Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností motoriky jemné. I proto je velmi vhodné zařazovat je mezi aktivity s předškolními dětmi. Chcete inspiraci? Nápady na pohybové činnosti včetně hudebního doprovodu najdete v článku inspirovaném publikací Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, jejímiž autorkami jsou Markéta Kubecová a Václava Brettschneiderová.

 

Taneční činnosti jsou dětem jako forma neverbálního projevu blízké, verbálně se často ještě nedovedou přesně vyjádřit, zatímco pohyb v kombinaci s hudbou jim může být ke komunikaci vhodným pomocným nástrojem. Dítě předškolního věku je aktivní a emotivní, potřebuje své pocity vyjádřit a dětské tanečky mu tuto možnost poskytují. Taneční činnosti mohou u dětí navodit lepší náladu.

Prostřednictvím základní taneční průpravy jsou pohyby dítěte přirozeně kultivovány. Sestavujeme jednoduché choreografie na základě pohybových možností a fyziologických rozsahů dětí. Všímáme si, co dětem jde a co je baví, tyto prvky pak zařazujeme, variujeme a rozvíjíme. Děti se tak zdokonalují a získávají schopnost tance v rytmu, zkoušejí hru na tělo, sluchově diferencují, zpívají. To vše se jim bude později hodit pro jejich další sportovní a umělecké zájmy.

Při tanečních činnostech se děti zdokonalují v respektování tempa, charakteru – nálady, hudebního doprovodu, fixují si správné taneční držení těla, taneční chůzi a poznávají nová pohybová cvičení, pohyby provádí esteticky, vkusně. Mohou pohybem vyjádřit textový obsah písně (Svobodová a kol., 2015). Prostřednictvím tanečních činností děti poznávají jednotlivé části svého těla a učí se rozlišovat mezi zpevněním a uvolněním. Dítě zjišťuje také svoje vlastní možnosti a hranice v tanci. Setkává se s kulturně-společenským posláním tance, prožívá radostné pocity při pozitivních reakcích na zlepšení svých tanečních dovedností. Tancem může potěšit sebe i druhé. Rádo se aktivně spolupodílí na tvorbě drobné choreografie.

 

 

Jak začít s tancem?

Ve školce nejčastěji zařazujeme hru na tělo – tleskání, pleskání, dupání, mlaskání, tření dlaněmi nebo prsty o sebe apod. Ta děti zdokonaluje vcítění rytmu. To vše se jim navíc bude později hodit pro jejich další sportovní a umělecké zájmy. Postupně můžeme vymýšlet jednoduché choreografie odpovídající věku dítěte a jeho schopnostem. Tanec je vhodný jak pro děti s ADHD, tak pro děti s Downovým syndromem, či bilingvní děti, kterým hudba umožňuje projevovat se neverbálně.

Pedagog přináší prostřednictvím tanečních činností dítěti estetiku pohybu, a tak vlastně přispívá k jeho celkové kondici po stránce fyzické i psychické. Ze strany učitelky je důležité, aby motivovala jak jedince, tak celou skupinu předně vlastním příkladem a pílí. Měla by se vyhnout extrému, netlačit na to, že všichni musejí dělat všechno stejně. Umí respektovat jedince ve skupině, neztrácí zájem o jednotlivé dítě, zároveň zdravě podporuje týmovost. Jejím záměrem není demotivace – ztráta motivace a znechucení (Kučera, 2013).

 

Jak by měla vypadat taneční lekce:

Začátek: 

Konkrétní taneční lekci začínáme a končíme rituálem, abychom dětem vymezili čas a usnadnili jim přechod od rodiče do skupiny. Rituálů nemá být moc, protože potom nás svazují. Jejich funkcí je časové ohraničení – dítě ví, kdy lekce končí, kdy začíná, např.: „Chytneme se za ruce, uděláme kruh, velkou radost mám, že tu nejsem sám...“ Nebo můžeme zpívat a sami odpovídáme, ukazujeme na děti:

Kdo si dneska zatančí?

Barunka a Tadeáš.

Kdo si dneska zatančí?

Taky Tomášek.

 

Melodie nemusí být složitá, v takové písni vyjmenujeme všechny, vlastně jim tím věnujeme chvilku pozornosti, kdy se jim pohledem všichni věnují. Můžeme začít i jinak, vymyslet si vlastní píseň, třeba:

 

 

Tanečnice, tanečníci, pojďme všichni dokola!

(utvoříme kruh)

Zahrajem si, zazpíváme, zatočíme se, tra la la.

(ruce v bok, zatočíme se na místě)

A co ještě uděláme? Zatleskáme, zatleskáme.

(tleskáme)

Zadupáme, zamrkáme, zamáváme… už vymýšlejí samy děti

 

 

 

Tento rituál děti vtáhne, proto začíná stejně, není dlouhý a děti aktivizuje. Pokud je to možné, začínáme sním, když už jsou přítomny všechny děti. Postupem doby se do něj děti aktivně zapojují – vymýšlejí, kterou sloku jsme ještě nezpívali, dodávají své vlastní nápady.
Na začátku je důležité děti rozehřát, zvýšit jejich tepovou frekvenci. Zařazujeme proto přirozené lokomoční aktivity – chůzi do rytmu, běh, pohybovou hru (podrobně v kapitole 8) nebo i jednoduchou choreografii.

Při protažení zařazujeme cviky na rozličné svalové partie, vhodné je využít rekvizitu, pomůcky střídáme. Nevyhýbáme se skokům, cvičit můžeme také na gymnastickém pásu. Učitelka aktivně tancuje s dětmi (Krčková, Stárek, 2010). Pozornost dětí je krátkodobá, činnosti střídáme po 7–10 minutách, důležité je vždy činnost dokončit včetně úklidu rekvizit apod.  

 

Hlavní část:

V hlavní části se věnujeme připravovanému choreografickému celku, opakujeme problémová místa. Procvičujeme celý taneční celek. Proměňujeme výchozí pozice, necháme děti, aby se ve dvojicích vystřídaly: „Zkusíme to teď zatancovat s jiným kamarádem.“ Děti oceňujeme, sledujeme, co by potřebovaly zlepšit, a zařazujeme průpravné aktivity na jinou hudbu apod. Učitelka střídá manipulační aktivity s pomůckou formou lokomoční (z místa) a nelokomoční (na místě). Smíšené se nejčastěji objevují třeba ve formě pohybových her nebo dětských tanečků. Aktivity koncipujeme tak, aby měly nejen zdravotní přínos, ale také osobnostní. Nepodporujeme nezdravé soupeření jednotlivců proti sobě. Dítě může vítězit nad svou vlastní pohodlností, překonání sebe sama mu přináší hlubší motivaci a kladný prožitek ve smyslu sebepřijetí. Učitelka je dětem dlouhodobým pohybovým vzorem – nemůže pouze sedět, „pěstovat si nadváhu“ a po dětech chtít, aby zachovávaly principy zdravého životního stylu. Děti jsou velmi citlivé a pokrytectví učitelky odhalí.


Nenásilnou formou dětem přinášíme poznatky o těle, při cvičení stručně komentujeme jednotlivé úkony tak, aby děti pochopily, o co jde. Porozumění dětem přináší nejen správné provedení cviku, ale také pochopení důležitosti bezchybného provedení, např. protažení svalů, správného držení těla.


Když už děti celek ovládají, zkusíme nejdříve, zda jej zvládnou zatančit i bez nápovědy učitelky. Později zkoušíme také změnit výchozí postavení – jdeme do jiného prostoru. Součástí tréninku je i volný tanec na hudbu v prostoru, není však dlouhý a rozhodně nepřevládá.

 

Závěr lekce:

Ke konci lekce můžeme zopakovat úvodní hru či taneček nebo zařadit jinou aktivitu později, když už máme bohatý repertoár her a tanečků podle výběru dětí. Pokud dáváme vybrat, pak pouze ze dvou. Rozloučíme se závěrečným rituálem, ukazovací říkankou, kdy děti vědí, že si po něm mohou opět volně zaskotačit.
Z tancování odcházíme, chůze na místě nakonec si zamáváme, máváme příště si zas zatančíme, ruce v bok, zatočíme se dokola kamarády uvidíme. ruku k čelu, rozhlížíme se Ahoj! zamáváme si navzájem.

 

Nezapomeňte během lekce:

Děti mají možnost se napít, dojít si na záchod, postupně si zvykají na to, že během tanečního celku se neodchází, až po ukončení tanečku nebo pohybové hry. Taneční činnosti vždy dokončujeme včetně společného úklidu rekvizit, při hrách se snažíme děti vystřídat, vybízíme je k vytrvalosti v rozumné míře vzhledem k jejich pozornosti.

 

Text pochází z publikace Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, autorkami jsou Markéta Kubecová a Václava Brettschneiderová.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

 Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

 Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

 Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

 Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

 

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Taneční činnosti v předškolním vzděláváníRozpovídej se 1.Asistent pedagoga v mateřské škole

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Velikonoce - jak o nich mluvit ve školce a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Vzdělávání žáka s SVP na 2. stupni vyžaduje speciální a individuální přístup. My Vám nyní přinášíme takzvané FAQ…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Na tyto otázky odpovídá Mgr. Lucie Krejčová ve…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2501

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 5
Starší článkyPoslední stránka