Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní rady a tipy, jak vést úspěšný a kvalitní rozhovor, které lze využít nejen jako kariérový poradce při určování profesní orientace žáka, ale i jako běžný učitel. Ukázka pochází z připravované publikace Diagnostika v kariérovém poradenství.

Když jsem na základní škole úspěšně zapojila elektrický obvod, řekl mi učitel tělocviku a dílen, že je vidět, že se uživím rukama i hlavou. Mé kolegyni psycholog, na kterého se obrátila v období krize, řekl, že se jí nikdy nepovede to, čeho chce v budoucnosti dosáhnout. Tato slova nás obě v životě provázejí. Já krize přecházím s tím, že zase bude jinak, lépe, kolegyně se v krizi zasekne a vidí vše černě. Jako autorita můžeme žáky ovlivnit víc, než myslíme.

S žáky hovoříme jako učitelé a někteří z nás i jako kariéroví poradci. V obou případech mají naše slova velkou moc. Proto se v článku zaměříme na pravidla, která by se měla dodržovat během poradenského rozhovoru (je možné je však použít jako obecný návod ke správné komunikaci s žákem).

 

Jak vést kvalitní poradenský rozhovor?

Pravidlo číslo jedna je obdivovat a naslouchat. Další užitečnou technikou je ukázat žákovi, jak vidět jeho problém jinýma očima – takzvaně jej přeznačkovat. Skládání komplimentů je účinná technika, která rozvíjí vztah pracovník–klient (učitel-žák, chcete-li) a zejména – a to je nejdůležitější – kotví a upevňuje vhodné chování, pomáhá klientovi uvědomit si, že sám situaci a svůj život zvládá vlastními silami. Technika obdivu může být použita kdykoli. „Med účinkuje lépe než ocet.“ Co obdivovat? Cokoli, o čem si myslíte, že klientovi pomůže posílit jeho sebeocenění a schopnosti.

Aktivní naslouchání je důležité pro vzájemnou komunikaci obecně a v poradenském rozhovoru především.

 

Dobré aktivní naslouchání zahrnuje:

1. soustředěnost,

2. schopnost pochopit druhého člověka a jeho názor,

3. schopnost „číst mezi řádky“.

 

Aktivním nasloucháním dáváte najevo, že posloucháte, že vnímáte a rozumíte (svým vlastním způsobem – vycházíme totiž z předpokladu, že druhému člověku nemůžeme nikdy porozumět, protože každý je jiný, každý je jedinečný). Svůj zájem dáváte najevo slovy (skutečně?, rozumím, chápu vás, hmmm apod.) i tělem (kývnutím hlavou, pohledem do očí, mírným nakloněním k partnerovi apod.).

 

Jakých chyb se v aktivním naslouchání můžeme dopustit?

1. Skáčeme druhému do řeči.

2. Soustředíme se pouze na jednu informaci.

3. Projevujeme nadřazenost.

4. Sdělení nás nezajímá a my to dáme najevo.

 

 

Dobrá a kvalitní komunikace se dá naštěstí docela dobře trénovat. Zkuste třeba následující cvičení:

Uveďte alespoň 5 způsobů, jak dát druhému najevo, že nasloucháte, a 5 způsobů, kterými naopak projevíte svůj nezájem, lhostejnost.

 

 

 Naslouchat žákovi a poskytnout mu potřebnou oporu je důležité už jen pro budování vzájemné důvěry.

 

 

 

6 kroků ke kvalitnímu naslouchání: 
 

1. Parafrázujte
Příklad:„Jestliže vám dobře rozumím…“ / „Proto byste si přál, aby…“
Co dělat:Shrňte sdělení. / Říkejte svými slovy slyšené
Cíl:Dát mluvčímu najevo, že ho slyšíme a rozumíme mu. / Ověřovat průběžně sdílený smysl sdělení
2. Povzbuzujte
Příklad:„Můžete mi o tom říci něco víc?“
Co dělat:Zajímejte se o druhého. / Nedávejte najevo souhlas či nesouhlas
Cíl:Podnítit druhého k hovoru
3. Objasňujte
Příklad:„Kdy se to stalo?“ / „V jaké situaci?“
Co dělat:Ptejte se na další podrobnosti. / Povzbuďte k vysvětlení.
Cíl:Získat více informací / Upevnit kontakt a dát najevo zájem o druhého
4. Zrcadlete pocity
Příklad:„To vás asi muselo naštvat.“ / „Zdá se, že jste velmi zklamaný.“
Co dělat:Pokuste se pojmenovat pocity, emoce druhého.
Cíl:Ukázat porozumění a pochopení pro prožívání druhého
5. Shrnujte
Příklad:„Takže jsme se dohodli na…“ / „Došli jsme tedy k závěru, že…“
Co dělat:Hlavní myšlenky shrneme a utřídíme. / Sjednotit závěry z jednání.
Cíl:Zajistit oboustrannou srozumitelnost výsledku
6. Oceňujte
Příklad:Vážím si vašeho úsilí.“ / „Oceňuji vaši snahu.“
Co dělat:Sdělte uznání – pochvalu druhé straně za její úsilí.
Cíl:Uznat význam druhé osoby


 

Jistě najdete mnoho příkladů toho, kdy jedno a totéž vidí lidé různě. Věci se navíc mění a mění se i člověk samotný. Proto se nebojme vedení rozhovoru za využití na řešení zaměřeného koučovacího přístupu. Využijme rozhovor k tomu, abychom žákovi pomohli udělat si pořádek ve svých pocitech a dodali mu potřebnou sílu a podporu nejen při hledání budoucí profese. Bude to přínosná zkušenost nejen pro naše žáky, ale i pro nás samotné.

 

Text pochází z připravované publikace Diagnostika v kariérovém poradenství. Autorkou kapitoly je Sylvie Navarová.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

 Jak správně diagnostikovat žáka?

 Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

 Hodnocení žáků s SVP

 Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

 

Více článků najdete v našem Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Diagnostika v kariérovém poradenstvíUčitel a syndrom vyhoření Dotazník studijně profesní orientace

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3404

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 6
Starší článkyPoslední stránka