Učitel v roli diagnostika

Učitel v roli diagnostika
Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin učitelů najít společné rysy, společné znaky jejich didaktické a výchovné práce. Tak se u konkrétního učitele tvoří určitý styl práce, jemuž odpovídá určitý učitelský typ.

Takové dělení je samozřejmě do jisté míry zjednodušující. Ale navzdory tomu může posloužit k analýze příčin pedagogických úspěchů nebo neúspěchů určitého učitele a také při sebereflexi učitele, která souvisí s autodiagnostikou. Při posuzování didaktického stylu učitelů se užívá například dělení na:

  • logotropy – zaměřené na učivo;
  • paidotropy – zaměřené na žáky.

K jakému typu patříme, je dáno osobnostními charakteristikami, ale i takovými charakteristikami, jako je individuální míra vcítění – empatie.

Učitelé se liší také ve způsobu, jak vytvářejí svoji autoritu. Některý pedagog staví na oblibě, odstupu, na svých znalostech, a některý bohužel na strachu, který z něj žáci mají.

 

Cvičení

Pokuste se bez dlouhého rozmýšlení napsat, zda souhlasíte nebo nesouhlasíte s následujícími výroky. Zjistíte tak, ke kterému učitelskému typu máte blíže.

  • Dobrým učitelem mohu být i bez pedagogické teorie.
  • Nelze si představit vyučování bez kázně ve třídě.
  • Když žák při zkoušení neumí, je to důsledek jeho nedostatečné domácí přípravy.
  • Na gymnáziu by se mělo žákům vykat.
  • Učitel, který hraje s žáky dětské hry, se zesměšňuje.
  • Profesor, jehož studenti označují křestním jménem, nemá autoritu.
  • Učitel by se měl s žáky stýkat mimo vyučování.
  • Co dělají žáci mimo školu, je záležitostí jejich rodičů, nikoliv školy.
  • Učení ve škole je vážná práce a děti si to musí uvědomovat.
  • Děti se nemají ve škole pohybovat bez dozoru učitelů.
  • Kdo očekává od žáků vděčnost, ten se jí nedočká.
  • Dobrý vychovatel se obejde bez hrozeb a trestů.
  • Autorita učitele spočívá především na jeho odborných vědomostech.
  • Autorita učitele spočívá především na jeho porozumění dětem a jeho taktu.
  • Učitel musí mít jasné cíle výchovy a důsledně za nimi jít.

 

Nyní se zamyslete nad tím, se kterými výroky jste souhlasili a se kterými ne. Co to o vás vypovídá? Jste logotrop, nebo paidotrop? Jste učitel rigidní, nebo empatický? (Hintnaus 1993)

Pohledů na osobnost učitele existuje mnoho. Například se sledují jednotlivé kompetence. V Anglii (Kyriacou 2008) vymezuje ministerstvo školství kompetence učitele, o kterých se předpokládá, že by si je měl pedagog vybudovat během úvodního učitelského studia, a které by měl dále rozvíjet během prvních let vlastní praxe.

  1. Řídit práci dětí jednotlivě, ve skupině i práci celé třídy tak, aby byla prováděna odpovědným způsobem při dodržování potřebného pořádku.
  2. Diferencovat svou práci podle škály schopností nebo dosahovaných výsledků uvnitř vyučované skupiny nebo třídy.
  3. Využívat širokou škálu vyučovacích metod vhodných pro práci s celou třídou, se skupinami žáků i s jednotlivci.
  4. Přizpůsobovat vyučovací metodu dané učební činnosti a věnovat patřičnou pozornost tempu práce.
  5. Vytvářet dobře fungující vztahy se třídou a jednotlivými žáky.
  6. Komunikovat s žáky jasně a srozumitelně ústně i písemnou formou.
  7. Hodnotit efektivitu vlastního vyučování podle reakcí žáků a vhodným způsobem svou činnost upravovat.

 

Shrnutí

Pro to, aby učitel mohl účinně pracovat se svými žáky, je potřeba, aby nejprve zjistil, na koho má působit. Musí své žáky poznat. Pak mu bude jasné, že každý žák je trochu jiný, ale že i přesto se dají vysledovat obecně platné charakteristiky. Proces, kterým odhalujeme to, jaké máme žáky, se nazývá diagnostika a patří mezi základní dovednosti učitele, které je stále nutné trénovat. Je to určité dobrodružství, které stojí za to. Když poznáváme lidi ve svém okolí, poznáváme také sami sebe.

 


 

Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D.

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3530

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka