Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto diagnózou. Jak jim výuku co nejvíce přizpůsobit a jak je motivovat v práci? Přečtěte si článek inspirovaný publikací "ADHD krok za krokem".

 

Složitá situace žáků s ADHD

Žáci s ADHD mívají ve škole různé problémy. Hyperaktivitu těchto žáků vcelku často doprovázejí také poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie apod.) a rovněž se u nich mohou projevovat i výchovné problémy a poruchy chování. Většina českých škol se navíc zaměřuje na učení znalostem a dovednostem, s čímž souvisí i trend jednotného testování v podobě přijímacích a maturitních zkoušek. Vzdělávání ve školách se pak v některých případech orientuje na to, aby jejich žáci uspěli v rámci uvedených jednotných zkoušek, což může být právě z výše uvedených důvodů pro děti s ADHD dost problematické. Takové systémy výuky mnohým z nich nevyhovují a tito jedinci pak zaostávají či selhávají. Pro žáky s ADHD je vhodnější hledat jiné přístupy, které kromě jiného vedou také k lepšímu sebepoznání, dobrému pochopení sociálního prostředí a sociálních vazeb, tedy v podstatě ke komplexnímu rozvoji osobnosti.

 

 

Jak se na žáka s ADHD připravit?

Pokud pedagogové, učitelé, ale i jejich asistenti, mají nebo budou mít ve třídě žáka s ADHD, měli by se na jeho přítomnost řádně připravit. Měli by tak učinit zejména po teoretické stránce. V současné době je na trhu dostatek publikací, které se ADHD podrobně věnují. Pedagogové by se ale na vzdělávání žáků s ADHD měli připravit také psychicky. Práce s těmito jedinci je nesporně velmi náročná. Může být i stresující, protože přes veškerou přípravu a snahu nemusí docházet k zlepšení. Pedagogové by tedy měli vždy myslet na svůj osobní rozvoj, regeneraci a odpočinek. Jde nejen o to, aby uměli vzdělávat uvedenou skupinu žáků, ale také o prevenci syndromu vyhoření.


Vedle spolupráce s odborníky ze školského poradenského zařízení, kteří stanovují diagnózu a dávají škole doporučení, je důležitá i spolupráce s ostatními učiteli ve škole, sdílení zkušeností, ale i naslouchání radám. Stejně tak je důležité spolupracovat s vedením školy a poskytovat mu informace o úspěších, ale i obtížích daného žáka.

Další důležitou formou spolupráce je ta s rodinou žáka, která musí fungovat na principu vzájemné důvěry. Základem toho je vždy pravidelná a co nejvíce objektivní komunikace, která probíhá podle předem stanovených pravidel, jež vyhovují oběma stranám.

 

 

Desatero zásad pro učitele žáka s ADHD

Přestože by se bodů, jak co nejlépe vzdělávat žáka s touto diagnózou, dalo sepsat mnohem víc, a přestože je každý žák trochu jiný, následující body považujeme při práci s žáky s ADHD za jedny z nejdůležitějších.

  
1. Důkladné poznání žáka

Aby mohl pedagog, učitel či asistent, s žákem s ADHD dobře pracovat, měl by se především pečlivě seznámit s jeho specifiky, zájmy a projevy. Při rozhovorech s rodiči či odborníky by měl získat co nejvíce relevantních a potřebných informací. U nových žáků se jistě vyplatí obrátit se na jeho dřívější učitele, případně asistenty, a to i v případě, že jsou z jiné školy. Učitel by se měl vždy snažit dítěti porozumět.

 

2. Struktura a řád

Žáci s ADHD potřebují pevná a jasná pravidla. Musí vědět, co mají očekávat a co se očekává od nich. S tím souvisí, že tato pravidla by měla být prezentována krátce, jasně a srozumitelně. Je však nutné správný způsob jednání a chování opakovaně vysvětlit a předvést. Pravidelnost, dodržování rituálů a tradic přinášejí jistotu. Tito žáci nejsou schopni si řád vytvořit sami. Je tedy prospěšné, když učitel vytváří a dodržuje pevnou strukturu výuky v týdnu, dnu i samotné vyučovací hodině. V oblasti vysvětlování pravidel a utvrzování struktury může žákovi výrazně pomoci kromě učitele také asistent pedagoga.

 

3. Nechat žáka zažít pocit úspěchu

Jedinci s ADHD jsou díky svým objektivním problémům často odsouzeni ke školnímu neúspěchu. Avšak pracují-li s nimi učitelé kvalitně, dokážou jim umožnit zažít úspěch. Každé dítě má přece nějakou silnou stránku, kterou by měl dobrý pedagog poznat a umožnit jí žákovi ve výuce využít. Může se jednat o to, že chválí i za splnění jednoduchého úkolu. Stejně tak může umožnit dítěti seznámit své spolužáky s nějakým zájmem či koníčkem. Mnozí žáci s ADHD mají vysoký intelekt a výborné znalosti, které ale neumí „prodat“ při písemných pracích. Učitel jim ale může umožnit, aby své znalosti prokázali jinou formou, např. při ústním zkoušení. Podobně mohou písemnou práci žáka rozdělit na několik kratších částí.

 

4. Nechat žákovi pocítit jeho význam

Máme na mysli především veřejnou pochvalu, ocenění práce, snahy či zlepšení. Je možné takového žáka pověřit nějakou, byť drobnou povinností, přenést na něj odpovědnost. Dítě musí pocítit, že je pozitivně přijímáno, respektováno, a to nejen pedagogy, ale i spolužáky. Žáci s ADHD totiž mají často velmi nízkou sebeúctu a sebedůvěru. Proto je třeba situaci obrátit a pracovat na posilování osobnosti.

