Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují, že děti nemají dostatek lásky? Jak dávat dětem lásku najevo? Dočtete se v článku inspirovaném publikací Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání!

Americký psycholog Ross Campbell píše, že nedostatek lásky se u dětí projevuje „zlobením“, upozorňováním na sebe formou negativního chování. Vytváří přirovnání: S láskou u dětí je to jako s benzinem u auta. Když je nádrž prázdná, auto nefunguje. „Zlobení“ dítěte působí jako kontrolka palivového systému auta. Pozor, zlobím (se), dochází mi láska! Učitelé tvrdí, že dětí, které na sebe tímto způsobem upozorňují, je stále více. U některých jsou si jisti, že příčinou je to, že děti ve svém okolí nenalézají dostatek lásky. Proč tomu tak je?

 

Příčina je asi velice jednoduchá. Své děti sice velice milujeme, ale neumíme jim to dát najevo. Nebo jim to dáváme najevo nevhodnými prostředky. Jak to tedy dělat, aby děti věděly, že je máme rádi, že jsou pro nás důležité a život bez nich by pro nás neměl smysl? Můžeme se seznámit s technikami, které nám pomohou tuto potřebu našich dětí naplňovat a které vycházejí z doporučení výše zmiňovaného Rosse Campbella:

 

1. Oční kontakt

Když hovoříme se svou přítelkyní či přítelem, obvykle se mu díváme do očí. Oční kontakt zdůrazňuje sdělení, podtrhává jeho význam. S dětmi často hovoříme od práce, od mytí nádobí, s očima na obrazovce televize, v denním tisku. Teprve když dítě káráme, požadujeme, aby se nám dívalo do očí a udrželo oční kontakt.

Doporučení: Když nám dítě potřebuje něco sdělit, odložme to, co držíme v ruce, nastavme se do oční výšky dítěte a naslouchejme mu „na plný úvazek“, tedy i s očním kontaktem. Pokud naučíme děti vnímat tento kontakt, můžeme se pak spolu domlouvat očima. Úsměv a mrknutí, které znamená „vím a souhlasím“, může dítě povzbudit a dodat mu chuť do dalších činností více než drahá odměna.

 

2. Fyzický kontakt

Čím jsou děti menší, tím více potřebují fyzický kontakt. Potřebují pohladit, pochovat, pohoupat v náručí. Poklepání na rameno znamená jsi dobrý, objetí utiší bolest či pomůže podělit se o radost. Podání ruky znamená jsi pro mne důležitým člověkem.

 

 

Doporučení: Dotýkejte se s dětmi a učte je, aby se nebály doteků druhých dětí. Nemusí se vždy jednat o doteky důvěrného charakteru (objímání a chování), ale i stisk ruky, poklepání na rameno, pohlazení po hlavě jsou doteky, které obvykle snesou i děti, které nepotřebují příliš fyzického kontaktu.

 

3. Soustředěná pozornost

Každé dítě potřebuje mít občas svého dospělého pouze pro sebe.

Doporučení: Udělejte si s ním hezký den, jděte ven, do parku, do kina, sportovat, nakupovat. Povídejte si, naslouchejte. Tyto okamžiky si dítě pamatuje a vzpomíná na ně celý život, přestože jsou „obyčejné“. Je to čas, který věnujete jen jemu, v těchto okamžicích se cítí jedinečněji a důležitěji, než jindy.

 

4. Pravidla

Nedostatek pravidel dětem škodí, stejně jako jejich přemíra. Každý z nás už někdy v životě zažil trest a umí si vybavit pocity s ním spojené. Co ale dělat, aby děti pochopily, že jejich jednání nebylo správné? Optimálním informátorem je v této věci pro dítě přirozený důsledek. Místo nekonečného seznamu příkazů a zákazů zkuste dítě nechat tváří v tvář situaci. Chce dítě sahat na horkou plotnu, přestože mu vysvětlujete, že se spálí? Nechte ho dotknout se. Popálí si prsty a chvíli ho to bude bolet, ale víckrát na plotnu nesáhne. Může se to zdát tvrdé, ale pro dítě je vlastní zkušenost nejcennější a nejlepší školou.

Ochranné opatření: Vše má samozřejmě své meze. Je dobré nechat dítě prožít přirozený důsledek jeho chování, ale někdy musíme v rámci svého výchovného působení přirozeným důsledkům předcházet. Aby nám dítě nepřejelo auto, musíme se zastavit na kraji silnice. Chytneme dítě za ruku a čekáním na zelenou mu dáváme příklad. Nezapomeneme pokaždé zdůraznit, že má vždy chodit po přechodu a vždy až ve chvíli, kdy svítí zelená.

 

5. Aby děti cítily lásku

Občas děti zkrátka zlobí, a pokud jste unavení a podráždění, je někdy velmi těžké „nevybuchnout“. Stejně jako není dobré na dítě neustále křičet, není ani dobré nad ním „zlomit hůl“ a jeho chování nijak neusměrňovat. Dítě si takové chování vyloží jako nezájem.

Věnujte se svým dětem, co nejvíce je to možné. Dávejte jim najevo svou lásku. Jedním z nejmilejších důkazů lásky jsou dárky. Někdy rodiče plní materiální přání svých dětí proto, aby jim vynahradili nedostatek času, který pro ně mají. Jindy slouží „dárek“ jako odměna za odvedený výkon (pěknou známku, vzorné chování, pomoc při úklidu aj.). Takové dárky však nejsou pravými dárky, jsou odměnami, či dokonce úplatky. Dárek, odměna a úplatek jsou tři rozdílné pojmy. Proto obdarovávejte s rozmyslem a mějte na paměti, že ani ten nejkrásnější dárek dítěti nevynahradí Vaši přítomnost.

Nešetřete ani pochvalami ani frázemi jako „Věřím vám, že to zvládneš…“, „těšila jsem se na tebe…“, „bylo mi po tobě smutno…“, „Jsem rád/a, že tě mám“.

A naposledy – snažte se tu pro děti být, kdykoli Vás potřebují. Často všichni zapomínáme na to, jak rychle děti rostou. Pokud jim dáme v dětství dostatek lásky a pozornosti, dáme jim to nejcennější pro celý život.

 

 

V článku byly použity ukázky z publikace Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání autorky Evy Svobodové.

 

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Rozumím sobě, poznávám ostatníProsociální činnosti v předškolním vzděláváníRok v mateřské škole v činnostech - LÉTO

 

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9280

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 6
Starší článkyPoslední stránka