Líný učitel: Soft skills

Líný učitel: Soft skills
V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho důležitost v budoucím profesním životě dětí. Posilujete soft skills žáků i Vy?

 

Co jsou soft skills? 

Textů, projektů, programů a školení je o tom dost. Učitel by neměl lpět pouze na výuce znalostí, ale také dovedností a postojů. Jenomže to si mnozí nedovedou konkrétně představit, stejně tak jako další nový pojem: soft skills. Právě tyto „měkké dovednosti“ jsou dnes tím, co požadují zaměstnavatelé. Ne vyjmenovat sbírky Holase, Hory, Holana a Marvana! Soft skills se vztahují k duševní práci a zahrnují například komunikační dovednosti, tvůrčí, kreativní nebo týmové řešení problémů, konstruktivní kritičnost a schopnost přijímat kritiku, strategické neboli koncepční myšlení, kritické vnímání sebe sama, otevřenost, flexibilitu, schopnost se adaptovat a přijímat změny, ochotu učit se novým věcem a další důležité věci.

Kdo má soft skills na dobré úrovni, lehce se učí i hard skills – tedy konkrétní dovednosti vztažené k profesi nebo odbornosti. Řekněte mi, když si představíte výklad a mlčící třídu otráveně zapisujících žáků – jaké soft skills jsou zde posilovány? Občas zaslechnu od učitelky na semináři: „Já bych si hrozně ráda hrála, ale já musím učit. Ale když to stihnu, tak určitě něco zkusím.“ Je to smutné a zároveň to českého učitele fatálně odlišuje od jeho evropských kolegů. Těm nemusí nikdo říkat, aby realizovali pestré výukové metody, stejně jako oni na ně nešetří čas, až stihnou látku „odučit“. V zahraničí vědí, že právě hra a rozličné metody jsou to nejlepší učení!

 

 

 

Jak na to?

Představme si učitele, který promítá na interaktivní tabuli odrážky, které si žáci přepisují do sešitu. Vykládá jim látku, již se pak žáci musí doma naučit, protože se objeví v testu. Nyní se zamysleme, co je vlastně učitel naučil. Jsou tam obsaženy nějaké soft skills? A které by měly být ve školní práci zastoupeny?

 

Světové ekonomické fórum zveřejnilo ve zprávě „Future of Jobs Report“ deset oblastí, na které je nutné se při edukaci soustředit, ideálně v tomto pořadí:

1. Komplexní řešení problémů
2. Optimalizace vzájemné spolupráce
3. Vedení lidí
4. Kritické myšlení
5. Vyjednávání
6. Kontrola kvality
7. Klientský přístup
8. Schopnost rozhodovat a hodnotit
9. Aktivní naslouchání
10. Kreativita

 

 Pro rok 2020 však předpokládá jiné pořadí:

1. Komplexní řešení problémů
2. Kritické myšlení
3. Kreativita
4. Vedení lidí
5. Optimalizace vzájemné spolupráce
6. Emoční inteligence
7. Schopnost rozhodovat a hodnotit
8. Klientský přístup
9. Vyjednávání
10. Myšlenková pružnost

 

 

 

Podporu těchto dovedností výklad, čtení učebnice, pasivní přijímání a následné šprtání školometských poznatků rozhodně nezajistí! Kvalitní edukace a podpora soft skills je nejen moderní, správná a pro budoucnost žáků důležitá, ale zároveň je dobrou zprávou pro líného učitele. Rozvoj těchto dovedností je totiž nejméně pracný a nejzábavnější způsob edukace, který by mohl vymyslet. I kdyby si žáci ve třídě jen a jen hráli, stále je to pro soft skills užitečnější než výklad. Ale chytrý líný učitel to dokáže vymyslet tak, aby si žáci hráli a přitom pracovali – a často velmi tvrdě a zapáleně.

 

 

A co Vy? Posilujete při výuce soft skills?

 

 

Text pochází z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně. Jejím autorem je Robert Čapek.

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 3 z 9
Starší článkyPoslední stránka