Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část
Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření vědomostních a paměťových struktur, vytváří základy postojů k ochraně přírody, prostřednictvím rozmanitých činností rozvíjí jejich motorické dovednosti. Dává dětem možnost samostatně rozhodovat o postupu některých činností, předkládat vlastní nápady, vysvětlení a návrhy řešení. Přináší jim uspokojení nad vědomím, že rozumějí tomu, jak svět funguje. Zároveň děti vede i k vytváření základních sociálních dovedností a postojů, které jsou pro jejich další život klíčové.

Povídání o vodě

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Soustředit se na nové téma.
  • Slovně formulovat své poznatky a osobní zkušenosti.
  • Zvládat samostatný mluvní projev před ostatními.
  • Uvědomit si koloběh a důležitost vody i její rozmanitost

 

Pomůcky: vhodné obrázky, glóbus, knížky, voda pitná a voda malinko slaná na ochutnání, výtvarné potřeby.

 

Začínáme společným rozhovorem, zmapujeme, co děti již samy o vodě vědí a znají. Je dobré neřešit všechno najednou, ale každý den se dotknout jen něčeho v rámci tématu vody (např. kde se bere voda, koloběh vody, voda k pití, voda k zalévání, voda na plavání, moře, řeka, jezero, rybník, voda z nebe, voda uvnitř nás, voda v potravinách, voda jako pomocník, voda, které se bojíme). Začínáme koloběhem vody, který je možno s pomocí výpovědí dětí i jejich zkušeností znázornit nejprve na tabuli, posléze pokračovat výtvarnou činností ve skupinkách (práce na velké ploše papíru).

 

Pokus s čištěním vody

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Přemýšlet o významu čisté vody jako životního prostředí i jako základního nápoje
  • Odhadovat možnosti různých řešení, navrhovat a ověřovat svoje hypontézy
  • Být schopen se domluvit a spolupracovat
  • Motoricky a bezpečně zvládnout práci s pomůckami a vybraným materiálem
  • Uvědomit si, jakou dá práci vodu čistit

 

Se staršími dětmi předškolního věku nebo s dětmi školními lze venku zrealizovat jednoduchý, ale velmi poučný experiment s čištěním vody. Dostanou lahev s vodou a do lahve podle vlastní vůle přidají bláto, hlínu nebo písek. Pak ve skupinách vyzkoušejí svou lahev vody vyčistit. Dostanou k tomu trychtýř, druhou lahev a k dispozici nabídku různých materiálů – trávu, písek, papír, rašelinu. Samy si vyzkoušejí jednoduchou filtraci. Je to pro ně hra, ale zároveň samy zjistí, jak těžké je vodu vyčistit a jak důležité je o věcech spojených se znečišťováním vody přemýšlet.

 

Pokusy s vodou I.

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Přemýšlet o významu vody jako životního prostředí
  • Odhadovat možnosti různých řešení, navrhovat a ověřovat svoje návrhy řešení
  • Soustředěně pozorovat skutečné chování předmětu
  • Vést „dětský“ protokol o jednotlivých pokusech

 

Při pokusech zjišťujeme, co plave a co ne a proč. Stanovujeme návrhy řešení, které pak ověřujeme vlastní činností. Je to velmi oblíbená činnost dětí.

Do nádoby s vodou (ideálně malého akvária, aby do něj bylo vidět ze stran) jsme postupně kladli různé předměty. Z kovu, dřeva, plastu, ale také třeba ovoce. Děti samy předvídaly, jak se daný předmět zachová. Někdy to bylo jednoduché, jindy ne, například pomeranč na vodě plave, ale oloupaný se většinou potopí, protože ho kůra plná vzduchu přestane nadnášet.

Zajímavé jsou pokusy s různými typy loděk – lodička z korku nebo ořechové skořápky je pro děti srozumitelná, jak ale jednoduše vysvětlit, proč se nepotopí ani těžká loď z kovu?

Vrcholným číslem je pak pokus s velkým kusem ledu. V akváriu je dobře vidět ponořenou část ledové kostky a pro děti je představa ledu, tvrdého jako kámen, plovoucího na hladině nepochopitelná a vzrušující. I malé děti ale dovedou přijmout vysvětlení o zvětšení objemu vody při zmrznutí (můžeme si to ověřit pokusem, leckdo z nich už viděl tatínkovu lahev s pivem prasklou po zmrznutí). Navazovat může dávná historie potopení Titanicu. Můžeme zařadit i námět kreslení potápějící se lodi – jak se loď postupně potápí.

Při pokusech s předměty (plave/neplave) je dobré a důležité vést si jakýsi jednoduchý „protokol“, kam si děti výsledky svého pozorování zaznamenávají.

Tuto činnost lze realizovat i s dítětem z cizojazyčného prostředí nebo s dítětem s mírným handicapem, děti mají možnost účastnit se všech pokusů i graficky zaznamenávat jejich výsledky. Děti z cizojazyčného prostředí zde například mohou své nápady a názory jednoduše ukázat gestem, a přitom se zcela bez problémů zapojit.

 

Výroba loděk nebo vorů

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Zvládat práci s přírodními i dalšími materiály, lepení a stříhání
  • Vyzkoušet si modelovou situaci loděk různých tvarů a materiálů na vodě, dojít ke konkrétním závěrům, zhodnotit, proč která loďka plave či neplave Učit se na základě pokusů logicky uvažovat
  • Učit se, že vždy nemusíme být úspěšní, zvládnout menší nezdar

 

Vytvoříme si lodičky z různých materiálů (např. papír, skořápky od ořechů, klacíky, provázek, modelína, párátka) a pouštíme je na vodě, nejlépe v příznivém období na školní zahradě. Tato činnost naplňuje potřebu dětí něco vyrobit vlastníma rukama, činnost, která nesmí v dostatečné míře chybět u žádného tématu. Navíc si zde děti mohou hned ověřit kvalitu své práce a dozvědět se také něco o rovnováze. Loďka buď hrdě pluje, nebo se nakloní či potopí.
I tuto činnost lze realizovat i s dítětem z cizojazyčného prostředí nebo s dítětem s mírným handicapem. Manuální činnost často překonává verbální bariéry a děti jinak znevýhodněné mohou překvapit svými schopnostmi nebo zaujetím.

 


 

Ukázka pochází z publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný les, autorkou ukázky je RNDr. Jenny Andresková, DiS.

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7560

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka