Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky. Proto jsme pro Vás připravili ukázku z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - JARO, která je zaměřena na pěstování bylinek s předškoláky, poznávání rostlinek a živočichů v přírodě!

Jaro už se blíží! Pojďte si jej v mateřské škole zpříjemnit s hravými a rozvíjejícími aktivitami pro předškoláky z naší knižní novinky!

 

1. Bylo jedno semínko

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Zapamatovat si text říkanky (postupně)
- Pochopit text říkanky
- Umět vyjádřit vlastními slovy smysl textu říkanky

Semínka bylin, ale i dalších rostlin nejen sázejí lidé nebo roznáší vítr, ale s jejich šířením mohou pomoci i živočichové. Semínka ze stromů v lese mohou slétnout na srst zvířat (srny, jelena, daňka aj.), která je svým pohybem roznášejí po lese – kde dopadnou, zapustí kořínky a vyroste nový stromek či jiná rostlina. Stejným způsobem roznášejí semena také ptáci. K tomuto tématu se naučíme říkanku:


Bylo jedno semínko,
povyrostlo malinko.

Jeden lístek, druhý lístek,
potom velký žlutý kvítek.

Pak vyrostlo do výšky,
mělo plody – oříšky (tobolky).

Ty sezobl malý ptáček,
ten uličník vrabčáček.

Odnesl jej do dáli,
to vrabčáci dělají!

Semínko mu vypadlo,
v půdě se mu schovalo.

Tam teď bude dlouho spát,
hezké sny si nechá zdát.

S dětmi si o říkance povídáme a dovedeme je k odhalení hlavní myšlenky. Říkanku můžeme doprovodit pohybem, děti si tak lépe zapamatují text a zároveň také lépe pochopí obsah textu.

 

2. Bylinkové pexeso

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

- Zapamatovat si obrázek na kartičce
- Poznat stejný obrázek
- Orientovat se na ploše
- Dodržovat pravidla hry

Jednoduché a efektivní procvičování různých druhů bylin můžeme provádět pomocí obrázkových kartiček. Koupíme nebo si vyrobíme klasické pexeso s obrázky různých bylin. Děti si obrázky nejprve prohlédnou a s učitelkou si o jednotlivých bylinkách povídají. Při hledání stejných druhů bylinek mohou děti o dané bylině říci nějakou zajímavost nebo uvést její název, pokud ho znají. Tato oblíbená hra vede k zapamatování různých druhů bylinek. Kromě vizuálního vnímání si děti
procvičí paměť, orientaci na ploše, pohotovost a respektování pravidel při hře.

 

 

3. Živočichové, kteří při pěstování bylin pomáhají

A) Obyvatelé záhonku

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Chovat se ohleduplně k drobným živočichům na zahradě
- Uvědomovat si, že i drobní živočichové mají právo žít
- Být trpělivý při pozorování živočichů na zahradě
- Poznat a pojmenovat některé drobné živočichy
- Uvědomit si i případná nebezpečí (bodnutí včely)

Během péče o záhony (pletí a jejich úprava) děti zjišťují, že v půdě nerostou jen byliny (popř. plevel), ale nacházejí se zde také drobní živočichové. Jací konkrétně, to zjistíme, když si vezmeme lopatky a sítka a opatrně přes ně prosíváme zeminu. Na sítkách nám zůstane drobný hmyz, který vkládáme do nádobek a pod lupou ho pozorujeme. V půdě najdeme např. různé kukly a larvy, housenky, mravence, žížaly a další.

Živočichové žijí i na našich bylinkách. Vezmeme malé kousky bílého plátna, položíme je pod rostliny a opatrně jimi zatřeseme. Na bílé látce je tak dobře vidět různý drobný hmyz, který můžeme pozorovat lupou a slovně popisovat. Větší hmyz můžeme pozorovat přímo na květech rostlin – mouchy, včely, motýly a další.

 

B) Potřebujeme v záhonku žížalu?

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Chovat se ohleduplně k živočichům žijícím v záhoně (sbírání žížal)
- Průběžně pozorovat chování žížal při kypření půdy (ve sklenici)
- Uvědomit si užitečnost žížal v půdě

Žížaly jsou zvláště užitečné, protože nám pomáhají kypřit půdu – pojďme se o tom přesvědčit. Větší sklenici naplníme střídavě vrstvami jemného písku a půdy. Potom do ní vypustíme několik žížal, které děti našly na svých záhoncích. Navrch položíme trochu listí – žížaly se živí rozkládajícími se částečkami rostlin nebo živočichů, které půda obsahuje. Sklenici omotáme hnědým papírem, abychom zabránili průniku světla dovnitř. Po dvou dnech papír odstraníme – uvidíme, jak žížaly promísily vrstvy dohromady.

 

 

C) Další obyvatel podzemí – krtek

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Orientovat se v prostoru – v přírodě (louka, zahrada), hledání krtin
- Chovat se k příbytkům zvířat ohleduplně – nešlapat do krtin
- Umět nakreslit krtka, jeho příbytek

Při pobytu venku děti upozorníme na malé hromádky z hlíny na zahradě či louce. Děti zpravidla vědí, že jsou to krtiny, ale už nevědí, že krtek nežije jen v malé hromádce. Vysvětlíme si, že krtek si pod zemí dělá chodbičky, hloubí tunely a vyhrabává žížaly a hmyz, kterými se živí. Když vylézá z podzemí ven na povrch země, vyhrne před sebou hromádku hlíny (krtinu). Ukážeme dětem krtka na obrázku a také si ukážeme, jak to u něj v podzemí vypadá.

Krtek má velmi slabý zrak, protože pod zemí je tma a vidět vlastně nepotřebuje. Má ale velmi dobře vyvinutý čich, kterýmsi v zemi vyhledává potravu. Má velmi silné přední tlapky s dlouhými ostrými drápy, které potřebuje k vyhrabávání chodbiček pod zemí. Upozorníme děti, že krtek sice žije na zahradě nebo na louce pod zemí, ale na záhonech ho moc rádi nemáme, protože by mohl podrýt některé byliny, které by pak zahynuly.

 

 

D) Hra na krtka

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Dodržovat pravidla hry
- Umět povzbudit kamaráda nebo mu pomoci – vzít ho za ruku a dovést ho krtinou do cíle
- Promýšlet a realizovat různé varianty dráhy – rozvoj myšlení a kreativity
- Orientovat se v prostoru bez použití zraku, pouze pomocí hmatu (dítě rukou kopíruje linii provázku)
- Aktivně používat čich – pouze čichem se zavázanýma očima se snažit určit druh potraviny

Mezi židličkami rozestavěnými ve třídě natáhneme provázek různými směry. Dětem na začátku dráhy zavážeme oči šátkem a dáme ruku na provázek. Dítě představující krtka se drží rukou provázku a poslepu zkouší projít na konec dráhy, kde na něj čeká učitelka a dá mu přičichnout k některému z připravených kelímků s potravinami. Dítě hádá, jaká dobrota se v kelímku ukrývá. Postupně se všichni vystřídají. Po vystřídání dětí můžeme dráhu obměnit – děti velmi rády vymýšlejí další varianty dráhy. Touto činností se děti zároveň učí prosociálnímu chování, vzájemně si pomáhají při cestě „v krtině“. Hru lze velmi dobře aplikovat na zahradě nebo kdekoli v přírodě – provázek natáhneme mezi stromy.

 

E) Hostina pro krtka

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Spolupracovat v menších skupinách
- Dodržovat pravidla hry
- Orientovat se v prostoru
- Reagovat na smluvený signál

Děti vědí, že krtci se mimo jiné živí také žížalami. Někdy ale není jednoduché je najít a ulovit. Zkusíme si, zda budeme také tak šikovní jako krtci. Děti jsou rozděleny do menších skupin po 4–6. Každá skupinka má svůj domov – na papíře nakreslenou krtinu, kam nosí své zásoby žížal. Žížaly (krátké provázky či kousky vlny) jsou ukryté v prostoru třídy (zahrady). Krtci z každé skupinky běhají po třídě a snaží se najít schované žížaly a donést je do své krtiny. Na hledání žížal mají krtci vymezený časový prostor, po zaznění signálu si sednou ke své krtině. S pomocí učitelky si krtci v každé krtině spočítají nasbírané žížalky. Vyhrává to družstvo, které našlo nejvíce žížal. Hru opakujeme podle zájmu dětí.

 

Text pochází z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - JARO. Autorkou kapitoly je Miroslava Strakatá.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Rok v mateřské škole v činnostech - JAROČtyři roční období - JARO Asistent pedagoga v mateřské škole

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9582

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 6
Starší článkyPoslední stránka