 

 

 

I žáka s ADHD lze nadchnout a motivovat v práci. Jen metody, jak na to, mohou být v porovnání s ostatními dětmi jiné.

 

5. Motivovat k činnostem

Všechny děti potřebují být motivovány k tomu, aby zaznamenaly pokrok, aby dosáhly úspěchu, nebo dokončily obtížný úkol. Pro žáky s ADHD to platí dvojnásob. Najít správný funkční motivační systém nemusí být snadné. Přesto se v praxi ukazuje, jak je to důležitý krok. Při hledání správné motivace musí učitelé a asistenti pedagoga vycházet z důkladné znalosti konkrétního dítěte, jeho zájmů a kladných stránek, čemž může zásadně pomoct kvalitní spolupráce s rodinou žáka. Následně pak obě strany důsledně uplatňují stanovený systém, který mohou dále doplňovat a vylepšovat dle potřeb dítěte.

 

6. Nevěnovat dítěti přemrštěnou pozornost

Můžete namítnout, že jsme v předchozím textu mluvili zcela protichůdně. V tomto bodě máme na mysli, že učitel nemůže trávit celé hodiny tím, že se věnuje pouze jednomu žákovi a ostatní nechává být. Málokterý žák se totiž chce lišit od ostatních a pro žáky s ADHD to platí dvojnásob. Jistě namítnete, že jsme uvedli, že tito žáci vykřikují a zlobí, čímž na sebe poutají pozornost učitele, nicméně mnozí z nich se opravdu nechtějí odlišovat. Často dokonce odmítají nabízenou pomoc, například asistenta pedagoga. Učitelé si proto musejí dávat veliký pozor, stejně tak by v těchto případech měli velice úzce spolupracovat se svými asistenty.

  

7. Pracovat s celým třídním kolektivem na budování dobrých vztahů

Všichni žáci by měli být ve školách vedeni k vzájemnému respektu. Měli by být seznámeni s tím, že mezi lidmi jsou nejrůznější rozdíly. Žáci různě vypadají, mají růžné znalosti, zkušenosti, schopnosti, ale také třeba potíže, problémy a handicapy. Je potřeba zajistit, aby nikdo nebyl terčem posměchu, nebo dokonce šikany. Je tedy třeba neustále aktivně pracovat na budování přátelských vztahů. Doporučujeme v tomto ohledu pracovat zcela otevřeně, nebát se například otevírat některá témata či odpovídat na otázky. Považujeme za vhodné, aby učitel v tomto ohledu spolupracoval s poradenskými pracovníky či se obrátil na další odborníky.

 

8. Otevřená komunikace se všemi žáky třídy

Jak již bylo naznačeno, ve škole by žáci neměli být jenom proto, aby získali vědomosti, ale také proto, aby se uměli začlenit do kolektivu, později do společnosti jako takové. Proto je pro učitele nutné, aby s nimi povídali. Je potřeba dát dětem prostor, aby mohly vysvětlit své pocity, odůvodnit své jednání či postupy. Někteří žáci, často právě ti s ADHD, mohou mít velký problém s verbálním projevem tohoto druhu před ostatními. Je tedy možné zařadit prvky hry, kresbu. V tomto ohledu je také důležitá neverbální komunikace. Učitel by měl dbát na to, aby jeho verbální projev nebyl v kontrastu s tím, jak se tváří či jaký má postoj. Naopak platí, že by pedagogové měli bedlivě pozorovat i neverbální projev svých žáků. Právě ten často prozradí více než samotná slova.



9. Otevřeně komunikovat s rodiči všech žáků třídy

Kromě spolupráce s rodinou žáka s ADHD je důležitá i komunikace s rodiči ostatních žáků. Těm je potřeba především sdělit filosofii školy při vzdělávání žáků se SVP. Stejně tak je dobré odpovídat jim na případné otázky a řešit s nimi připomínky a problémy. Vždy je však přitom potřeba myslet na to, že některé informace jsou důvěrné. Rodiče žádného žáka by neměli nabýt dojmu, že je jejich dítě opomíjeno nebo že je upřednostňováno dítě jiné. Ze zkušeností vyplývá, že otevřený přístup a komunikace jsou vždy lepším řešení než schovávání hlavy do písku či nějaké kličkování.

 

10. Odmítnutí konfrontace

Pedagog by si měl být vždy vědom toho, že by měl být „pánem“ situace. Nemáme na mysli, že je garantem pravdy, který nikdy nechybuje. Nicméně by si měl být vždy vědom toho, že případné nevhodné chování žáka s ADHD není osobní útok proti jeho osobě, ale že se jedná o projev jeho potíží. Je důležité ovládnout se natolik, aby se nechal strhnout, na žáka křičel či jinak neadekvátně reagoval. Také doporučujeme nerozhodovat o případném trestu v afektu. Pokud dokáže mít pedagog své jednání pod kontrolou, nepochybně tím pozitivně ovlivní nejen žáka s ADHD, ale i ostatní žáky ve třídě. Dokáže tím mimo jiné, že obrazně řečeno, nekáže vodu a pije víno.

 

 

Text pochází k publikace ADHD krok za krokem. Autorkou je Jitka Kendíková. Redakčně upraveno.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

ADHD krok za krokemRozvoj učitele a péče o sebeUčitel a práce se třídou

 

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s předškoláky na Velikonoce, aby se mohly zapojit i dvouleté děti? Přinášíme Vám inspiraci z publikace…

Recenze: Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání

Přečtěte si recenzi na publikaci Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání, která spadá do ediční řady Komplexní…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0352

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 7
Starší článkyPoslední stránka