Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám
Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba už od předškolního věku. Jak na to? V článku přinášíme několik hravých tipů, které pobaví dospělé i děti!

Senzitivní období pro stimulaci koordinačních schopností nastává totiž již v předškolním věku a trvá až do dvanácti let. Koordinační schopnosti patří mezi poměrně velkou skupinu schopností pohybových. Pohybové schopnosti jsou skryté, takzvané latentní, vrozené předpoklady pro určitou kvalitu pohybu. Ovlivňují všechny pohybové dovednosti – to jsou všechny záměrně, ale i náhodně naučené pohybové prvky. Mezi základní pohybové dovednosti patří například lezení, chůze, běh, skoky, kotoul, jízda na kole, bruslení. Každý jedinec je schopen se tyto pohybové dovednosti naučit, ale každý v jiné kvalitě. A právě tuto úroveň pohybových dovedností ovlivňují pohybové schopnosti.

Rozvoj koordinačních schopností spočívá v získávání co možná největšího a různorodého počtu pohybových dovedností a zařazování těchto dovedností do stále složitějších pohybových struktur prováděných v měnících se podmínkách, nebo ve složitějších řešeních pohybového úkolu.

Čím větší zásobník pohybových dovedností a pohybových vzorců má člověk zautomatizovaný, tím je pro něho snadnější zvládnout jakoukoli pohybovou činnost nebo vyřešit pohybový úkol.

Aktivity: Lepidlo

„Děti, jak silně lepí lepidlo? Vyzkoušíme si to.“ Děti volně běhají v prostoru, na zvukové znamení se zastaví, učitelka dá pokyn, jmenuje některé části těla a děti tyto části „slepují“ – přikládají k sobě. Tuto hru lze hrát jednotlivě, ale děti mohou spojovat části těla i ve dvojici nebo trojici. „Slepují“ k sobě např.:

  • dlaň a špičku nohy,
  • čelo a koleno,
  • palec u ruky s palcem u nohy (oba palce u ruky s oběma palci na noze),
  • jednu ruku na čelo, druhou na patu, loket na koleno…

Varianta:
Skupina si zvolí jednoho „mluvčího“, který bude jmenovat části těla. Vystřídat se mohou všechny děti.

Závody s vajíčkem

Pomůcky: dvě lžíce (popř. naběračky), dvě vajíčka (lze nahradit malým míčkem, papírovou koulí atd).

Jako motivaci lze využít svátek Velikonoc a jejich tradiční symbol vajíčko. Hru hrajeme venku. Děti vytvoří dva zástupy o stejném počtu. Vyznačíme start a čáru, kde se děti budou střídat jako při štafetě. Skupiny se snaží o přenesení vajíčka na lžíci (nebo pro menší děti na naběračce), tak aby se všichni vystřídali. Smyslem hry není rychlost, ale aby vajíčko nespadlo na zem, a spolupráce při předávání.

Opičky se opičí

„Teď si zahrajeme na opičky a zkusíme napodobit jako opičky jeden druhého.“ Děti předvádějí různé pohyby a ostatní je napodobují. Mohou např.skákat na jedné noze, předvádět různá zvířata nebo jen lézt po čtyřechatd. Každý vždy vymyslí a předvede jeden pohyb nebo cvik a pak se dětivystřídají.

Vláček

Jedno dítě je určeno jako lokomotiva, vydává zvuk lokomotivy a ostatní děti se řadí za lokomotivu jako vagonky. Takto děti chvíli pobíhají po celém prostoru, poté jim můžeme vytvořit rukama most v jejich velikosti, a když se k nám blíží podruhé, most snižujeme. Podobně můžeme využít různých překážek – nataženého lana, stavby z molitanových kostek atd.

Bříšková houpačka

Pomůcky: podložky, míčky (nejlépe molitanové).

Jak moc vysoko a naopak jak moc nízko dokážeme dát na břiše míček, aby nám nespadl? Zkusíme to jako na houpačce dolů a nahoru. Děti si lehnou nebo sednou, dívají se na bříško, jak se dýcháním pohybuje. Položí si na bříško míč – bříško je houpe vzhůru a dolů.

„Vzduch nadechnete nosem, cítíte, jak se vám hrudník a bříško nafoukly? Vzduch vydechnete pusou zase ven – hrudník a bříško se vracejí zpět, zmenšují se. Zavřete oči a vnímejte, jak dýcháte.“

Raci

Děti představují raky – lezou v podporu na pažích klečmo břichem vzhůru. Jedno dítě je určeno jako rybář a chytá raky do sítě. Rybář se pohybuje pouze na všech čtyřech (podpor na pažích klečmo). Jsou určena dvě místa, nejlépe dvě žíněnky naproti sobě ve vzdálenosti přibližně 8m (záleží na počtu hráčů), a ta představují vodu, kde se raci schovají a rybář je nemá šanci chytit. Učitelka může aktivitu uvést slovy: „Raci a ráčátka, rybáři jedou – honem do vody!“ Raci se musí přemístit ze žíněnky na žíněnku vždy po znamení – např. tlesknutí. V tu chvíli rybář začíná chytat, když nějakého raka chytí, rak se stává také rybářem. Hra se hraje do té doby, dokud všichni raci nejsou chyceni. Chycené děti také mohou učitelce pomáhat říkat říkadlo.

Na co si dát pozor

Důležité je, aby hra byla i po delší dobu pro děti zajímavá. Menší děti mohou po chvíli začít odbíhat, proto je možné jim navrhnout, aby vymyslely nějaký úkol, pohyb (co všechno se dá na těle spojit), aby zkoumaly možnosti vlastního těla. Tento úkol děti poté sdělí ostatním a ti jej zkusí splnit.

U menších dětí je vhodné před začátkem aktivity společně zopakovat názvy částí těla, určit si pravou a levou stranu.

Hru zařadíme na začátku cvičební jednotky jako pohybovou hru společně s průpravnou částí (slepovat lze vestoje, v dřepu, sedu, lehu atd.).

Text pochází z publikace Rozvíjíme pohybovou koordinaci dětí. Autorkami jsou Zdeňka Engelthalerová, Markéta Kubecová, Michaela Kukačková, Adéla Raušerová a Markéta Košťálová. Redakčně upraveno.

 

 

Rozvíjíme pohybovou koordinaci dětíAsistent pedagoga v mateřské školePohybové činnosti v předškolním vzdělávání

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7193

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 6
Starší článkyPoslední stránka