Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují, že děti nemají dostatek lásky? Jak dávat dětem lásku najevo? Dočtete se v článku inspirovaném publikací Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání!

Americký psycholog Ross Campbell píše, že nedostatek lásky se u dětí projevuje „zlobením“, upozorňováním na sebe formou negativního chování. Vytváří přirovnání: S láskou u dětí je to jako s benzinem u auta. Když je nádrž prázdná, auto nefunguje. „Zlobení“ dítěte působí jako kontrolka palivového systému auta. Pozor, zlobím (se), dochází mi láska! Učitelé tvrdí, že dětí, které na sebe tímto způsobem upozorňují, je stále více. U některých jsou si jisti, že příčinou je to, že děti ve svém okolí nenalézají dostatek lásky. Proč tomu tak je?

 

Příčina je asi velice jednoduchá. Své děti sice velice milujeme, ale neumíme jim to dát najevo. Nebo jim to dáváme najevo nevhodnými prostředky. Jak to tedy dělat, aby děti věděly, že je máme rádi, že jsou pro nás důležité a život bez nich by pro nás neměl smysl? Můžeme se seznámit s technikami, které nám pomohou tuto potřebu našich dětí naplňovat a které vycházejí z doporučení výše zmiňovaného Rosse Campbella:

 

1. Oční kontakt

Když hovoříme se svou přítelkyní či přítelem, obvykle se mu díváme do očí. Oční kontakt zdůrazňuje sdělení, podtrhává jeho význam. S dětmi často hovoříme od práce, od mytí nádobí, s očima na obrazovce televize, v denním tisku. Teprve když dítě káráme, požadujeme, aby se nám dívalo do očí a udrželo oční kontakt.

Doporučení: Když nám dítě potřebuje něco sdělit, odložme to, co držíme v ruce, nastavme se do oční výšky dítěte a naslouchejme mu „na plný úvazek“, tedy i s očním kontaktem. Pokud naučíme děti vnímat tento kontakt, můžeme se pak spolu domlouvat očima. Úsměv a mrknutí, které znamená „vím a souhlasím“, může dítě povzbudit a dodat mu chuť do dalších činností více než drahá odměna.

 

2. Fyzický kontakt

Čím jsou děti menší, tím více potřebují fyzický kontakt. Potřebují pohladit, pochovat, pohoupat v náručí. Poklepání na rameno znamená jsi dobrý, objetí utiší bolest či pomůže podělit se o radost. Podání ruky znamená jsi pro mne důležitým člověkem.

 

 

Doporučení: Dotýkejte se s dětmi a učte je, aby se nebály doteků druhých dětí. Nemusí se vždy jednat o doteky důvěrného charakteru (objímání a chování), ale i stisk ruky, poklepání na rameno, pohlazení po hlavě jsou doteky, které obvykle snesou i děti, které nepotřebují příliš fyzického kontaktu.

 

3. Soustředěná pozornost

Každé dítě potřebuje mít občas svého dospělého pouze pro sebe.

Doporučení: Udělejte si s ním hezký den, jděte ven, do parku, do kina, sportovat, nakupovat. Povídejte si, naslouchejte. Tyto okamžiky si dítě pamatuje a vzpomíná na ně celý život, přestože jsou „obyčejné“. Je to čas, který věnujete jen jemu, v těchto okamžicích se cítí jedinečněji a důležitěji, než jindy.

 

4. Pravidla

Nedostatek pravidel dětem škodí, stejně jako jejich přemíra. Každý z nás už někdy v životě zažil trest a umí si vybavit pocity s ním spojené. Co ale dělat, aby děti pochopily, že jejich jednání nebylo správné? Optimálním informátorem je v této věci pro dítě přirozený důsledek. Místo nekonečného seznamu příkazů a zákazů zkuste dítě nechat tváří v tvář situaci. Chce dítě sahat na horkou plotnu, přestože mu vysvětlujete, že se spálí? Nechte ho dotknout se. Popálí si prsty a chvíli ho to bude bolet, ale víckrát na plotnu nesáhne. Může se to zdát tvrdé, ale pro dítě je vlastní zkušenost nejcennější a nejlepší školou.

Ochranné opatření: Vše má samozřejmě své meze. Je dobré nechat dítě prožít přirozený důsledek jeho chování, ale někdy musíme v rámci svého výchovného působení přirozeným důsledkům předcházet. Aby nám dítě nepřejelo auto, musíme se zastavit na kraji silnice. Chytneme dítě za ruku a čekáním na zelenou mu dáváme příklad. Nezapomeneme pokaždé zdůraznit, že má vždy chodit po přechodu a vždy až ve chvíli, kdy svítí zelená.

 

5. Aby děti cítily lásku

Občas děti zkrátka zlobí, a pokud jste unavení a podráždění, je někdy velmi těžké „nevybuchnout“. Stejně jako není dobré na dítě neustále křičet, není ani dobré nad ním „zlomit hůl“ a jeho chování nijak neusměrňovat. Dítě si takové chování vyloží jako nezájem.

Věnujte se svým dětem, co nejvíce je to možné. Dávejte jim najevo svou lásku. Jedním z nejmilejších důkazů lásky jsou dárky. Někdy rodiče plní materiální přání svých dětí proto, aby jim vynahradili nedostatek času, který pro ně mají. Jindy slouží „dárek“ jako odměna za odvedený výkon (pěknou známku, vzorné chování, pomoc při úklidu aj.). Takové dárky však nejsou pravými dárky, jsou odměnami, či dokonce úplatky. Dárek, odměna a úplatek jsou tři rozdílné pojmy. Proto obdarovávejte s rozmyslem a mějte na paměti, že ani ten nejkrásnější dárek dítěti nevynahradí Vaši přítomnost.

Nešetřete ani pochvalami ani frázemi jako „Věřím vám, že to zvládneš…“, „těšila jsem se na tebe…“, „bylo mi po tobě smutno…“, „Jsem rád/a, že tě mám“.

A naposledy – snažte se tu pro děti být, kdykoli Vás potřebují. Často všichni zapomínáme na to, jak rychle děti rostou. Pokud jim dáme v dětství dostatek lásky a pozornosti, dáme jim to nejcennější pro celý život.

 

 

V článku byly použity ukázky z publikace Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání autorky Evy Svobodové.

 

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Rozumím sobě, poznávám ostatníProsociální činnosti v předškolním vzděláváníRok v mateřské škole v činnostech - LÉTO

 

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1131

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka