Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci na činnosti během posledních dnů školního roku z naší novinky „Čtyři roční období – LÉTO“.

 

Naučit citlivě vnímat přírodu a rozvíjet pozorovací schopnosti dětí by mělo být cílem každého pedagoga i rodiče. Přinášíme Vám na prahu léta pásmo aktivit na téma „mravenci“, v rámci nějž si děti nejen pomáhají osvojit lásku k přírodě, ale osvojují si i řadu dalších dovedností.

 

1. Mravenčí procházka

Pomůcky: lesní prostředí – mraveniště.

S dětmi se vydáme na procházku do lesa či lesoparku. Cílem naší výpravy je pozorovat mravence v jejich přirozeném prostředí a sledovat jejich chování. Děti si mohou nechat lézt mravence po ruce a prohlížet si je zblízka.

Většina dětí bude mravence pozorovat ráda. Děti, které nechtějí, nenutíme. Vyzveme je, aby se připojily k těm dětem, které se mravenců nebojí. Možná jejich ostych po chvíli pomine a budou mravence zkoumat tak jako ostatní.

Všímají si, jakou má mravenec barvu, počítají, kolik má nohou, jestli má tykadla…Pozorují, z čeho je mraveniště vybudované (jehličí, stébla, suché listí a větvičky). Vše je uspořádáno v určitém stavebním řádu. Otvory na povrchu jsou brány do mraveniště.
Sledují mravenčí cestičky kolem mraveniště a počítají je. Dívají se, jak mravenci překonávají překážky, přenášejí larvy, hmyz a materiál k opravě mraveniště

S dětmi si popovídáme o tom, kde mravenci bydlí a jak se o svůj domov (mraveniště) starají. Zajímají nás jejich vlastní zážitky, zkušenosti a to, co již o stavbě mraveniště a jeho organizaci vědí. Informace nakonec doplníme a upřesníme, aby se všechny děti orientovaly v základních faktech o stavbě a struktuře mraveniště.

 

 

2. Výroba mraveniště

S dětmi si vyrobíme průřez mraveniště. Při práci budeme pracovat ve dvou skupinách. Každá skupina bude vyrábět svou část mraveniště, tedy nadzemní či podzemní.

Potřeby: balicí papír, lepidlo Herkules

Jak na to: Balicí papír přeložíme napůl. Na jedné půlce budeme vyrábět nadzemní část, na druhé podzemní.


Výroba nadzemní části:
Tužkou si předkreslíme kupolovitý tvar nadzemní části mraveniště. Do této části mraveniště je důležité zakreslit vchod do mraveniště/východ z mraveniště, chodbičky, které vedou do jeho podzemní části, a komůrky – inkubátory pro larvy. Chodbičky a komůrky zakryjeme papírem. Zbylá místa potřeme lepidlem (rozředíme vodou v poměru 1:2). Do rozředěného lepidla nasypeme předem nasbírané jehličí, drobné klacíčky, lístky. Vše necháme zaschnout. Nakonec odstraníme papír, který zakrýval chodbičky a komůrky. Nadzemní část mraveniště je hotová.

 

Výroba podzemní části:
Obyčejnou tužkou vyznačíme přibližný tvar a velikost podzemní části mraveniště. Jeho součástí by měl být systém chodbiček, který mezi sebou spojuje komůrky s různými funkcemi: komůrka královny, zásobárna/spíž, komůrka pro vajíčka a larvy, komůrka sloužící pro přezimování, komůrka pro nemocné mravence, stáj mšic a skládka. Komůrky vyrobíme z různě velikých krabiček, které přilepíme dnem na papír tak, aby otvor byl přístupný. Děti své komůrky budou v průběhu výroby mraveniště ještě dotvářet. Chodbičky ke komůrkám dokreslíme obyčejnou tužkou. Je-li balicí papír, na kterém mraveniště vyrábíme, lehce zahnědlý, dále ho barevně neupravujeme. V případě, že je světlý, dobarvíme zbývající plochy podzemního mraveniště pastelkou či voskovkou v odstínech hnědé.
Mraveniště je hotové. Zbývá ho obydlet mravenci, které jsme s dětmi vyrobili. Stačí k tomu kulaté a oválné kukuřičné křupky (běžně lze zakoupit v lékárnách či v obchodech s bioprodukty), plochá párátka – viz následující aktivita.

 

 

3. Výroba mravence

Křupky pomocí párátek spojíme do tvaru mravence v této posloupnosti:

1. kulatá křupka – hlava,

2. oválná křupka – hruď,

3. oválná křupka, kterou jídelním nožem rozpůlíme, aby její velikost byla úměrná hrudníku – zadeček,

4. pár tykadel, která vystupují z hlavy, ve druhé třetině ohneme – získáme snadno tvar tykadla,

5. tři páry končetin – párátka vystupující z hrudníku – také ohneme, ale přibližně v polovině. Každé dítě by mělo mít k dispozici svého mravence z kukuřičných křupek. Děti mohou svého mravence vložit kamkoli do mraveniště nebo kolem něj. Výběr místa je svobodný.

 

 

S dětmi vytvoříme mravence z kukuřičných křupek

 

4. Hra na kukly

„Jaké to asi je, být kuklou? Kukla se nehýbá, protože je celá zabalená. Nic nevidí, neslyší a přitom se mění! Až se celá promění, takto křupne a kuk – mraveneček bude na světě. Pojďme se také zakuklit!“

 

Pomůcky: toaletní papír – role toaletního papíru pro jednu dvojici dětí.

Děti utvoří dvojice. Jedno z dětí je dělnice - chůva, druhé je kukla

Dítě-dělnice má za úkol omotat dítě – kuklu celé toaletním papírem (tedy od hlavy až k patě), aby působilo dojmem kukly. Dítě -kukla po celou dobu zavíjení stojí a má ruce podél těla.
Pozor! Děti upozorníme, že svému kamarádovi musí nechat při omotávání toaletním papírem otvor na dýchání.

 

Druhá část hry:

Děti-kukly čekají na znamení od královny (učitelky). Když se ozve tlesknutí (či jiný smluvený signál), snaží se dostat ze svých kukel. Děti-dělnice jsou dětem-kuklám k dispozici a mohou jim pomáhat, když se jim samotným „vykuklení“ nedaří.


Hru zopakujeme, aby se dvojice ve svých rolích mohla vystřídat. Nakonec si s dětmi popovídáme o tom, jaké to bylo, být kuklou:

  • Bavilo vás být kuklou?
  • Co vás překvapilo nejvíce?
  • Bylo vám něco nepříjemné?
  • Důvěřovali jste své chůvičce, že vám pomůže, když to bude potřeba?


Všechny aktivity pochází z publikace Čtyři roční období – LÉTO. Autorkami jsou Markéta Košťálová, Renata Nováková a Marie Slavíková.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků 

 Roční období - aktivity ve školce

 Aktivity na téma "každý jsme jiný"

 Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

 Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Čtyři roční období - LétoČtyři roční období - JaroČtyři roční období - Podzim

Recenze: Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání

Přečtěte si recenzi na publikaci Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání, která spadá do ediční řady Komplexní…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7004

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 6
Starší článkyPoslední stránka