Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?
Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Schopnost přesouvat a rozdělovat pozornost na více zdrojů informací nebo na různé aktivity se rozvíjí později. Její vývoj závisí na dosažení určité úrovně exekutivních funkcí, k němuž dochází na konci předškolního věku, ale rozvíjí se ještě na počátku školní docházky. Schopnost přesouvat a rozdělovat pozornost je důležitá také pro školní práci. Například když dítě píše diktát, musí se soustředit na to, co píše, i na to, co učitel říká.

Účinnost rozdělené pozornosti závisí na schopnosti jedince zpracovávat příslušné informace, na jejich množství i náročnosti a rovněž na strategii, kterou si zvolí. Rozdělení pozornosti je snazší, pokud je alespoň jedna z činností natolik zautomatizovaná, že není nutné se na ni příliš soustředit, protože jinak se paralelně působící podněty, resp. činnosti, mohou vzájemně rušit.

 

Množství podnětů, na něž se člověk dokáže soustředit zároveň, je omezené, a pokud by oba úkoly byly hodně náročné, není to ani možné. Člověk by se musel zaměřit jen na jeden z nich. Může jim věnovat pozornost střídavě, může ji přenášet z jednoho na druhý, ale takový postup efektivitě dané činnosti obvykle moc neprospěje. Přepínání pozornosti je obtížnější, pokud jde o stejný druh podnětů či obdobnou aktivitu, protože pak se vzájemně více ruší.

 

Přepínání a rozdělování pozornosti umožňuje sladit více činností. Ty mohou být nezbytné pro zvládnutí určitého úkolu, ale děje se tak na úkor její koncentrace. Koncentrace a rozdělení pozornosti jsou ve vztahu nepřímé úměrnosti. Čím šířeji je
pozornost zaměřena, tím méně je koncentrovaná, protože psychická energie není nevyčerpatelná. Jde samozřejmě i o to, zda jsou sledované podněty či vykonávané činnosti podobné nebo zcela rozdílné, zda jsou zautomatizované a jak je tato činnost náročná na koncentraci pozornosti.

 

Starší děti, které již umí dobře psát a nemusejí se soustředit na proces psaní, si mohou dělat písemné poznámky. Mladší školáci to nedokážou, protože by se museli intenzivně soustředit na obě činnosti. Přesuny pozornosti mohou být vědomé i neuvědomované, ale ukázalo se, že v obou případech jsou aktivovány přibližně tytéž oblasti mozku. Problém může vzniknout, když na dítě působí mnoho podnětů najednou nebo se rychle střídají. Tak tomu bývá, když učitel dává dětem pokyny v příliš rychlém sledu.

 

Děti mohou mít potíže se zpracováním dvou podnětů zároveň, protože když věnují pozornost jednomu, často si nestihnou všimnout druhého. K přehlédnutí něčeho může dojít i tehdy, když se dítě příliš intenzivně soustředí na jeden detail, například na pěkný tvar písma, a nevěnuje dostatek pozornosti obsahu psaného textu. Pokud je třeba zaměřit se na větší množství podnětů, nemůže být pozornost tak koncentrovaná a mohou ji snáze rozptýlit jakékoli rušivé vlivy. Tuto skutečnost je třeba brát v úvahu zejména při práci s mladšími školáky.

 


Vývoj pozornosti a její proměny v raném věku

Základní mechanismus upoutání a udržení pozornosti funguje již od narození a v závislosti na zrání mozku se v průběhu prvního roku života dále rozvíjí. Jak narůstá četnost synaptických spojení v příslušných oblastech mozku, zlepšuje se i fungování pozornosti (jde hlavně o propojení thalamu smozkovou kůrou). Neuronální sítě, které zajišťují bdělost, orientaci a řízení pozornosti, jsou částečně rozvinuty již v raném dětství, ale postupně procházejí mnoha dalšími proměnami. Základní aktivační systém (Arousal Attention System) umožňuje, aby dítě vůbec mohlo být upoutáno nějakým podnětem.

Na počátku života jde o nespecifickou bdělost, jež umožňuje jakoukoli aktivitu (percepci či pohybovou reakci). Specifické pozornostní systémy, ovládající jen určitou kognitivní funkci, například zrakové či sluchové vnímání, se rozvíjejí později. Dozrávání příslušných mozkových struktur umožňuje postupný rozvoj selektivity a flexibility pozornosti (Ruff a Rothbart, 1996; Bell aWolfe, 2004; Richards, 2008; Rueda a Posner, 2013).

Vývoj pozornosti v prvním roce života lze rozdělit do dvou fází, v nichž je pozornost zajišťována dvěma různými systémy (Rothbart a Posner, 2001): Primární pozornostní systém, který funguje v prvních 4 1. měsících, umožňuje reflexní upoutání pozornosti i její přesun na zajímavější podněty a zpracování získaných informací na úrovni odpovídající danému věku. Fungování primárního pozornostního systému závisí na zralosti parietální oblasti, thalamu a středního mozku.
Dozrání příslušných mozkových oblastí, k němuž dochází v průběhu třetího a čtvrtého měsíce, umožňuje flexibilnější upoutávání pozornosti. Vzhledem k tomu, i na základě získané zkušenosti, jsou děti schopné reagovat různým způsobem.

 

Sekundární pozornostní systém se začíná rozvíjet od 4. měsíce. Je závislý na postupném zrání kůry čelního laloku. Umožňuje úmyslné zaměřování pozornosti včetně monitorování vlastních pocitů a projevů. Větší pružnost reagování je podmíněna i rozvojem pohybových dovedností, lepším zvládáním očních pohybů a prostorové orientace, k němuž dochází v téže době. Starší kojenec dokáže přesouvat pozornost mezi různými objekty či mezi komunikačním partnerem a zajímavým objektem či děním.

Základy pozornosti a její jednotlivé aspekty, jako je bdělost a orientace (tj. zaměření na vnější podněty), nejsou u nejmladších kojenců ještě jednoznačně funkčně oddělené a dostatečně diferencované. Rozvoj bdělosti v prvních 4 měsících závisí na vnějších podnětech, které působí aktivačně. Četnost a délka trvání jednotlivých intervalů bdělosti v průběhu prvního roku života narůstá. Její nárůst je zřejmý již v prvních 3 měsících života. Kojenci jsou schopni vydržet po určitou dobu v bdělém stavu, i když na ně nepůsobí žádné zajímavé podněty. Délka stavu bdělosti závisí ve značné míře na podnětech, které má dítě k dispozici, především na chování matky. John Colombo (2001) uvádí, že bdělost dosahuje přijatelné zralosti ve 4 měsících.

 

Text pochází z publikace Vývoj pozornosti a exekutivních funkcí od Marie Vágnerové. Redakčně upraveno a zkráceno.

 

 

Inspirace pro váš nákup:

 

Vývoj pozornosti a exekutivních funkcíRozpovídej seŠkolní zralost a nadané dítě

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3233

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 2 z 8
Starší článkyPoslední stránka