Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně
Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel se musí naučit naslouchat, chovat se k dětem jako partner, nechovat se imperativně. I když vím, že je to náročné“. Na následujících řádcích si můžete přečíst celý inspirující rozhovor

 

 Co je to vlastně koučování? Všude se s tím slovem setkáváme, ale jeho definice jsou vždy trochu odlišné.

Začal bych tím, co alespoň pro mě, koučování neznamená. Koučování neznamená, že někomu pomáhám tak, že mu říkám a radím, co má dělat. To není koučování. Koučování je o tom, že má učitel trpělivost, dá si práci s tím, že si druhá strana určuje, co bude dělat. Právě druhá strana si na sebe bere zodpovědnost, že něco vykoná, že něco udělá. Ze začátku to trvá.

Zpočátku to mohou být jenom maličkosti, ale postupně, když náš človíček zjistí, že úspěch je na něm, a že vlastně když se mu to nepodaří, tak jedině on s tím bude muset něco dělat, začne se pomalinku snažit. Pomalu osobnostně roste v tom, v čem se chce sám zlepšit. Koučování je o vedení, nikoliv o řízení nebo manipulaci. Koučování je o tom, že někomu pomáhám, jsem s ním a držím ho. Pomáhám mu na jeho cestě, postupně si získávám jeho důvěru a zvedám mu sebevědomí. Pokud koučuji, tak pomáhám partnerovi kultivovat jeho myšlení. A to si myslím, že by škola měla dělat.

 

Jak vnímáte koučování ve vztahu k našemu školství nebo ke vzdělávání, učitelům?

 Já si myslím, že v českých školách se v podstatě nekoučuje. Možná se koučuje na některých školách soukromých, to nevím a nedokážu říct. Ale obecně se to podle mého názoru moc nedělá. Já si myslím, že to bohužel vede k tomu, že se děti dozvídají pouze kusé informace. Že dostávají „nějaké zprávy“, ale neumějí o nich přemýšlet. Suché diktování učiva do sešitu, tam ani na velké přemýšlení není prostor. Učitel – kouč by měl naopak dítě kultivovat a vést jej k odpovědnosti za svůj život už ve školním věku. Naučit ho samostatně se rozhodovat, samostatně přemýšlet a kriticky myslet.

 

 Myslíte si, že může probíhat koučování jako „jeden učitel a třída“?

 Může, ale ta třída na to musí být zralá. Musíme si postavit třídu jako tým, který funguje – školní, třídní kolektiv. Když ho máme, když skupina funguje, teprve potom může přijít  koučování. Není to vhodné pro každého, není to vhodné pro nezralou skupinu. Děti, které na  koučování nejsou připravené, totiž nepochopí, co mají dělat. To, jak třídu do „zralosti“ dostat, je  mimo jiné předmětem knihy Třídní učitel jako kouč.

 

Může koučováním učitel něco „zkazit“?

To je dobrá otázka. Já si myslím, že pokud se bude držet určitých zásad, tak ublížit nemůže. Naopak docílí toho, že se přiblíží dětem a stane se tak lepším učitelem. Dostane se k dětem blíž a začne vznikat vztah. Neumím si představit, že když do toho učitel půjde se zapálením a srdcem, s tím, že dítěti chce pomoct, tak že by mu nějak ublížil. Koučování je i o umění naslouchat, umění dobře položit otázku, umění vnímat člověka, a shrnout informace, které si s dítětem říkáme.

 

 

Co byste doporučil učiteli, který chce s koučingem začít ve třídě, kde zatím nic takového neprobíhalo?

Myslím si, že to nepůjde ve formálním prostředí. Myslím si, že k tomu, aby mohl být třídní kolektiv, nebo i jednotlivec koučován, je potřeba, aby vznikla vazba, vztah. Musíme začít tak, že si s dětmi sedneme a budeme si povídat. Ne v lavicích, ale neformálně. A budeme se bavit o normálních věcech, budeme se doptávat a učitel se nebude tvářit jako ten nejchytřejší, ale jako někdo, kdo se o děti zajímá a chce o nich všechno vědět. Začněme dětem dávat důvěru v to, že i oni jsou těmi, kdo něco ví, a že jsou v něčem dobří. Takže pro začátek je důležité navázat vztah.

 

 

Co by mohlo přinést koučování jako výsledný efekt pro kolektiv třídy? Co od toho můžeme očekávat, když to budeme dělat správně?

Pokud koučování bude probíhat, tak jak probíhat má, tedy se zaměřením na kvalitu a lásku k dětem, s potřebou jim pomoci a někam je dostat, tak bude úspěšné. Získáme zdravě sebevědomé osobnosti, které si dokážou poradit s relativně obtížnými situacemi, které můžou nastat, a které budou připraveny na život, který žijeme, a který je vlastně docela obtížný. S pomocí koučingu se děti naučí kriticky myslet. Zjistí, jaké to je, když něco vyzkouší a ono to nefunguje, budou to muset zkusit znova a třeba jinak. O tom život je. Mám pocit, že obecně dětem málo věříme. Máme tendence jim všechno říci a nadiktovat, přitom to není třeba. Věřme víc našim dětem, že dokážou myslet kriticky a samostatně.

 

To zní hezky, ale proč se tedy podle Vás koučingu na Českých školách nevěnuje více učitelů?

Obecně se zatím dost bojíme. Učitel se bojí, co novému přístupu řeknou kolegové. Má obavy, že když bude dělat věci jinak, tak mu všichni budou říkat: „Co to děláš? Vždyť tohle nemůžeme, ty děti budou pozadu, vždyť se to nenaučí..." Strach, obavy, svázání nařízeními, osnovami a tak dále vedou k tomu, že děti přestávají přemýšlet za sebe. A to si myslím, že pro zdravý vývoj člověka a jeho sebevědomí není dobré. Nejsem úplně příznivcem jakýchkoli radikálních řešení a „alternativních škol“, které vznikají, ale mám rád jejích pestrost. Jsem rád, že se vzdělávací prostor v posledních letech alespoň trochu hýbe. Jsem nesmírně rád, že se to děje a já mohu být u toho.

 

 

Chcete vědět více o koučingu? Přečtěte si článek Jiřího Brédy Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení! a prohlédněte si v e-shopu e-knihu Třídní učitel jako kouč!

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Vánoce pro KuliFerdovy školky

Vážené Kuliferdovy mateřské školy! Blíží se zimní čas a nejkrásnější svátky v roce a my společně s KuliFerdou…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 9
Starší článkyPoslední stránka