Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše je přikryté bílou peřinou z vloček, které se třpytí, ale i studí. Na rybnících se tvoří led pro bruslení, zamrzlé kapky vytvářejí rampouchy i ledové obrazce na okenních sklech. Takové období přímo vybízí k výtvarným i jiným aktivitám. Inspirujte se v našem článku s ukázkami z publikace Čtyři roční období - ZIMA.

Milí čtenáři, náměty uvedené v tomto článku byly realizovány s dětmi nejstarší věkové skupiny předškolního věku, které již zvládají náročnější pracovní úkony závislé na rozvinutých dovednostech při zacházení s výtvarnými instrumenty. Skoro vždy je vhodnější organizovat výtvarnou práci po menších skupinách z důvodu individuálního přístupu, pomoci, kontroly a správného postupu při práci.

 


Zimní královna

Výtvarný cíl: výtvarné zkoumání výtvarných prostředků (sádrový odlitek masky, obarvování gázy, tvorba vloček z papíru, otisk bublinkové fólie apod.).

Výtvarné vyjadřovací prostředky: podmalba s následnou asambláží.

Pomůcky: plastová bílá maska (k sehnání v papírnictví nebo obchodech specializujících se na karnevalové kostýmy), sádrové obvazy, nůžky, kelímky s vodou, karton formátu A2 a větší, temperové barvy, anilinové barvy, štětce, plastové desky, gáza (role 90 cm x 10 m – dostupné v lékárnách), bublinková fólie, lepidlo Herkules, zbytky čtvrtek, kousek záclony, tavná pistole (navíc – polystyrenové kuličky, stříbrné třpytky).

 

Motivace:

V zemi chladné, bez ohledu

zlá královna vládne všem.

Místo srdce má kus ledu,

všechno zmrazí pohledem.

(Sněhová královna)

 
Vyprávíme si s dětmi: Byla jednou jedna zeměkoule a na té zeměkouli byla čtyři království. Království zimní, jarní, letní a podzimní. Začal prosinec, kdy končí vláda krále Podzimu a přichází kralovat královna Zima na dlouhé tři měsíce, která zahaluje krajinu ledem a sněhem. Královna je chladná jako led, někdy se dívá do oken a na okenní skla kreslí záhadné obrazce.

 

Ptáme se: Jak si představujete sněhovou královnu? Jaké studené barvy by mohla mít na sobě? Jistě se nejedná o lidskou bytost, ale mrazivou studenou tvář paní s modrým, trochu nafialovělým obličejem. Byla by mladá, nebo stará jako babička?

Jaké by měla vlasy? Čím by mohla být ozdobena? My jsme si ji představili s dlouhými modrými rozevlátými vlasy, kdy by na pozadí poletovaly sněhové vločky z papíru, polystyrenu i z otisků bublinkové fólie, neboť mají různé tvary i velikosti.

Postup výtvarné činnosti: Činnost byla pojata jako skupinová práce všech dětí, kdy se každý podílel na společném díle. Tvář paní Zimy vytvoříme ze sádrového odlitku bílé plastové masky. Nastříhané proužky sádrového obvazu děti namáčejí do nádoby s vodou a postupně zakrývají celou masku (včetně otvorů pro oči, nosních dírek i úst). Zatvrdlou sádrovou tvář pomalujeme nezředěnými temperami ve studené barevnosti. Na kartonu vytvoříme temperovou podmalbu za použití modrých barev a bílé. Gázu rozstříháme na dlouhé úzké proužky symbolizující vlasy, do kterých děti na podložce zapouštějí modrofialové odstíny anilinových barev. Na zaschlou podmalbu skupinka dětí otiskuje bublinkovou fólii, lepí polystyrenové kuličky.

Další skupina dětí vytváří u stolečků sněhové vločky z papírových proužků a jiní je lepí na podmalbu. Učitelka tavnou pistolí připevní odlitek na karton a zvolené dítě paní Zimě naaranžuje rozevláté vlasy, které přilepí (popř. učitelka). Naposled přicházejí děti se stříbrnými třpytkami, které roztírají na pozadí i tvář paní Zimy. V kartonu uděláme dírky, kterými provlékneme provázek na zavěšení asambláže.

Reflexe: Královnu Zimu, která bude vládnout celé tři měsíce, vystavíme do prostor šatny. Po konci její vlády na její místo usedne Jaro.

 


 

Jak vzniká vločka?

Výtvarný cíl: experimentální přenášení reliéfní struktury na papír.

Výtvarné vyjadřovací prostředky: frotáž.

Pomůcky: čtvrtky, nůžky, lepidlo v tubě, arch modrého barevného papíru, kancelářské papíry, měkké modré papíry, voskové pastely (odstíny modré, fialové, bílá), ubrus.

Motivace: Učitelka pro děti připraví papírové proužky ze čtvrtky, každému rozdá 4 dlouhé a 8 kratších proužků. Vytvoříme si několik předloh, podle kterých budou děti pracovat. Na kancelářský papír nakreslíme fixem různé kombinace vloček od nejjednodušších variant po složitější v závislosti na věku dětí (obrázek níže). Postupně ukazujeme nakreslené předlohy a děti podle nich skládají z proužků vyobrazené vločky. Hra kromě procvičení zrakové analýzy a syntézy pomůže dětem vytvořit představy o možných podobách vloček. I když v přírodě vznikají pouze ty v šesterečné soustavě, při výtvarné hře nám půjde především o různé vzory bez fixního dodržení šestiúhelníkové struktury.

 

Postup výtvarné činnosti: Čtvrtky formátu A4 rozstřihneme na čtyři stejné díly, každé dítě dostane jeden kus. Z delší strany papíru stříháme proužky na kostru vločky, zbytek čtvrtky využíváme na detaily. Po nastříhání dílů si děti poskládají vlastní vločku a proužky k sobě přilepí. Hotové vločky celé potřou lepidlem a nalepí je na arch modrého papíru. S přilepenými vločkami půjde i lépe frotáž, vyhneme se tomu, že by se šablony hýbaly.

 

 

 

Děti si vyberou jednu vločku (nemusí být jejich), na tu přiloží kancelářský, barevný nebo jiný měkký papír, který pevně přidržují, aby neměly dvojitý otisk. Přejížděním úlomku naplocho položené voskovky vytváříme otisk struktury zakrytého reliéfu. Lépe se pracuje s menšími kousky voskového pastelu, proto se nebojme ho rozlomit.

Necháme děti s frotáží experimentovat – vytvářet frotáž koncem voskovky, celou hranou, kombinovat studené barvy voskovek, frotovat
modrou voskovkou na bílý papír i bílou voskovkou na modrý papír. Pracujeme u stolečků i na zemi.

Reflexe: Jaký postup se vám nejvíce osvědčil s voskovkou? Líbily se vám spíše modré, nebo bílé vločky na papíře? Bylo těžké držet pevně papír a zároveň frotovat? Nebazírujeme na schématu šesticípé vločky.

 

 

Sádrové vločky

Výtvarný cíl: pokus o plastické tvarování materiálu podle vlastní předlohy.

Výtvarné vyjadřovací prostředky: modelování ze sádry.

Pomůcky: kancelářské papíry, pastelky, eurofólie, nůžky, voda, sádrový obvaz (nebo sádra, obvazy, lžíce namíchání, nádoba na sádru), fotografie rozmanitých vloček, ubrus.

Motivace: Venku padá první sníh! Sněhové vločky jsou jako hvězdy. Tyto maličké zázraky mají nespočet podob, každá je jiná a přeci jen mají jedno společné, a sice že mají šestiúhelníkový tvar. S dětmi zhlédneme obrázky rozmanitých struktur vloček (pod mikroskopem i kreslené), které lze vyhledat na internetu. Škoda, že nemůže sněžit i ve třídě. A co kdyby nám tu sněžily sádrové vločky? Byly by sněhově bílé, křehké i tvarově jiné, které bychom upevnili na nit a zavěsili si je do prostor mateřské školy.



Postup výtvarné činnosti: Děti mají možnost se při kresbě pastelkou inspirovat tvary vloček z vytištěných fotografií. Na celý formát papíru nakreslí šesticípou vločku. Oprostíme se od detailů a linií ležících blízko sebe, které by nešly sádrou vymodelovat. Body i linie se musí alespoň v jednom místě protínat, jinak by na sádrové vločce nedržely.

 

 

Kresby vložíme do eurofólií. Připravíme si nastříhané obvazy na různě velké obdélníčky, v plastové mističce (např. od masa) rozmícháme ve studené vodě sádru. Doporučuji směs udělat více vodovou – s gázou se lépe pracuje, textilie v konečné fázi více vynikne, obvazy na sobě dobře drží, děti stihnou v klidu dokončit práci, aniž by sádra ztuhla, a navíc se na obvaz neváže přebytek husté sádry, která částečně kazí konečný vzhled.

Pracujeme v malých skupinkách po 3 a 4 dětech. Obvazy namáčíme do sádry, přebytečnou sádrovou vodu prsty vymáčkneme. Je vhodné, aby děti měly pracovní zástěrky, kde nebude vadit ušpinění od zbytků sádry. Vločky necháme na fólii zcela uschnout, po utuhnutí jdou sejmout velmi lehce.

Pozn.: K usnadnění práce lze využít sádrový obvaz dostupný v lékárnách, který se namáčí do vody.

Reflexe: Vločky jsou velmi křehké, pokud se stane, že některá část odpadne, lze ji přilepit lepidlem Herkules. Aby sádra nepouštěla bílý prach, můžeme ji zafixovat lakem na vlasy. Vlastní dedukce dětí, proč jim některá část vločky po zaschnutí odpadla.


 

Ukázka pochází z publikace Čtyři roční období: ZIMA. Autorkami jsou Markéta Košťálová, Michaela Kukačková, Žaneta Křížová, Marie Slavíková a Milena Bejlková.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 O lidských právech od mateřské školky

 Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

 Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

 Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

 Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

 

Více článků najdete v našem Magazínu! 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Čtyři roční období: ZIMAEdiční řada: Aktivity a inspirace v MŠ pro čtyři roční obdobíTaneční činnosti v předškolním vzdělávání

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7000

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 6
Starší článkyPoslední stránka