Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!
Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky. Proto jsme pro Vás připravili ukázku z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - JARO, která je zaměřena na pěstování bylinek s předškoláky, poznávání rostlinek a živočichů v přírodě.

Jaro už se blíží! Pojďte si jej v mateřské škole zpříjemnit s hravými a rozvíjejícími aktivitami pro předškoláky z naší knižní novinky!

 

1. Bylo jedno semínko

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Zapamatovat si text říkanky (postupně)
- Pochopit text říkanky
- Umět vyjádřit vlastními slovy smysl textu říkanky

Semínka bylin, ale i dalších rostlin nejen sázejí lidé nebo roznáší vítr, ale s jejich šířením mohou pomoci i živočichové. Semínka ze stromů v lese mohou slétnout na srst zvířat (srny, jelena, daňka aj.), která je svým pohybem roznášejí po lese – kde dopadnou, zapustí kořínky a vyroste nový stromek či jiná rostlina. Stejným způsobem roznášejí semena také ptáci. K tomuto tématu se naučíme říkanku:


Bylo jedno semínko,
povyrostlo malinko.

Jeden lístek, druhý lístek,
potom velký žlutý kvítek.

Pak vyrostlo do výšky,
mělo plody – oříšky (tobolky).

Ty sezobl malý ptáček,
ten uličník vrabčáček.

Odnesl jej do dáli,
to vrabčáci dělají!

Semínko mu vypadlo,
v půdě se mu schovalo.

Tam teď bude dlouho spát,
hezké sny si nechá zdát.

S dětmi si o říkance povídáme a dovedeme je k odhalení hlavní myšlenky. Říkanku můžeme doprovodit pohybem, děti si tak lépe zapamatují text a zároveň také lépe pochopí obsah textu.

 

2. Bylinkové pexeso

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

- Zapamatovat si obrázek na kartičce
- Poznat stejný obrázek
- Orientovat se na ploše
- Dodržovat pravidla hry

Jednoduché a efektivní procvičování různých druhů bylin můžeme provádět pomocí obrázkových kartiček. Koupíme nebo si vyrobíme klasické pexeso s obrázky různých bylin. Děti si obrázky nejprve prohlédnou a s učitelkou si o jednotlivých bylinkách povídají. Při hledání stejných druhů bylinek mohou děti o dané bylině říci nějakou zajímavost nebo uvést její název, pokud ho znají. Tato oblíbená hra vede k zapamatování různých druhů bylinek. Kromě vizuálního vnímání si děti
procvičí paměť, orientaci na ploše, pohotovost a respektování pravidel při hře.

 

 

3. Živočichové, kteří při pěstování bylin pomáhají

A) Obyvatelé záhonku

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Chovat se ohleduplně k drobným živočichům na zahradě
- Uvědomovat si, že i drobní živočichové mají právo žít
- Být trpělivý při pozorování živočichů na zahradě
- Poznat a pojmenovat některé drobné živočichy
- Uvědomit si i případná nebezpečí (bodnutí včely)

Během péče o záhony (pletí a jejich úprava) děti zjišťují, že v půdě nerostou jen byliny (popř. plevel), ale nacházejí se zde také drobní živočichové. Jací konkrétně, to zjistíme, když si vezmeme lopatky a sítka a opatrně přes ně prosíváme zeminu. Na sítkách nám zůstane drobný hmyz, který vkládáme do nádobek a pod lupou ho pozorujeme. V půdě najdeme např. různé kukly a larvy, housenky, mravence, žížaly a další.

Živočichové žijí i na našich bylinkách. Vezmeme malé kousky bílého plátna, položíme je pod rostliny a opatrně jimi zatřeseme. Na bílé látce je tak dobře vidět různý drobný hmyz, který můžeme pozorovat lupou a slovně popisovat. Větší hmyz můžeme pozorovat přímo na květech rostlin – mouchy, včely, motýly a další.

 

B) Potřebujeme v záhonku žížalu?

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Chovat se ohleduplně k živočichům žijícím v záhoně (sbírání žížal)
- Průběžně pozorovat chování žížal při kypření půdy (ve sklenici)
- Uvědomit si užitečnost žížal v půdě

Žížaly jsou zvláště užitečné, protože nám pomáhají kypřit půdu – pojďme se o tom přesvědčit. Větší sklenici naplníme střídavě vrstvami jemného písku a půdy. Potom do ní vypustíme několik žížal, které děti našly na svých záhoncích. Navrch položíme trochu listí – žížaly se živí rozkládajícími se částečkami rostlin nebo živočichů, které půda obsahuje. Sklenici omotáme hnědým papírem, abychom zabránili průniku světla dovnitř. Po dvou dnech papír odstraníme – uvidíme, jak žížaly promísily vrstvy dohromady.

 

 

C) Další obyvatel podzemí – krtek

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Orientovat se v prostoru – v přírodě (louka, zahrada), hledání krtin
- Chovat se k příbytkům zvířat ohleduplně – nešlapat do krtin
- Umět nakreslit krtka, jeho příbytek

Při pobytu venku děti upozorníme na malé hromádky z hlíny na zahradě či louce. Děti zpravidla vědí, že jsou to krtiny, ale už nevědí, že krtek nežije jen v malé hromádce. Vysvětlíme si, že krtek si pod zemí dělá chodbičky, hloubí tunely a vyhrabává žížaly a hmyz, kterými se živí. Když vylézá z podzemí ven na povrch země, vyhrne před sebou hromádku hlíny (krtinu). Ukážeme dětem krtka na obrázku a také si ukážeme, jak to u něj v podzemí vypadá.

Krtek má velmi slabý zrak, protože pod zemí je tma a vidět vlastně nepotřebuje. Má ale velmi dobře vyvinutý čich, kterýmsi v zemi vyhledává potravu. Má velmi silné přední tlapky s dlouhými ostrými drápy, které potřebuje k vyhrabávání chodbiček pod zemí. Upozorníme děti, že krtek sice žije na zahradě nebo na louce pod zemí, ale na záhonech ho moc rádi nemáme, protože by mohl podrýt některé byliny, které by pak zahynuly.

 

 

D) Hra na krtka

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Dodržovat pravidla hry
- Umět povzbudit kamaráda nebo mu pomoci – vzít ho za ruku a dovést ho krtinou do cíle
- Promýšlet a realizovat různé varianty dráhy – rozvoj myšlení a kreativity
- Orientovat se v prostoru bez použití zraku, pouze pomocí hmatu (dítě rukou kopíruje linii provázku)
- Aktivně používat čich – pouze čichem se zavázanýma očima se snažit určit druh potraviny

Mezi židličkami rozestavěnými ve třídě natáhneme provázek různými směry. Dětem na začátku dráhy zavážeme oči šátkem a dáme ruku na provázek. Dítě představující krtka se drží rukou provázku a poslepu zkouší projít na konec dráhy, kde na něj čeká učitelka a dá mu přičichnout k některému z připravených kelímků s potravinami. Dítě hádá, jaká dobrota se v kelímku ukrývá. Postupně se všichni vystřídají. Po vystřídání dětí můžeme dráhu obměnit – děti velmi rády vymýšlejí další varianty dráhy. Touto činností se děti zároveň učí prosociálnímu chování, vzájemně si pomáhají při cestě „v krtině“. Hru lze velmi dobře aplikovat na zahradě nebo kdekoli v přírodě – provázek natáhneme mezi stromy.

 

E) Hostina pro krtka

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Spolupracovat v menších skupinách
- Dodržovat pravidla hry
- Orientovat se v prostoru
- Reagovat na smluvený signál

Děti vědí, že krtci se mimo jiné živí také žížalami. Někdy ale není jednoduché je najít a ulovit. Zkusíme si, zda budeme také tak šikovní jako krtci. Děti jsou rozděleny do menších skupin po 4–6. Každá skupinka má svůj domov – na papíře nakreslenou krtinu, kam nosí své zásoby žížal. Žížaly (krátké provázky či kousky vlny) jsou ukryté v prostoru třídy (zahrady). Krtci z každé skupinky běhají po třídě a snaží se najít schované žížaly a donést je do své krtiny. Na hledání žížal mají krtci vymezený časový prostor, po zaznění signálu si sednou ke své krtině. S pomocí učitelky si krtci v každé krtině spočítají nasbírané žížalky. Vyhrává to družstvo, které našlo nejvíce žížal. Hru opakujeme podle zájmu dětí.

 

Text pochází z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - JARO. Autorkou kapitoly je Miroslava Strakatá.

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Vánoce pro KuliFerdovy školky

Vážené Kuliferdovy mateřské školy! Blíží se zimní čas a nejkrásnější svátky v roce a my společně s KuliFerdou…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 9
Starší článkyPoslední stránka