Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována Pedagogickou fakultou PedFUK jako publikace s nejhodnotnějším pedagogickým výstupem za rok 2017. Recenzi na publikaci napsala Lenka Kolářová, DiS. Pracujete s publikací? Líbí se Vám? Přečtěte si recenzi!


Kniha je určena zejména pro učitelky (e) MŠ, pedagogy volného času. Zabývá se jejich teoretickou (metodickou) přípravou, seznamuje s novými pojmy, moderními přístupy ve vzdělávání vzhledem k nutnosti rozvíjet atraktivním způsobem přírodovědnou gramotnost již u dětí v časném raném věku. Specifikuje možné formy rozvoje u dětí předškolního věku.

Vychází ze čtyř základních složek potřebných pro rozvoj přírodovědné gramotnosti u předškolních dětí publikovaných již v roce 2015 NÚV v minimetodice "S dětmi za přírodou" (autorka se na ní aktivně spolupodílela). Představuje nám teoretické i praktické možnosti, jak dosáhnout toho, aby si děti se zájmem osvojovaly přírodovědný jazyk, vytvářely pozitivní vztah k přírodě, měly zájem zkoumat okolní svět. To vše zejména prostřednictvím hry a prožitku.

Kniha obsahuje podrobné rozpracování didaktických zásad pro přírodovědné aktivity upravené pro tuto konkrétní věkovou kategorii. Pojmenované jsou odborným, v závorce však i konkretizujícím způsobem. Učitel se v bodech dozví, co vše je potřeba udělat a dodržet, aby si dítě ze vzdělávacího procesu odneslo právě ty poznatky, které si naplánoval. Často jsou pod jednotlivými zásadami citovány názory významných vzdělanců a autorů publikací, kteří se k přírodovědné (a obecné) vzdělanosti vyjadřovali. Nechybí také podrobné vysvětlení nových pojmů, upozornění na důležité informace k tématu. Autorka uvádí mnohé příklady z praxe. Vše je znázorněno jasnými grafickými symboly a přehlednou strukturou dílčích kapitol a podkapitol, což umožňuje čtenáři rychlou orientaci v textu.

"Využívám k získání přírodovědné gramotnosti u dětí, k přirozenému poznání a objevům adekvátní didaktické prostředky?" Odpověď naleznete v kapitole o podrobném členění didaktických prostředků (upravené podle Maňáka 2003 a autorky z roku 2015). Věnuje se důležitosti práce s přírodními materiály, zpřesňování smyslového vnímání, skutečným setkáním dětí s živými organismy, významu hry a vhodně zvolené hračky. Kladně vnímám i pokus o základní seznam knižních publikací využívaných učitelkami MŠ pro čtení o přírodě popř. k vytváření tematických projektů.

Přírodovědné vzdělání pedagoga není zárukou pro kvalitní vzdělávání předškolních dětí v dané oblasti. Mnohem důležitější je jeho schopnost komunikovat o přírodě a tak dát dobrý základ celému procesu osvojování přírodovědnému jazyka ( v závislosti na rozvíjení a používání mateřského jazyka). O důležitosti a způsobech rozšiřování verbální a neverbální slovní zásoby k tématu, o strukturách a specifikaci přírodovědného jazyka se učitel dozví v kapitole "Přírodovědný jazyk - profesní mluva přírodovědců". Autorka klade hlavně důraz na praktickou schopnost dětí zařazovat konkrétní organismus do systému nad striktní znalostí rodového (druhového) názvu (př.1. listnatý strom - 2.dub - 3.dub zimní). Zmiňuje se o zmatku, který mohou dospělí u dětí napáchat z důvodu neznalosti pojmů. Pedagog by měl také dětem umět přiznat skutečnost, že něco neví a ukázat dětem některou z cest, jak potřebnou informaci zjistit. Z této kapitoly bych chtěla vyzdvihnout hlavně podkapitolu specifikace kladení "Dobrých otázek", tj. takových, které děti nutí k přemýšlení, k aktivitě, kreativitě a objevování. Schopnost komunikovat s dětmi prostřednictvím těchto otázek by měl umět pedagog. Zde nalezne návod, jak na to. Předejde tak dětské honbě za první odpovědí, která negativně ovlivňuje proces poznání i vzdělávání (dítě často odpověď odhaduje).

Dítě si již v předškolním věku utváří vlastní představy a různé teorie o fungování chápání světa, jež jsou často velmi naivní. Fascinuje ho příroda, pestrost živé i neživé přírody. Je na nás, dospělých, podpořit jeho zájem, rozšířit jeho oblast poznání. Autorka specifikuje využití smyslového vnímání, upozorňuje na možná rizika. Objasňuje čtenářům pojmy induktivní a deduktivní přístup učitele k přírodovědnému (i jinému) vzdělávání. Zdůrazňuje důležitost poskytovat žákovi podporu při řešení problémů (různé druhy metod práce), vyzdvihuje heuristické metody, které účinně rozvíjí předpoklady k pozdějšímu vědeckému myšlení.

Jak rozvíjet pozitivní vztah k přírodě a k určitému místu? Častým pobytem venku, účelným využíváním školní zahrady či zařazováním přírodovědných vycházek pro rozvíjení enviromentální senzitivity dětí do programu dne.

Jednou z organizačních forem řízených činností je exkurze. Autorka ji podrobně rozpracovala. Řeší konkrétní otázky , jež si má učitel klást v přípravné fázi, uvádí specifika exkurze pro předškolní věk. Zajímá se i o formu výstupů - portfolio, zakládání sbírek a další následné aktivity (spolupráce s rodiči, činnosti ve třídě v rámci řízených i volných aktivit). Vysvětluje důležitost hry, prožitku a zážitku.

Nedílnou součástí knihy je i část praktická. Činnosti a hry pro rozvíjení přírodovědné gramotnosti jsou rozděleny na krátkodobé (max. do 2 hodin) a dlouhodobé (celoroční, vícetýdenní). Aktivity a náměty jsou nové, nápadité, podněcující učitele k dalšímu vlastnímu obohacování, vycházejí z praxe. Z pohledu učitelky oceňuji strukturovanou formu zápisu.Vždy je uveden konkrétní vzdělávací cíl, místo a potřebná doba na realizaci, pomůcky, popis vlastního průběhu i další nabídka rozličných navazujících činností. Důležitou součástí jsou postřehy z praxe učitelek a přehled slov, o která obohatíme aktivní slovní zásobu dětí.


Proč si jako pomocníka pro rozvoj přírodovědné gramotnosti předškoláků vybrat právě tuto knihu? Autorka se o tuto problematiku zajímá dlouhodobě a specializuje se na ni. Vydala již několik odborných i popularizačních článků a publikací - "Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků" (2015),"Enviromentální činnosti v předškolním vzdělávání "(2010), "Činnosti venku a v přírodě pro předškolním vzdělávání" (Jančaříková, Kapuciánová, 2013),"Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání" (Jančaříková, Havlová, 2014).

Knihu bych jako metodiku doporučila všem učitelům MŠ a to zejména pro její moderní pojetí. Jasně, stručně a s přehledným členěním uvádí čtenáře do základní problematiky tématu. Spojuje odborný výklad s ověřenou praxí. Nabízí metodickou podporu. Činnosti zde uváděné přirozeně obohacují dítě v jeho elementární orientaci v okolním světě na nichž bude stavět celý život.

 

Kolářová Lenka, DiS

 

Kdo je Lenka Kolářová?

Lenka Kolářová vystudovala SPgŠ Karlovy Vary, obor učitelka MŠ a dále pokračovala na VOŠ pedagogické a sociální v Praze (obor předškolní a mimoškolní pedagogika). Od roku 1995 pracuje jako učitelka v mateřské škole. Má zkušenosti jako vedoucí letních táborů a jako lektorka hudebně - dramatického kroužku. Patří mezi aktivní pedagogy, pravidelně se účastní dalšího vzdělávání (hudební činnosti, čtenářská pregramotnost, zařazování dětí s odlišným mateřským jazykem, problémy dětí s ADHD a autismem).
.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, stačí, když nepřiberete!"

 Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

 Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

 Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

 Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnostiEnvironmentální činnosti v předškolním vzděláváníVývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Velikonoce - jak o nich mluvit ve školce a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Vzdělávání žáka s SVP na 2. stupni vyžaduje speciální a individuální přístup. My Vám nyní přinášíme takzvané FAQ…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Na tyto otázky odpovídá Mgr. Lucie Krejčová ve…

Budeme hodnotit! Aneb Novinky z průběhu soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou

Co se děje v zákulisí výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou? Přečtěte si náš nejnovější článek!

Odborné vzdělávání v roce 2018

Pomalu se blíží semináře zaměřené na vyučující oborného výcviku na středních školách. Lektor Ing. Miloš Rathouský se v následujícím…

Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

Školní matematika není totéž co matematika. Matematika operuje s abstraktními pojmy, předpokládá, že došlo k zobecnění…

Jaké zaměstnání je to pravé? Teorie RIASEC neboli screeningová metoda karierní diagnostiky

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9465

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 5
Starší článkyPoslední stránka