Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak
Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou použity také metody dramatické výchovy.

Metodický přehled

Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura

Očekávané výstupy
Žák:

  • pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností
  • čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku

Rozvíjená gramotnost: Čtenářská

Učivo

  • přednes vhodných literárních textů
  • literární druhy a žánry: báseň
  • dramatizace

Vzdělávací období: 1., 2.

Časový rámec lekce: 45 min

Co potřebujeme: papíry A4, A3, psací potřeby, fixy

 

METODIKA

 

Motivační část

Rozdělíme žáky do skupin (2–4 žáci).
Žáci ve skupinách vyjadřují pohybem vybrané situace z nabídky (PRACOVNÍ LIST 1).
Ostatní v diskuzi hodnotí způsob vyjádření a čitelnost sdělení.
Tuto část můžeme variovat na simultánní pantomimu – všichni předvádějí situace dle vedení učitele.
Tuto aktivitu lze využít jako motivační část kterékoli lekce.

 

Diskuze

 

Poznámka

Otázky volíme podle věku a zkušeností žáků.

  • V jakém ročním období se pouštějí draci? Proč?
  • Vyráběli/pouštěli jste si také draka? Na jaké problémy jste narazili? Jak jste je překonali?
  • Cítili jste při pouštění draků sílu větru? Jaké jste měli pocity?
  • Chtěli byste někdy vzlétnout a dívat se na svět z výšky?
  • Jaké výhody/nevýhody by mělo být drakem?
  • Musí mít drak určitý tvar? Co je důležité pro jeho konstrukci?
  • Proč drak vzlétne?
  • Autor si pohrává s významem slova. Jakého?
  • Kdy můžeme přesně určit význam tohoto slova?
  • Znáte další podobná slova?
  • V jaké pohádce/filmu vystupuje postava draka? Je vždy jen nositelem zla?
  • Co je to rým, verš, sloka?

 

Aktivita 1

Seznámíme žáky s textem básničky Jiřího Žáčka (např.: společné čtení z PRACOVNÍHO LISTU).
Básničku také můžeme předložit jako rozstříhanou PŘÍLOHU a žáci sestavují verše.
Následně hledají v textu odpovědi na otázky (PRACOVNÍ LIST 1 – úkol 2).
Lze také využít jako hádanku pro ostatní, kteří určují drakovy nálady.

 

Aktivita 2

V další fázi si žáci ve skupinách připraví rozhovor s drakem (PRACOVNÍ LIST 2).
Důležitým prvkem je zde emotivní zabarvení v mluvě draka.
Žáky vyzveme, aby si vytvořili hypotézu, proč se drak zrovna nalézá ve vybraném stavu (např.: Drak je mrzutý, protože ho bolí zuby atp.).

 

Reflexe

Žáci vybarvují počet políček v „sebereflexní mozaice“ dle splnění kritérií v jednotlivých úkolech.
Vzhledem k tomu, že zde pracovali ve skupinách, je důležité, aby také objektivně ohodnotili naplnění své role v týmové práci.

Žáky v počátcích utváření schopnosti sebereflexe vedeme otázkami typu:

  • Jakou měrou jsem přispěl k výsledku celé skupiny?
  • Pomáhal jsem ostatním? Měl jsem nějaké nápady, které skupina uskutečnila?

 

Příloha ke stažení

2 pracovní listy pro žáky, jeden materiál pro učitele

 


 

Text pochází z e-publikace Není drak jako drak, autorem ukázky je Svatopluk Mareš.

Související soubory

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0431

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka