Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?
Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum učitelských rolí je mnohem pestřejší. Jednou z učitelových povinností je i komunikovat s rodiči žáka. To bývá obzvlášť v dnešní době mnohem větší oříšek, než si poradit s problémovým žákem. V tomto článku se zaměřujeme právě na vztah učitel - rodič a uvádíme praktické tipy, jak s nimi efektivně vyjednávat.

Současná doba je velmi náročná. Všichni jsme pod palbou obecných norem, které kladou vysoké nároky na jistou dokonalost ve všech směrech, a to mnohonásobně platí i u učitelů.

 

Žákovské kolektivy se spolu sžívají od první třídy. Třídy jsou většinou velmi nehomogenní, složené z žáků motivovaných, snaživých, cílevědomých, s přiměřenými schopnostmi, ale i z těch, jejichž schopnosti a nadání místy nedosahují ani průměru, dětí s nedostatečně stimulujícím zázemím, žáky s různými typy hendikepů, nebo dětí cizinců, dětí z vyloučených lokalit a podobně. Důležitá je vždy komunikace s rodiči, bez jejich pochopení a společné péče o dítě to totiž povětšinou nejde.

 

Právě v procesu navazování kontaktu s rodiči žáků bývá často velký problém. Řada rodičů se domnívá, že není potřeba se starat o to, co děti ve škole dělají, a nemají zájem se na vzdělávání svých dětí podílet, nebo mají naopak na učitele téměř nesplnitelné požadavky.

 

 

 Jaký žák je problémový?

Tzv. problémový žák se vyskytuje snad v každé třídě. Tímto pojmem zpravidla označujeme takového žáka, který se jakkoli vymyká průměru. Kritéria však velmi často nebývají jednotná a na všech školách stejná. Žák, který na jedné škole prospívá bez výraznějších problémů bez statusu „problémového žáka“, by mohl být na jiné škole hodnocen jako problémový.

 

- Selekce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami zpravidla obecně probíhá podle toho, zda mají výukové obtíže, výchovné obtíže, poruchy soustředění, poruchy řeči nebo zda se jedná o děti s odlišným mateřským jazykem či děti nějak nadané.

- Specifickou skupinou jsou také například děti, které díky velmi často nediagnostikovaným a neošetřeným poruchám řeči, jako je například vývojová dysfázie, nerozumí plně obsahu sdělené instrukce, nechápou abstrakci, nemají dostatečně rozvinuté komunikační schopnosti, následkem čehož nepodávají požadované výkony (viz například publikace Řečové a komunikační obtíže). Takové děti pak mohou být rovněž považovány za problémové, přestože jde o něco, za co nemohou. V tomto případě je důležitá citlivost učitele a schopnost takové žáky odhalit.

- Tzv. problematickými žáky mohou být i žáci, jimž se rodiče doma nevěnují. Spoléhají, že se dítě naučí vše ve škole, nedohlíží na něj při domácí přípravě, nekontrolují mu úkoly, nevedou ho k procvičování probírané látky, nezajímají se o to, jak jejich dítě ve škole prospívá. Takové dítě, ač může být samo o sobě inteligentní a bystré, začne brzy zaostávat a může být učitelem vyhodnoceno jako problémové.

- Bývají ale také žáci, které nemůžeme zařadit do žádné z těchto skupin. Svým chováním a postoji v rámci výuky na sebe však upozorňují na společensky méně únosné úrovni. Upoutávají pozornost vyučujících, vzbuzují negativní emoce a budují si u pedagogů antipatie (např. nevhodným chováním, neustálým vyrušováním, nebo naopak pasivitou, pospáváním v hodině apod.).

 

 Kolikrát je správná komunikace s rodičem těžší, než vyučovat jeho dítě.

 

Jak vyjednávat s rodiči problémového žáka?

Kvalitní vztah učitele a žáka a učitele a rodiče je výsledkem procesu, ve kterém by se vzájemně mělo budovat ovzduší důvěry, vzájemného respektu a vzájemné podpory. Toto vše není možné bez oboustranné vůle, odhodlání a uvědomění si skutečnosti, že tento proces je realizován na základě společného zájmu, kterým je bezpochyby žák, dítě.

 

Hned od prvního kontaktu je zapotřebí jasně vymezit pravidla hry. Rodič i žák musí být srozumitelně informován na jedné straně o tom, co škola nabízí i nad rámec školního řádu, o tom, jak se v konkrétní podobě postará o vzdělávání a bezpečí dítěte, a naopak i o tom, co se očekává od žáka a jeho rodičů.

Po celou dobu je třeba průběžně posilovat vzájemnou důvěru reálnými skutky, sdílet názory a náměty, diskutovat a také oceňovat spolupráci. Pokud toto všechno funguje, a přesto zjistíme, že něco není v pořádku, bylo by vhodné držet se alespoň základního schématu sdělování problému:

 

1. Sebrat dostatek validních informací o žákovi a jeho problému.

 

2. Uspořádat si myšlenky, pracovní hypotézy, možnosti řešení.

 

3. Konzultovat problém s kolegou (výchovným poradcem, dalším vyučujícím, psychologem, speciálním pedagogem, metodikem), společně vyhodnotit aplikované cesty k nápravě (co funguje a co ne).

 

4. Požádat rodiče žáka o schůzku, nabídnout více termínů, vymezit hrubý časový rámec plánované schůzky.

 

5. Schůzku je vhodné realizovat v době, kdy bude na jednání klid. Jednající pedagog by měl mít možnost se na jednání připravit, zkoncentrovat a vyladit. Rovněž rodič by neměl mít dojem, že je pod tlakem.

 

6. Místo schůzky by mělo být přiměřeně velké a přívětivé, dostatečně osvětlené, optimálně větrané s přiměřenou teplotou. Rodič by neměl mít pocit, že je na pranýři. Měl by se cítit pohodlně a bezpečně. Měl by předem vědět, kdo se schůzky zúčastní (jako např. výchovný poradce, zapisovatel, tlumočník, pracovník OSPOD apod.) a měl by předem znát tematický rámec.

 

7. Je vhodné hned na úvod (po vzájemném představení a pozdravech) rodiči/rodičům poděkovat za to, že si udělal/i čas a přišel/i se poradit o potížích jejich dítěte. Dále pak potvrdit časový rámec schůzky a jasně formulovat hlavní problém. Vyplatí se říci, co škola podnikla v rámci nápravy, co funguje a co se příliš nedaří (a co si myslíme o tom, proč tomu tak je), a otázat se rodičů, jak podobné problémy řeší doma (nebo jak obecně řeší situace, kdy například dítě nedodržuje stanovená pravidla, jak se s dítětem připravují na školu apod.).

 

8. Vyplatí se naslouchat a vnitřně si skládat mozaiku, zjistit jaká pravidla fungují v rámci rodiny, jaké jsou nejen priority, ale i reálné možnosti rodičů.

 

9. Vyplatí se držet se původního scénáře, neodklánět pozornost k problémům, které již byly tématem k jednání v minulosti, nekritizovat, nemoralizovat, nepředkládat příběhy jiných dětí a rodičů nebo své vlastní, nevytvářet zbytečné třecí plochy.

 

10. Z jednání by měl být proveden zápis přímo na místě, rodič by měl mít možnost se na závěrečných ujednáních podílet. Závěry by měly být formulovány velmi konkrétně, jasně, stručně a srozumitelně. Stejně tak i úkoly všech zúčastněných. Měla by být dohodnuta další schůzka, kde bude provedeno zhodnocení výsledků společných ujednání a jejich fungování v praxi.

 

Nakonec je vhodné opět rodičům poděkovat za spolupráci, vyjádřit podporu i určitou naději na vyřešení problému při oboustranné spolupráci.

 

 

V závěru by mělo zaznít ještě jedno velmi důležité pravidlo. Tím, že máme dobrou vůli pomáhat jiným, bychom v žádném případě neměli devalvovat vlastní zdravou sebeúctu a ubližovat sami sobě. Vše má své hranice. Pokud jsme přesvědčeni, že roli vyjednavače prostě nezahrajeme, není ostudou požádat o pomoc kolegu. Řada institucí má své mluvčí, tak proč ne škola?

 

V článku byly použity ukázky z publikace Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků, autorkou kapitoly je Irena Příkazská. Pokud Vás téma vztahů ve třídě zajímá, nepřehlédněte v naší nabídce publikaci Vztahy a nástrahy ve školní třídě.

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků?Sebeobrana učiteleLíný učitel: Jak učit dobře a efektivně

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4032

Volejte601 543 150
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka