Já a moje pocity

Já a moje pocity
Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním věku.

„Nejlepší a nejkrásnější věci na světě nejsou vidět a nikdo si na ně nemůže ani sáhnout. Tyto věci může člověk poznat pouze srdcem.“

Helen Keller

 

Naše pocity jsou poutem, které všichni sdílíme. Pocity nás spojují dohromady jako lidskou rodinu.

 

Lidé se rodí s celou škálou emocí, které do značné míry formují naše chování. V rodinách se učí děti různým způsobům vyjadřování svých emocí. V našich kulturních podmínkách jsme byli v minulosti vedeni k nevyjadřování a často i potlačování svých emocí, což rozhodně nevede ke zdravému duševnímu rozvoji jedince. Dnes se to děje také, i když již mnoho pedagogů a rodičů si uvědomuje negativní dopad takového jednání. Děti dostávají málo příležitostí , jak by se mohly vyrovnat se svými negativními emocemi. Často pak u nich nastupuje pocit viny, zmatení, frustrace nebo zahanbení. Některé děti se stanou plachými, stáhnou se do sebe, jiné se začnou projevovat jako agresivní a bezohlední jedinci. Mnoho dětí – a také dospělých – si myslí, že tyto špatné, hluboké pocity mají jenom oni, a bojí se, že jsou jiní než ostatní. Když děti prožívají a dávají najevo negativní emoce, často slyší: „Nebreč, kluci přece nebrečí. Přestaň se vztekat. Buď hodný. Chováš se jako hlupák.“… To vede k pozdějším problémům se sebepřijetím a sebeúctou. Jestliže chceme učit děti empatii, nejdříve je musíme naučit sebepřijetí.

 

Nedůvěřující pedagog či rodič se snaží udržet kontrolu nad dítětem a nad situací. Postoj záchranáře mu přináší vědomí hodnoty, chce získat přízeň, ocenění, vztah – je na tom závislý. Nechává se vydírat, přebírá přílišnou odpovědnost, nemá odvahu odmítnout, protože je závislý, hraje roli oběti … Zachraňováním drží v rukou moc a kontrolu a podmaňuje si dítě. Podmaněné dítě je v pozici oběti, pochybuje o svých schopnostech a nedůvěřuje si, stává se nesvobodnou osobou, která je závislá na uznání. Cílem rodičů i pedagogů je budovat zralý, zdravý vztah, který je postaven na důvěře, svobodě a odpovědnosti. Důvěra je klíčová vlastnost v procesu dozrávání osobnosti, roste vnitřně z nehodnotícího a stimulujícího prostředí a vedení: schopnost podpořit sám sebe, akceptovat svou osobnost a vzhled, důvěřovat si, být si vědom reality vlastních schopností s přesvědčením, že zítra mohu být lepší, být si vědom vlastní hodnoty, kterou si mohu dát sám. Nesnižovat se. To je cesta ke zralé osobnosti, kterou by si přál každý rodič pro své dítě.

 

Doporučení pro pedagogy a rodiče

  • Umožňujme dětem, aby se každý den mohly podělit o své emoce s ostatními dětmi – slovně, někdy stačí smajlíkem nebo barometrem nálady zjistit, jak se děti cítí (Barometr nálady může být nakreslený na velkém balicím papíru; stupnice barometru – od nuly do šesti směrem nahoru červenou barvou a od nuly do šesti směrem dolů modrou barvou. Děti vyberou smajlíka a umístí ho na stupnici barometru podle toho, jak se cítí.). Můžeme pomoci tak, že pojmenujeme emoci za dítě: „Vidím, že jsi smutný… Mohu ti nějak pomoci?“ Děti (a mnohdy i dospělí) neumí často pojmenovat to, jak se cítí, co prožívají.
  • Učme děti své pocity pojmenovat (mám vztek, zlost, smutek, …) a ukažme jim, že se svými pocity nejsou samy.
  • Přijímejme to, co děti říkají, bez hodnocení.
  • Připojujme se k dětem s vyjádřením svých emocí. (Já mám také někdy vztek a pomůže mi, když o tom někomu řeknu nebo si zaběhám… To je v pořádku, že máš vztek.)
  • Všímáme si neverbální komunikace dětí – některé děti mají potíže vyjádřit se slovně.
  • Nabízíme dětem možnost, jak se odreagovat v případě negativních emocí – boxovací pytel, kopací pytel, plyšáci na pomazlení, relaxační hudba, čtení, kresba nebo malba, … Meditační židlička, na kterou si dítě může sednout, vydýchat se, vykřičet, vyplakat a rozjímat, jak jinak řešit situaci. 
  • Ukazujme dětem projevy empatických reakcí – pohlazení, povzbuzení kamaráda, …
  • Učíme děti zvládat konfliktní situace bez fyzické agrese – vždy se ptáme děti, jak by to udělaly jinak, kdyby se potřebovaly domluvit na půjčení hračky apod.
  • Nabízíme možnosti různých způsobů ventilování a vyjadřování negativních emocí.

 

Ukázka pochází z publikace Rozumím sobě, pomáhám ostatním  autorek Mgr. J. Gardošové a Mgr.  J. Budíkové

 

Související soubory

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 3 z 9
Starší článkyPoslední stránka