Jak správně diagnostikovat žáka?

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele. Bez toho by těžko mohli volit vhodné výchovné postupy. Ale jak na to? Poradí Vám článek inspirovaný publikací Vybrané problémy na 1. stupni ZŠ a pedagogická diagnostika.

 

Učitel musí dítě nejprve poznat, aby ho mohl adekvátně rozvíjet. Je ovšem nutné říci, že někdy, a i to je součást diagnostiky, se hned na první pokus nepodaří odhalit vše, co je za problémem. K tomu, aby takových pokusů – omylů bylo co nejméně, by měl také posloužit tento článek.

Diagnostický proces se skládá z několika etap, které se mohou navzájem prolínat. Vždy je nutné stanovit diagnostickou otázku, dále se volí vhodné metody sběru dat, data se utřídí – analyzují a nakonec syntetizují. Výsledkem je stanovení diagnózy a prognózy jako odpovědi na výchozí diagnostickou otázku.

 


Etapy diagnostického postupu (Hrabal 1989):


1. Formulace a upřesnění diagnostické otázky a vstupní hypotéza. Otázka konkretizuje některý z problémů. Klade si ji učitel, rodiče, někdy i samotný žák. Na základě dostupných údajů a samotné otázky si stanoví předběžnou hypotézu.

2. Zaměřené získávání diagnostických údajů, volba vhodných metod. Už často před formulací otázky a během ní jsou k dispozici určité údaje. Většinou ale nestačí k tomu, aby daly jasnou odpověď na stanovenou otázku. Proto musíme další údaje získávat záměrně. K tomu nám mohou posloužit výsledky „přirozené“ a pedagogické diagnostiky, ale i speciální metody.

3. Zpracování, utřídění, analýza diagnostických údajů. Analýza je nutná, protože získané údaje jsou převážně komplexní a mohli bychom něco opomenout při jejich shromažďování.

4. Interpretace a hodnocení jsou cílem analýzy. Jde o to porozumět vztahu dispozic a vnějších činitelů a zhodnotit jednotlivá data hlediska diagnostické otázky a hypotézy.

5. Konečná syntéza. Stanoví se diagnóza a prognóza jako odpovědi na diagnostickou otázku.

 

 

Pamatujme, že diagnostický závěr má většinou hypotetickou a často i alternativní podobu. Když jsou výchovná opatření neúspěšná, je nutné upravit, podle potřeby změnit hypotézy, znovu prověřit data, případně je rozšířit, změnit diagnostický postup a navrhnout nové řešení, nebo sledovat alternativní řešení, které bylo už dříve navrženo.

Pedagogickou diagnostiku je možné členit na část pedagogickou (sbírá informace o žácích – jejich postojích, zájmech, vlastnostech a podobně) a didaktickou(ústní i písemné prověřování vědomostí žáků – například prověrky).

 

Metody pedagogické diagnostiky: 

Metody didaktické diagnostiky:
● pozorování ● ústní zkoušky
● rozhovor ● písemné zkoušky
● anamnéza● didaktické testy
● dotazník ● výkonové zkoušky
● testy ● analýza výsledků činnosti a analýza úkolů
● studium pedagogické dokumentace

 

 

 

Pár dobrých rad, jak vést úspěšný rozhovor:

 

Navážeme kontakt s dotazovaným s použitím pozitivních sdělení. Například rodiče mají být přesvědčeni, že snahou učitele je nalézt optimální řešení pro jejich potomka, že nestojí vůči nim v opozici.

Stanovíme čas a téma, kterému se bude rozhovor věnovat.

● Postupujeme podle připravených otázek s profesionálním odstupem, ale zároveň s přiměřeným zaujetím.

● Když je to nutné, požadujeme dodatečné informace („Jak se s dítětem učíte? “ „ Jak se dítě učí násobilku?“).

● Požádáme o vysvětlení, opakujeme otázku nebo výpověď rodiče.

● S rodičem mluvíme jako s partnerem; i když je učitel v tomto případě profesionál, rodič má stále právo rozhodovat o svém dítěti, ovšem má k němu i své povinnosti.

● Závěrem shrneme poznatky a doporučení, zopakujeme, na čem se dohodneme, například co budeme dělat my jako učitelé, co bude dělat dítě a rodič. (Zelinková 2001)

 

Osvědčuje se průběh rozhovoru zaznamenávat, hlavně si zapíšeme důležité momenty a závěry z jednání.

 

 

 


 

Pozor na chyby

Musíme si uvědomit, že každý člověk se nevědomě dopouští chyb v diagnostice. Mimochodem tyto chyby nás ovlivní nejen ve školním prostředí, ale podobných chyb se dopouštíme i v soukromí. Pokusíme se jim vyhnout. Jsou to následující:


1. Haló efekt – člověk posuzuje jiného člověka na základě dojmu a současně si vytváří okamžité obecné závěry o jeho charakteru na základě těchto prvních dojmů. Jsou většinou iracionální povahy (sympatický žák je také pokládán za inteligentního).


Implicitní teorie osobnosti – jedná se o projev vlivu prvotní informace, kterou si o daném člověku zjistíme. Ta zabarvuje náš pohled na něj (setká-li se učitel poprvé s žákem, kterého doposud neznal, a ten je mu označen za žáka velmi laxního, vnímá ho učitel očima této první poskytnuté instrukce).

 

2. Efekt mírnosti shovívavosti – jedinec má tendenci jiné lidi, a především sám sebe, hodnotit ve vlastnostech žádoucích pro určitý kulturní okruh výše a ve vlastnostech nežádoucích níže. Člověk je pak mírnější a shovívavější zejména k těm, u kterých objeví vlastní negativní vlastnosti nebo projevy osobnosti.

 


Laická logika – tento efekt souvisí s implicitní teorií osobnosti. Spočívá vtom, že člověk je hodnocen na základě nějakého předsudku, zvláště toho, že lidé s určitými pozitivními vlastnostmi jsou totálně dobří a naopak.


Soukromá teorie osobnosti – každý z nás má vytvořeno velké množství teorií osobnosti. Když zjistíme, že určitý žák má vlastnost X, pak podle své soukromé teorie doplníme vlastnost Y a další. Znamená to, že lidem připisujeme vlastnosti, aniž bychom se přesvědčili, že je ve skutečnosti mají.


Stupeň popularity osobnosti – čím je žák v kolektivu populárnější, tím příznivější pohled na něj ostatní mají.


Figura a pozadí – tímto termínem označujeme tendenci posuzovat druhého člověka na pozadí lidí, s nimiž žije, k nimž patří. Připisujeme mu pak vlastnosti, které připisujeme i těmto ostatním lidem.


Efekt setrvačnosti – člověk ulpívá ve svém hodnocení druhého člověka na jisté kvalitě. Může mít dvě varianty, buď podobu Pygmalion efektu, kdy setrváváme na pozitivním úhlu pohledu na jedince, nebo možnost Golem efektu, jehož podstata je právě opačná.


Aktuální psychický stav posuzovatele – momentální psychická pohoda pedagoga mu zabarvuje pohled na okolní svět, tedy i žáky kolem něj. Při optimistické náladě je vše viděno kladněji než při náladě pesimistické. Je běžné, že zejména naše afekty (intenzivní krátkodobé citové procesy) velmi silně mění naše objektivní poznávání skutečnosti.


Stereotypy – jsou považovány za formu iracionálního posuzování především určitých etnických skupin, národů nebo ras na základě historicky vleklých předsudků. Stereotypy se mohou týkat celých sociálních skupin nebo tříd či určitých druhů obyvatelstva. Rozlišujeme tzv. autostereotypy, což jsou představy a mínění, které mají příslušníci určité skupiny o sobě samých, a heterostereotypy, což jsou představy a mínění, které mají příslušníci jiných skupin.


Obě varianty se mění v závislosti na řadě okolností, z nichž nejvýznamnější jsou politické klima společnosti, její oficiální propaganda a hospodářské podmínky. Text pochází z publikace Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. Autorkou je Dita Janderková. 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

 Líný učitel: Zaměření na praxi

 Hodnocení žáků s SVP

 Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

 Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

 Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

SPU a ADHD Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠLíný učitel: Cesta pedagogického hrdiny

 

 

 

 

 

 

 

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Velikonoce - jak o nich mluvit ve školce a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Vzdělávání žáka s SVP na 2. stupni vyžaduje speciální a individuální přístup. My Vám nyní přinášíme takzvané FAQ…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Na tyto otázky odpovídá Mgr. Lucie Krejčová ve…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7063

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 5
Starší článkyPoslední stránka