Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část
Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření vědomostních a paměťových struktur, vytváří základy postojů k ochraně přírody, prostřednictvím rozmanitých činností rozvíjí jejich motorické dovednosti. Dává dětem možnost samostatně rozhodovat o postupu některých činností, předkládat vlastní nápady, vysvětlení a návrhy řešení. Přináší jim uspokojení nad vědomím, že rozumějí tomu, jak svět funguje. Zároveň děti vede i k vytváření základních sociálních dovedností a postojů, které jsou pro jejich další život klíčové.

Dílčí vzdělávací cíle:

  • Osvojit si základní poznatky o vodě, o koloběhu vody a jejím významu z hlediska poznávání a ochrany přírody
  • Vnímat důležitost vody, život, hygienu, bezpečnost
  • Prostřednictvím pokusů si vytvořit povědomí nebo ověřit některé ponznatky o vlastnostech vody včetně nebezpečí
  • Rozvíjet schopnost soustředění při pokusech, učit se předkládat vlastní nodhady a návrhy výsledků a porovnávat je se skutečností
  • Formulovat srozumitelně vlastní nápady, zážitky a zkušenosti
  • Rozvíjet jemnou motoriku při výtvarných i jiných činnostech
  • Spolupracovat při společném projektu, být ohleduplný a respektovat drunhého, učit se vzájemné pomoci a trpělivosti
  • Radovat se ze společné práce
  • Rozvíjet pohybové dovednosti i ve vodě, plavání
  • Rozvíjet smysly (sluch, cit, hmat, chuť, čich)
  • Rozvíjet představivost a fantazii

 

Doporučené období a přibližný čas realizace:

Toto téma je vhodné zařadit v průběhu roku několikrát a přizpůsobit aktivity a program probíhající roční době. Téma vody je natolik široké, že z možných aktivit lze bohatě vybírat. Zároveň pokládám za vhodné věnovat se vždy několika tematicky propojeným činnostem v rámci jednoho týdenního bloku.

 

Úvod

Projekt „Voda kolem nás“ trochu vybočuje z obvyklých environmentálních projektů pro mateřské školy. Voda je téma, které nabízí neobyčejně široký záběr, je použitelné i daleko později, při práci s věkovými skupinami žáků základní školy. Voda je médium mimořádných vlastností a z her, aktivit a sdílených informací je třeba vybírat s rozumem, abychom jimi děti nezahltili.

Nabízí se řada možností zpracování tématu, řada různých pohledů. Jedním z nich jsou vlastnosti vody – zde lze vymyslet množství činností na bázi „vědeckého zkoumání“, tedy zrealizovat s dětmi jednoduché pokusy, které nám některé vlastnosti vody přiblíží a vysvětlí. U dětí předškolního věku je snadno zabalíme do balíčku „kouzel“. Další a neobyčejně důležité je hledisko pojetí vody jako nositelky života. Voda na planetě, počátky života ve vodě, vodní živočichové, velcí i malí, moře, voda v nás.

Podnětem pro naše zkoumání vody byla náhodně vzniklá situace – do naší třídy v mateřské škole donesl jeden chlapec několik pulců. Vyrobili jsme pro ně akvárium a zkusili je v něm dovést do stadia žabek. K velké radosti mé i dětí se nám to u většiny z nich podařilo a nakonec jsme živé žabky vypustili do jednoho z potoků blízko Prahy. Pro děti to byla náhodná, ale mimořádně hodnotná příležitost k pozorování.

Vodní živočichové, mořští i sladkovodní, jsou téma lákavé a dobře uchopitelné. S ním pak dále souvisí problematika ochrany vody jako životně důležité látky pro život na naší planetě. Pro děti je otázka šetření vodou většinou iluzorní, neumějí si představit, proč je to nutné, když je jí všude tolik. Představit si její vzácnost je pro ně náročné.

My jsme při povídání o vodě začínali s glóbusem v ruce, ukazováním modrých částí planety a sdílením vlastních zkušeností a zážitků od moře. Jak chutná slaná voda? Dá se pít? Dá se s ní zalévat? Jak zelená bývá krajina u moře a jak je to v naší zemi? Jaký je podíl sladké vody proti mořské? Které je víc? A dá se pít voda říční? Je odlišná voda v horském potoce od vody ve Vltavě v Praze?

Se staršími dětmi nebo s dětmi školními lze venku zrealizovat jednoduchý a pro děti velmi poučný experiment s čištěním vody. Mezi jiné, dobře realizovatelné a oblíbené pokusy patří jakékoli klíčení semen nebo pěstování rychle rostoucích rostlin. Snadno se zde dá pokusem ukázat, že bez vody to opravdu nejde.

V souvislosti s roční dobou, kdy téma realizujeme, sem lze zakomponovat i problematiku krystalizace vody, tedy sníh a led. Je dobré a snadné už dětem v mateřské škole vysvětlit, jak vypadá sněhová vločka. Voda krystalizuje v šesterečné soustavě, což znamená, že její krystaly mají strukturu podle čísla 6. Všechny vločky tedy mají symetrii podle šestky. Z toho můžeme vyjít i při jednoduchém vystřihování vloček z papíru.

U tématu vody narážíme ještě na jednu věc. Každá mateřská škola řeší problém hygieny v souvislosti s pobytem venku. Školní zahrada je skvělá věc, pískoviště a různé herní prvky jsou většinou samozřejmostí. Málokde se ale nabízí dětem možnost si s vodou hrát. Argumenty proti tomu jsou zjevné: „Děti se zmáčejí, umažou, nastydnou, lze to jen v horkých dnech, je to plýtvání vodou…“ Přitom není nemožné vytvořit dětem herní prostor u vody, stačí větší nádrž, do které voda může přitékat a z níž ji lze pomocí malého čerpadla vracet zpět nebo použít na zalévání. Děti hraní u vody mimořádně baví, manipulací s věcmi přitom rozvíjejí motorické schopnosti a celkovou obratnost a spoustu se toho naučí. Doporučuji zde k nahlédnutí např. facebookové stránky britské mateřské školy Children’s Nature Nursery Avon Heath, kde jsou venkovní hry s vodou častou a oblíbenou činností, zejména u velmi malých dětí. Z krátkých videí dostupných na internetu je přitom zjevné, že se ve Spojeném království rozhodně neomezují počasím nebo roční dobou.

Z výše popsaného vyplývá, že téma vody je do té míry široké, že se rozhodně nevejde do jednoho týdne. Protože ale – nejen podle mých zkušeností – má týdenní tematický blok svou logiku a vhodné proporce, myslím, že je dobré se ho i v tomto případě držet. Pokládám ale za užitečné a dobré v průběhu roku při vhodných příležitostech toto téma vícekrát znovu otevřít. Na jaře v souvislosti s rostlinami, v létě s koupáním a plaváním, na podzim třeba s počasím a v zimě se potěšit pokusy a hrami s ledem a vločkami. Aktuálně je vhodné využít nepříznivého působení vody, např. při povodních, při prasklém potrubí, neuzavřeném vodovodním kohoutku, kdy voda působí velké škody. Jednorázové zpracování by ani nebylo žádoucí, naopak, voda jako prostředí mimořádného významu si zaslouží, abychom se k němu během roku vraceli.

 

A ještě dvě poznámky

Věk dětí v mateřských školách se pohybuje obvykle v rozpětí 3–6 let. Tři roky představují v tomto období obrovský vývojový posun, pokud se týká dovedností, schopností, ale i zájmu dětí. Proto v úvodu projektu uvádím možné náměty k aktivitám a až následně pak skutečně realizované aktivity tak, jak jsem je dělala s dětmi, v souvislosti s konkrétní situací, věkem dětí a časovými možnostmi.

Mateřské školy přijímají k předškolnímu vzdělávání i děti se speciálnímu vzdělávacími potřebami i děti z cizojazyčného prostředí. I tyto děti lze velmi snadno zapojit do téměř všech aktivit tak atraktivního tématu, jako je voda.

 

Nabídka činností

Možné náměty k aktivitám:

  • Povídání o vodě, koloběh vody
  • Pokus s čištěním vody
  • Pokusy I. (pevné látky – co plave a co ne a proč – hypotézy, hledání odpovědí)
  • Výroba loděk (papír, skořápky ořechů, modelína, párátka) – pouštění na vodě
  • Výtvarné projekty – výběr z mnoho námětů (moře, řeka…)
  • Proč máme s vodou šetřit, když je jí tolik?
  • Pokusy II. (slaná/sladká voda – proč se nám snáz plave ve slané, pokusy s vajíčkem)
  • Voda – dárce života. Vydržíme bez pití? Kdo ještě potřebuje vodu?
  • Jak se žije na poušti?
  • Pokusy s rostlinami – zasadíme fazolky – bez vody a s vodou
  • Hry na školní zahradě – stříkání trávníku, zalévání zeleniny na záhonech
  • Kdy vzniká duha?
  • Sněhové vločky

 

V dalším dílu nabídneme konkrétní realizované aktivity, které byly v rámci tématu vyzkoušené.

 


 

Ukázka pochází z publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný les, autorkou ukázky je RNDr. Jenny Andresková, DiS.

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4515

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka