Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole
Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví lidé a nové vztahy. Jak dětem vstup do kolektivu usnadnit? Co třeba pomocí seznamovacích her? V článku jsme jich pro vás několik připravili!

S novým školním rokem přichází do života předškolního dítěte zkušenost, která se v jeho životě bude stále opakovat. Stává se členem nově se formující skupiny, jejíž součástí bude po několik dalších měsíců. Kvalita vztahů a jejich intenzita mohou jeho život obohatit a v mnohém pozitivně ovlivnit. Vzájemné poznávání se může stát součástí hry, která dá každému příležitost být sám sebou. Proto je na začátku školního roku ten nejlepší čas zakomponovat do výuky hry a činnosti, které jsou orientovány na posilování vztahů ve skupině a vycházejí ze vzájemné spolupráce. V následujících třech aktivitách se děti stanou spolutvůrci netradičně vznikajícího obrazu a budou společně experimentovat.

 

Úvodní seznámení


Pomůcky: velké množství víček od PET lahví, pěnové podložky, koberec nebo karton o délce dětského těla.

 

Popis: S dětmi se posadíme do kruhu a uvedeme je do tématu, kterému se v následujících dnech budeme věnovat.

 

Učitelka: „Ahoj děti, jsem ráda, že jsme se tu dnes zase všichni sešli. To je prima. Čeká nás práce, při které nám nesmí nikdo chybět. Každý z vás bude potřeba. A co to bude? Budeme společně vytvářet obrazy. Jak? Představte si, že nebudeme potřebovat žádné štětce! My budeme potřebovat jenom sami sebe a hromadu víček od PET lahví. K tomu se nám ještě bude hodit trpělivost a chuť užít si společně hodně legrace.“

 

Popis: Při činnosti, které se budeme věnovat, jedno z dětí leží na zemi. Proto je potřeba zajistit vhodnou podložku, která bude izolovat případný chlad. Děti se rozhodnou, které z nich bude při následující aktivitě ležet. To se položí pohodlně na záda. V této poloze pak má setrvat po celou dobu realizované činnosti.

 

Učitelka: "Vidím, že už máte v partě kamaráda, který leží a ani nedutá. To je dobře. Vaším úkolem je klidně ležet a nehemžit se. To je velmi důležité. Bez vás a vaší trpělivosti obraz, který se chystáme vytvořit, nevznikne.“

 

Popis: Děti mají k dispozici víčka od PET lahví. Jejich úkolem je pokládat víčka kolem kamarádova těla tak, aby vytvořila co nejvěrnější obrys jeho postavy. Víčka by se měla dotýkat. Mezery mezi víčky kazí výsledný dojem vytvořené postavy. Vyvrcholením této činnosti je chvíle, kdy děti dokončí kontury těl z víček. Přichází moment, kdy se všichni dohromady budou bavit výsledkem společné práce.

 

Zkušenost z praxe: Ve chvíli, kdy se před dětmi odkryl obraz, který stvořily, mezi nimi propuklo nadšení. Děti se navzájem dohadovaly, kdo a co vytvořil, obdivovaly se obrysům těl, barevnosti. Bylo skvělé vidět je, s jakou intenzitou si sdělují své dojmy a jak prožívají výsledek své společné práce. Zcela přirozeně, bez zásahu učitelky, tak mezi sebou navodily atmosféru sdílení a reflexe právě realizované činnosti.

 

Učitelka: „Vytvořily jste krásně barevný obraz ze svých těl. Moc vám gratuluji k trpělivosti, s jakou jste společně tvořily. Mám velikou radost!“

 

Popis: Děti pracují ve skupinkách. V průběhu dalších dní se ve svých rolích vystřídají. Každé dítě ve skupině na postavě z víček pracuje a každému dítěti ve skupině se z nich obrys jeho těla vytvoří. Náš pracovně-výtvarný experiment s víčky nezapomeneme vyfotit. Materiál, který tím získáme, použijeme při další výtvarné práci.

 

 

Kdo je kdo?


Pomůcky: obrazový materiál z předešlé výtvarné práce dětí, fixy nebo pastelky různých barev, nůžky.

 

Popis: Pro další výtvarnou práci máme k dispozici již vytištěný materiál z předchozího experimentování s víčky. Dětem tento materiál rozdáme a necháme je, aby si vybraly svou postavu. Sledujeme, jestli se jim výběr daří, jestli ještě stále umějí rozeznat obrys své postavy mezi ostatními. My sami máme pro tento moment k dispozici materiál vytištěný s poznámkou, která silueta komu patří.

 

Učitelka: „Poznáš se? Víš, který obrys těla ti patří? Pojď, spolu jistě najdeme, co hledáš.“

 

Popis: Dětem věnujeme dostatek času. Hledání vlastní siluety mezi ostatními může být veselá chvilka a děti si ji mohou hezky užít. Nespěcháme.
 

 

Zkušenost z praxe: Děti byly zpočátku množstvím vytištěného materiálu zaskočeny. Měly dojem, že se obrysy těl až příliš podobají. Jen některé z nich spolehlivě našly, co hledaly. Ostatním dětem jsem byla k dispozici a spolu s jejich spolužáky se nám nakonec podařilo najít všem jejich postavičku.

 

Učitelka:Tak si myslím, že se nám ty postavičky z víček maličko pletou. Jak je to možné? Že jste skoro všichni stejně velicí? Ano, to je pravda. A co můžeme udělat proto, abyste svou postavičku příště dobře poznali? Co jí chybí? Ano, máte pravdu. Postavičkám chybí obličej! Pojďte je svým postavičkám dokreslit.“

 

 

Popis: Děti svým postavičkám dokreslí oči, nos a pusu. Mohou doplnit vlasy, uši. Jsou-li vytištěné postavičky černobílé, mohou si děti fixem nebo pastelkami některá víčka vybarvit. Postavičce se tak vrátí její veselý vzhled. Nakonec postavičku vystřihnou a podepíší. Těm, kdo potřebují pomoc, jsme k dispozici.

 

 

Všichni na jedné lodi


Pomůcky: odpovídající množství víček od PET lahví různých barev, čtvrtka formátu A1 nebo velkoformátový balicí papír, vystřižené postavičky z předešlé pracovně-výtvarné činnosti.

 

Učitelka: „Kamarádství nejvíce prospívají společné zážitky. Chcete jet spolu na výlet? Plavit se oceánem jako praví námořníci? V noci spolu spát v lese? Letět balonem? Že to nejde? A proč ne? Vždyť už víte, že s víčky to možné je!“

 

Popis: Děti se domluví, jaké dobrodružství by spolu chtěly zažít. Podle mých zkušeností budou přicházet s mnoha nápady a bude pro ně obtížné se pro jeden z nich rozhodnout. Taková situace se dá předpokládat.

 

Zkušenost z praxe: V našem případě téma společného dobrodružství vyústilo ve dva nápady a děti váhaly, pro který se rozhodnout. Bylo skvělé, když nakonec zvítězil rozumný argument jednoho z chlapců: „Do balonu se všichni nevejdeme. Musíme plout lodí!“

 

 

Popis: Následující výtvarná činnost je opět založena na spolupráci dětí. Na čtvrtku formátu A1 nebo velkoformátový balicí papír děti vytvoří pomocí víček loď, na níž budou společně plout. Na loď proto umístí svoje postavičky, které vznikly při předchozích pracovně-výtvarných činnostech. Loď pluje na vlnách. Ve vlnách mohou plavat další panáčci. Děti se v průběhu několika dní intenzivně věnovaly vytváření společného výtvarného díla. Strávily mnoho času vzájemným poznáváním. Realizace výtvarného experimentu uvolnila jejich přirozenou spontaneitu a chuť si hrát. Jejich spolupráce byla skvělá. Zaslouží si velké ocenění.

 

Učitelka: „Vidím vás všechny na jednom krásném obrázku a vidím vás, jak se smějete a jste spokojení. Mám velikou radost. Čeká nás ještě spousta společných zážitků. Těším se na ně, protože už teď jsme všichni na jedné lodi.“

 

 

Závěr

 

Všechny popsané aktivity vycházejí z předpokladu, že společně sdílená témata mohou dětem usnadnit jejich vzájemné sblížení. Tematický blok s těmito aktivitami byl autorkou realizován během minulého školního roku v přípravné třídě. Třídu navštěvují děti s odkladem školní docházky. Děti, charakteristické svou spontánností, si program opravdu užily. Radost ze sdílení nám dodala chuť být spolu a společný čas trávit v přátelské atmosféře.

 

Text pochází z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - PODZIM. Autorkou kapitoly je Markéta Košťálová. Redakčně upraveno.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Rok v mateřské škole v činnostech - PODZIMEdiční řada Náměty na činnosti v MŠ pro všechna roční obdobíŠkolní zralost a dítě s SVP: v praxi MŠ

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4273

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka