Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky
V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná, oslovili jsme zkušenou pedagožku Janu Rohovou, která na toto téma napsala celou knihu plnou dobrých rad a praktických tipů. Přečtěte si ukázku!

Před několika lety mne v září čekalo v první třídě překvapení. Do třídy mi nastoupila holčička-cizinka. Pro mne to bylo poprvé, kdy jsem se s takovou situací musela vypořádat. Hanička (jak jsme holčičce říkali, protože na to byla zvyklá z MŠ) mne velice mile překvapila. Přesto, že čeština pro ni byla obtížná, patřila od počátku k nejlepším žákům ve třídě. Kromě přirozené inteligence totiž měla pevnou vůli a snahu pracovat. Překvapovala mne každý den tím, jak se dokázala s obtížemi rozdílného jazyka vypořádat a zvládnout ho. Její rodiče jí tehdy nemohli příliš pomoci, protože se jazyk také teprve učili. Dnes už je z Haničky slečna, která navštěvuje kvartu osmiletého gymnázia. Je úspěšnou a svědomitou studentkou. Dnes učím jejího malého bratra, takže jsme často v kontaktu. Nedávno jsem se Haničky zeptala, o co by ze své zkušenosti nejradši poprosila všechny učitele žáků-cizinců. Odpověděla:

"Poprosila bych o trpělivost a pochopení. Jak všichni víme, čeština je velmi obtížný jazyk, pro mě byl mnohem těžší, než angličtina nebo vietnamština. Ne každé dítě cizince dokáže ovládat perfektně češtinu nebo ji mít aspoň na průměrné úrovni. Ať už jsou na tom ale jakkoli, dobře či špatně, vězte, že se svou češtinu snaží neustále zdokonalovat."

My učitelé jsme ti, kteří mohou žáku-cizinci nejvíce pomoci. Od doby, kdy jsem se s Hanou setkala, uplynula dlouhá doba. Mezitím mi prošlo rukama mnoho dalších dětí, z různých zemí, s různou úrovní znalosti češtiny. Největší výzvou byli dva chlapci, kteří nastoupili 1. září do školy a neuměli ani jediné slovo, protože do Čech přijeli 26. srpna. Právě kvůli všem svým žákům jsem se začala o vzdělávání cizinců více zajímat, vzdělávat se a hlavně tvořit materiály pro zvládnutí základů jazyka. V následujícím přehledu naleznete pár rad týkajících se práce s žákem-cizincem. 

 

Organizace a materiály, které mohou pomoci v práci s žákem-cizincem

1. Vzdělávání žáků-cizinců je ošetřeno ve školském zákoně, v němž jsou žáci-cizinci zařazeni do skupiny žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. (Úplné znění školského zákona najdete na stránkách MŠMT.)

2. Vzhledem k rostoucímu počtu žáků-cizinců na našich školách byl též zřízen Národní institut pro další vzdělávání. Jedná se o novou podporu vzdělávání žáků-cizinců. V jednotlivých krajích fungují centra NIDV, na která se učitel nebo vedení školy mohou obrátit od školního roku 2018/2019.

Centra NIDV nabízejí konzultace písemné i osobní, pomohou Vám navázat kontakt s dalšími školami nebo institucemi, které Vám mohou při vzdělávání pomoci. Můžete zde získat metodické i informační materiály, např. seznam učebnic a vhodných pomůcek pro praxi. Pedagog se může zúčastnit i akreditovaného vzdělávacího programu. V současné době by měl již fungovat tzv. adaptační koordinátor, tj. člověk, který by měl škole pomoci v prvních týdnech po nástupu žáka-cizince do školy. Zároveň je institut schopen zajistit i překladatelské a tlumočnické služby pro komunikaci mezi rodinou a školou.

3. Od roku 2004 funguje v České republice nezisková organizace Meta, která se zabývá integrací cizinců. Na jejích stránkách najdete rovněž řadu materiálů a doporučení pro žáky-cizince. Výborné jsou např. slovníky pro školáky, které jsou ke stažení v několika jazycích a obsahují školní slovní zásobu. Meta pořádá i semináře pro pedagogy.

4. Se žákem-cizincem můžeme nad rámec výuky pracovat i v rámci šablon. Např. šablona Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem přímo na cizince pamatuje. Stejně tak šablona Školní asistent – personální podpora ZŠ. Šablony jsou vypisovány opakovaně. Stačí se podívat na web MŠMT.

 

Co udělat jako první po příchodu žáka-cizince

Pokud žák přichází do Vaší třídy, je vždy dobré zažádat o vyšetření v poradenském zařízení. Pro žáka vytvoříme individuální vzdělávací plán. Poradenské zařízení většinou doporučí alespoň 1 hodinu týdně pedagogické intervence. Pokud je pedagogická intervence poradnou doporučena, pedagogovi, který ji vykonává, je hrazena.

 

Hodnocení žáka-cizince 

Žák může být zařazen podle úrovně zvládnutí českého jazyka o ročník níže, více se vzhledem k adaptaci žáka nedoporučuje.

Hodnocení se zejména v českém jazyce doporučuje první rok slovní, v pololetí žák být hodnocen vůbec nemusí. Doporučuje se hodnotit hlavně individuální pokrok žáka. Podrobnosti opět najdete na stránkách MŠMT anebo se můžete v konkrétních případech obrátit na NIDV.

 

Slovo závěrem

Z mé zkušenosti mohu říci, že pokud se cizinci věnujete každý den, již po pár dnech je tu pár zvládnutých slov a vět a po pár měsících se již domluvíte na všem, co potřebujete a žák základním věcem dobře porozumí. Je to o trpělivosti, opakování a vysvětlování věcí a o času navíc, který jste ochotni věnovat. Přeji všem, aby se Vám vynaložené úsilí vrátilo zpět v podobě radosti z Vašich úspěšných žáků-cizinců. Zkrátka aby přestali být pro Vás i ostatní žáky ve třídě cizinci.

 


 

Text pochází z publikace Žák-cizinec v mé třídě, autorkou je Jana Rohová. Redakčně upraveno a zkráceno.

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4071

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka