Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi
Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť tisíc účastníků už nějaké vyprodukuje.

Děkuji velmi za mnoho pozitivních reakcí, ale nyní jsem si vybral jen ty podněty, které končí otazníkem. Otázky, na které se nedostalo live, jsem vybral a nyní na ně alespoň stručně odpovím. Některé odpovědi by ovšem potřebovaly spíše knihu, ale na mnoho otázek se odpověď opravdu skrývá v textech Líných učitelů.

 

Anna Šuplatová: Zareagujem na komunikáciu medzi žiakmi, to je super aj ja sama praktizujem, ale to funguje len pri maximálne 10 žiakoch na ZŠ, ale ak je v triede 26 žiakov tak diskusia = krik Čo s tým? Dnes sú mladší žiaci celkovo veľmi hluční, kričia pri všetkom…

Líný učitel: Žáky je v takovém případě třeba naučit, že přílišný hluk je při práci rušivý element. Vedeme je ke konverzaci ve skupinách, která neruší ostatní týmy. Při zadávání úkolů typu „jednička nebo nic“ je vhodné do zadání napsat kritérium „dodržení pracovní hlasitosti“. Skupina, která kritérium nedodrží, jedničku nedostane. Zvýšený hluk je možné označovat při práci třeba barevným kuželem. Učitel ho položí na lavici před skupinu, která hlasitost nedodržuje a odebere kužel teprve tehdy, jestliže se na ztiší a udržují jen potřebnou hlasitost. S kuželem na lavici není možné jedničku pro skupinu získat. Naučte také třídu signál na úplně ztišení nebo ztišující gesta. Rozhodně je nepřekřikujte.

 

Marcelka: Dobrý deň, ako mam reagovať na triedneho učiteľa, ktorý pred mojou hodinou vrieska na nich a nadáva im?

Líný učitel: Já bych reagoval postupnými kroky. Od rozhovoru s kolegou, po upozornění vedení školy až po iniciování petice rodičů.

 

Lívia Kmecová: Dobrý večer. Učím jednej z tried kde sú žiaci úplne zaškatuľkovaní od kolegov, že sú tzv. najhoršia trieda. Sami žiaci mi povedali, že sú najhorší a tak aj takí budú. Nebudú robiť úlohy, nebudú nosiť pomôcky a nebudú pracovať. Čo s takou triedou?

Líný učitel: Ano, učitelé sami vytvářejí neúspěšné žáky a nejhorší třídy. Jenomže takoví žáci a takové třídy pak učitele samotné vytrestají. Musíme konat úplně opačně! Individuálním přístupem a diferenciací obtížnosti bychom měli vytvářet žáky úspěšné, nejlépe všechny ve třídě. Potom se změní přístup žáků k práci i ke vzdělání. Protože právě tak se úspěšní žáci chovají.

 

Martina Mišuthová: Co dělat s žáky, kteří odmítají cokoliv, kazí třídní klima a ostatní se potom “bojí” pozitivně se projevit? Je to stejné, jako nepříjemný kolega na poradě…

Líný učitel: Tento popis je tak obecný, že ani nelze konkrétní kroky poradit. Ale rozhodně je třeba zeslabit vliv těchto žáků a minimalizovat škody. Třeba tím, že v zábavné aktivitě takové žáky rozdělíme do různých týmů a jestliže jakýkoliv z nich připojí ruku k dílu, okamžitě ho posilujeme a snažíme se ho dostat do hry. Přemýšlejte také o tom, že takové žáky jste si nějak vytvořili, oni nespadli do té třídy z Měsíce. Proč se chovají takto? Nebaví je nudná výuka, nejsou úspěšní nebo se snaží získat pozornost, kterou nemají? Pokud třeba žáci získávají na konfliktech s učiteli body a zlepšují si tak pozici ve třídě, nesvědčí to o dobrých vztazích mezi učiteli a žáky. To všechno jsou znaky špatné edukace. Řekl bych, že nyní sklízíte v té škole úrodu, kterou jste sami zaseli. Musíte kriticky zhodnotit svou práci s těmi žáky a pracovat s nimi pedagogicky. Ne represemi a kázeňskými tresty, ale odhalit příčiny jejich chování a změnit je.

 

Celý text v blogu lektora >>

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0115

Volejte601 543 150
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 9
Starší článkyPoslední stránka