Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Dnešním dětem chybí manuální zručnost
Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech se výrazně zhoršuje dovednost mnohých dětí i mládeže „pracovat rukama“ – zvládnout jednoduché postupy s materiály, nářadím či náčiním, ale často i jen zvládnout dobře běžné sebeobslužné činnosti – zavázat si kličku, zapnout zip, srovnat věci do školní aktovky...

Příčin tohoto problematického trendu může být mnoho. Jak udává např. německý vědec Dieter Breithecker, vedoucí Spolkové společnosti pro podporu pohybu, děti tráví příliš málo času volnou hrou a volným pohybem. Málo také zaměstnávají ruce. To všechno je přitom pro jejich optimální vývoj nepostradatelné. „Dnešní děti mají příliš málo příležitostí pro spontánní hraní, pohyb i prožívání. Jejich čas a zábava jsou povětšinou utvářeny dospělou osobou. Venku to mívá podobu organizovaného sportování, doma zase nadměrné staticky pasivní multimediální nabídky informačních technologií. Je to až tragické, když si uvědomíme, že o vývoji, zvláště v předškolním věku, platí, že co má dítě pochopit, to musí nejdřív uchopit. A smysl má pro dítě jenom to, co k němu přichází skrze jeho smysly."

 

Psycholog Marek Franěk z katedry ekonomie a managemetu z Univerzity Hradec Králové dává Breitheckerovi za pravdu: „Dítě pro svůj zdravý vývoj nezbytně potřebuje, aby bylo obklopeno podněty působícími na jeho smysly. Když sedí doma a sleduje realitu na televizní obrazovce nebo na monitoru počítače, působí na něj pouze vizuální a akustické podněty, které navíc přijímá pasivní formou. Chybí potřebná interakce a navíc tyto umělé informace, přestože mohou být bohaté, neodpovídají tomu, jak svět ve skutečnosti vypadá a jak se projevuje. Dítě má k dispozici jen umělecký a technický obraz, který se vyznačuje zjednodušením a stylizací. Dochází k omezování dětské představivosti, kreativity i emocionality. Navíc se pak dítě přirozených situací často bojí, protože realitu prostě nezná." (převzato Dr. Eva Labusová, časopis Děti a my 5/2011)

 

Je tedy zřejmé, že jednou z příčin menší manuální zručnosti dnešních dětí při práci s materiály je pravděpodobně i velmi brzké nahrazování tvoření ze skutečných materiálů různými digitálními aplikacemi (např. počítačové hry na stavění města, kdy stačí na místo kliknout myší nebo prstem – a je hotovo), které začínají používat již i děti předškolního věku. V tomto věku, kdy se obraz světa v dětské mysli teprve vytváří, je ale třeba, aby děti vnímaly svět a materiály, ze kterých je stvořen, ve všech jeho dimenzích, více smysly a prostorově. Proto se začíná do RVP různých typů škol opětně zavádět „polytechnická výchova“ a hledají se cesty, jak zvýšit zájem dětí o manuální činnosti.

 

V čem je možné spatřovat hlavní význam práce s materiály v předškolním věku? Základní cíle je možné najít v RVP PV – je to například:

  • seznámit se s některými vlastnostmi materiálů – tedy poznat, jak je možné tvarovat papír, o co náročnější je stříhání látky, či hnutí drátku
  • naučit se zacházet s některými drobnými nástroji, pomůckami a materiály
  • podněcovat tvořivost a nápaditost dětí
  • vyjadřovat se pomocí vlastní tvorby (sestavovat, konstruovat), mít „nápady“
  • zachycovat skutečnosti ze svého okolí pomocí různých technik (skládáním, lepením...) a různých materiálů
  • být citlivé k předmětům, materiálům i přírodě – tedy šetřit s nimi, využívat i zbytkových částí, sbírat přírodniny s ohledem na ochranu přírody
  • seznámit se s různými profesemi, pracovními činnostmi, zvládat jednoduché práce

 

Co to znamená pro práci učitelky MŠ?

  • náměty na všechny činnosti volíme s ohledem na možnosti dětí a s konkrétním pedagogickým záměrem (např. naučit děti přeložit papír na polovinu), používáme raději jednodušší a zvládnutelné techniky či dovednosti
  • volíme různou náročnost zpracování materiálu podle vyspělosti konkrétních dětí. Zejména ve věkově smíšených třídách můžeme zvolit jeden společný námět (například vytváříme z hromady listí zimní pelíšek pro ježka) a využít přitom různě náročné jeho zpracování. Nejmladší děti třeba natrhají a nalepí barevné papírky jako listí na okopírovaný obrázek ježka, náročnější verze pro starší děti je jednoduchý tvar listů vystříhat a nalepit a nejvyspělejší děti mohou ježka vystřihnout samy, různé listy si předkreslit, následně vystřihnout a nalepit
  • postupujeme systematicky a cíleně od jednoduchých dovedností, které opakovaně procvičujeme na různých materiálech(např. mačkání slabého – průklepového papíru a teprve následně silnějšího – novinového), následně třeba mačkání tenké hliníkové folie atd.
  • nenecháváme se nahodile a mechanicky „inspirovat“ líbivými výtvory z různých brožurek, ale vybíráme náměty podle možností a vyspělosti konkrétních dětí
  • necháme děti využívat získané dovednosti i při jejich volných činnostech a hrách – např. vytvořením doplňků ke hře, při pohybových aktivitách atd.
  • připravíme dětem pracovní koutky s různým materiálem, případně i pomůckami a podněcujeme je k využívání
  • stanovíme si s dětmi jasná pravidla, jak se v těchto koutcích chováme zejména s ohledem na bezpečnost (např. při používání nůžek) – můžeme použít i piktogramy k jejich záznamu
  • vybíráme materiály esteticky vhodné, zdravotně nezávadné, pro děti přiměřeně zpracovatelné, ale používáme i méně známé materiály
  • pokud chceme použít materiál dětem neznámý, nebo s ním děti zatím nepracovaly (alobal, drátky), necháme s ním děti nejprve experimentovat (bez očekávaného výsledku), teprve následně s ním budou pracovat podle pokynů učitelky
  • je velmi potřebné, aby si učitelka nejdříve sama vyzkoušela celý postup (např. včetně použití konkrétního lepidla), pak teprve pracujeme s dětmi. Vyvarujeme se tak mnohých problémů, kdy nějaká činnost vypadá na obrázku úplně jednoduše, ale reálně je dosti složitá.
  • náměty volíme tak, aby práci dělalo dítě, ne učitelka (důležitý je proces, nikoli výsledek –„výrobek“)

 


 

Ukázka pochází z e-publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí z  kapitoly Práce s materiály, jejíž autorkou je Mgr. Hana Nádvorníková.

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0132

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka