní symboly,
  • soustředěně naslouchat,
  • bránit se násilí,
  • pracovat s informacemi, vyhledávat je,
  • získávat povědomí o kulturním prostředí,
  • prožívat radost a veselí.

 

Příležitosti k setkávání s hodnotami:

Děti se mohou setkávat s hodnotami:

  • přátelství a pomoc,
  • národní historie,
  • krásy podzimu.

 

Prostor pro samostatnost:

Pokud se učitelky rozhodnou seznámit děti s legendou o svatém Václavovi, mohly by pak dát dětem prostor k tomu, aby ji samy zkusily zobrazit (formou výtvarnou, dramatickou aj.). Naskýtá se též příležitost pro organizaci poutě, ve které mohou děti zapojit své nápady. Mohou také vytvořit projekt o Václavovi, na jehož realizaci se děti budou podílet.

 

Rizika:

  • odtržení tématu od života v MŠ,
  • přílišné zatěžování informacemi a historickými fakty,
  • malá srozumitelnost pro děti.

 

Hry a činnosti

Nevýhodou tohoto svátku je, že děti, které v září do MŠ nastoupily, zde zatím nejsou adaptované, proto pokud se rozhodneme tento svátek v MŠ slavit, bude to zřejmě s dětmi staršími, které nejsou v MŠ prvním rokem. Téma můžeme začít exkurzem do historie – kdo to byl svatý Václav, jak vypadal kníže, jak jeho hrad, jak lidé žili – stavby, řemesla aj. (např. Seifertová,
2003, dále vyprávění legendy, prohlížení obrázků, encyklopedií). Můžeme s dětmi stavět hrady pro krále Václava – z krabic, písku…

 

CO MUSEL UMĚT RYTÍŘ?

Rytíř musel umět bojovat, jezdit na koni, chránit svoji zemi a lidi v ní – děti i dospělé, hlavně ženy (třeba i kněžny na hradě), ale také dohodnout se s ostatními králi na míru. Učil se i krásně se chovat, tančit, být zdvořilý a galantní zejména k princeznám. Často se tomu všemu učili už mladí chlapci, kteří dnes ještě chodí do školy nebo do školky. Dokážeme to i my? Na většinu těchto rytířských dovedností si můžeme zahrát.

Učíme se chovat galantně. Co to vlastně znamená? Vyzkoušíme si pustit děvčata jako první do dveří, podržet jim je a říct: „Prosím!“ Chlapec s děvčetem jdou ke stolu, chlapec děvčeti podrží židli, teprve potom si sedne sám apod. Pro větší vážnost galantních situací může chlapec dostat klobouk nebo rytířský plášť, děvčata závoj či jiný kostýmní znak. Zeptáme se děvčat, jaké to bylo, být princeznou, o kterou pečuje galantní rytíř.

 

KŮŇ PRO RYTÍŘE

Ale rytíři také museli jezdit na koni, svádět boje a souboje… Koně si můžeme vyrobit – koňskou hlavu je možné udělat ze staré ponožky – vyplníme ji papírem nebo starými látkami, oči budou z knoflíků a hříva třeba z provázků. Hlavu natáhneme a připevníme na tyčku a můžeme vyrazit do boje!

 

HRA NA SOUBOJE

Kluci-rytíři si mohou zahrát na souboje. Uděláme si papírové meče: dvojlist novinového papíru stáčíme pevně od jednoho rohu úhlopříčně do ruličky. Vznikne poměrně dlouhá a pevná trubička, kterou přelepíme izolepou, aby se nám nerozmotala, a na jednom konci kruhově zahneme, abychom vytvořili jílec. Takto vytvořený meč vypadá velice věrohodně a děti s ním mohou bez obav šermovat, protože nezpůsobí zranění.

Každý rytíř měl i štít, na tom měl něco důležitého ze svého života. Také jména měli rytíři trošku jiná, než jsme dnes zvyklí – vždycky tam bylo křestní jméno a pak místo, odkud rytíř je, např. kníže Jan z Dubé, kníže Jindřich z Horoměře. Jak byste se asi jmenovali vy? Zkuste si svoje jména vymyslet. Štíty si můžeme též vyrobit.

 

PODOBY JMÉNA VÁCLAV

Jeden z našich nejslavnějších knížat se jmenoval Václav. Žil před mnoha a mnoha lety – právě v době, kdy u nás i jinde ve světě žili ještě králové a princezny. Jeho jméno bylo moc slavné, a tak je lidé svým dětem dávají ještě dnes. Znáte někoho, kdo se tak také jmenuje?

Pokud máme mezi dětmi Vašíka, tak se ho zeptáme, jak mu doma říkají, a hledáme co nejvíce podob jeho jména – Vašek, Vašík, Vašíček, Véna, Venda, Venca, Venouš, Venoušek, Váša, dívčí obdobou je jméno Václava, Vendula.

Václavská

Táta Václav svátek slaví,
přejeme mu pevné zdraví.
Moje teta Vendula
na oslavě usnula.
Vašík, Venda, Vendelín,
se všemi se přátelím.
A co moji dědové?
Ti jsou oba Vaškové.

(Veronika Růžičková)

Kníže Václav má dokonce v Praze sochu, na které sedí na koni – víte kde? Ukážeme dětem sochu na Václavském náměstí. Hodně kostelů má také jeho jméno – kostel sv. Václava. V den jeho narození, 28. října, se každý rok slaví svátek naší země – našeho státu.

 

CO ZNAMENÁ SLOVO STÁT?

Zjišťujeme, zda děti chápou obsah slova (pokud přijdou s nápadem, že stát znamená zastavit, můžeme si na to zahrát – využijeme např. hru na autíčka a barvy semaforu: červená = stát, zelená = můžeme jet).

Ale slovo stát znamená ještě něco jiného… Věděl by někdo co? Měli bychom dovést děti k tomu, že stát označuje určité území, které má hranice, mluví se tam nějakou řečí.

Víte, jak se jmenuje náš stát, ve kterém žijeme? Jaké má hlavní město? Máme také krále? Jakou řečí u nás mluvíme? Jaké symboly státu ještě známe? Ukážeme dětem českou vlajku, státní znak, prezidentskou standardu. Kde je můžeme vidět a kdy?

 


 

Ukázka pochází z publikace Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání, autorkami jsou Bc. Zuzana Kupcová, Mgr. Hana Nádvorníková, Ing. Veronika Růžičková, Dr., Mgr. Eva Svobodová, PhDr. Alena Vondrušková.

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3565

Volejte601 543 150
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka