Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními
Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně vedení školy. Respekt bychom měli chápat jako etický postoj k osobnosti druhého člověka – k někomu, kdo je s námi vždy rovnocenný, ať je v čemkoli a jakkoli odlišný.

Rovněž nelze opomenout fakt, že existují stupně a kategorie speciálních vzdělávacích potřeb, kdy je začlenění žáka poměrně snadné, a jiné, u nichž je obtížné nebo problematické. Relativně dobře se začleňují děti se zachovanými komunikačními schopnostmi, u smyslově postižených ti s lehčím typem zrakového a sluchového postižení. U tělesně postižených musíme počítat s překážkami „technickými“. (Mülpacher In Vítková a kol. 1998)

 

Co nám může pomoci?

Spolupráce s poradenským zařízením – v případě zdravotně postiženého žáka se speciálně pedagogickým centrem odpovídajícího zaměření (v závislosti na druhu postižení) či pedagogicko-psychologickou poradnou. Pokud si nejsme čímkoli jisti, neváhejme navázat osobní kontakt, sjednat si konzultační či metodické schůzky s pracovníky ŠPZ.

 

Navázání spolupráce a úzká kooperace s rodiči dítěte (velmi důležité u žáků se zdravotním znevýhodněním). Berme je jako partnery, vytvářejme prostor důvěry – berme je jako největší odborníky na své dítě (u žáků se zdravotním postižením to platí dvojnásob). Můžeme se od nich dozvědět, jaké postupy se osvědčují v domácím prostředí, a co naopak nepřináší výsledky, co dítě zvládá a v čem mohou být potíže. Předejme jim informace o specifikách a chodu školy, školním řádu. Měli by vědět, na koho se mohou obracet v případě problémů – dobré je setkání výchovného poradce, školního metodika prevence, třídního pedagoga, případně pedagogického asistenta či pracovníků školního poradenského týmu (školní speciální pedagog, školní psycholog).

 

Získávejme informace. Měli bychom se co nejpodrobněji zorientovat v potřebách a individuálních zvláštnostech dítěte, mít představu, co dané znevýhodnění obnáší v různých osobnostních, sociálních a vzdělávacích rovinách, např. v oblasti poznávacích procesů, komunikačních specifik či omezeních daných zdravotním stavem. Poznatky směrem k dalším pedagogům by měli přenášet členové školního poradenského pracoviště (stěžejní je zde role výchovného poradce) a třídní učitel. Výborné je, pokud škola disponuje speciálním pedagogem, odborníkem na danou problematiku. Nápomocny pro orientaci v problematice nám mohou být Výstupy projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR (2013–2015) Univerzity Palackého v Olomouci, obsahující např. metodiky práce asistenta pedagoga či katalogy podpůrných opatření – dostupné na www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/), ale i další odborné publikace či vzdělávání v systému DVPP.

 

Spolupráce s kolegy – předávání informací, zkušeností, ale i posilování jednotnosti v přístupu a uplatňování podpůrných opatření (zde hraje nejvýznamnější roli výchovný poradce, důležitý je rovněž školní speciální pedagog či školní psycholog, pokud je má škola k dispozici). S podpůrnými opatřeními by měli být seznámeni všichni pedagogové, kteří žáka vyučují, se závažnějším znevýhodněním všichni pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci školy.

 

Spolupráce s asistentem pedagoga – důležité je vytvoření pravidel kooperace s třídním učitelem, pracovníky školního poradenského pracoviště i ostatními pedagogy, konkrétních způsobů práce, komunikace s rodiči, vyjasnění kompetencí atp.

 

Navázání kontaktu s dítětem – zejména pokud do školy přichází jako nové. Pokusme se vyčlenit si chvilku a místo na vzájemné představení před příchodem do třídy. „Povídání“ může probíhat např. v kabinetě s vysvětlením, k čemu místnost slouží a že nás tady dítě může najít, pokud by s námi potřebovalo mluvit, něco nevědělo či potřebovalo poradit (doprovodí ho sem asistentka pedagoga, pokud bude potřebovat). Můžeme se pokusit rozptýlit jeho možné obavy např. informací, že ve třídě je tolik žáků, z toho tolik chlapců a tolik děvčat, rádi se smějí atp. Kontakt samozřejmě musíme uzpůsobit vzhledem k případnému znevýhodnění dítěte. Napoprvé můžeme volit i přítomnost rodičů, pokud se žákem bude pracovat asistent pedagoga, je jeho přítomnost nezbytná.

 


 

Ukázka z publikace Vztahy a nástrahy ve školní třídě autorky Mgr. Zdenky Ženatové.

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1284

Volejte00421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka