Činnosti a aktivity na Mikuláše

Činnosti a aktivity na Mikuláše
Kapitoly článku

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které se tematicky skvěle hodí do období kolem Mikuláše. Ukázka pochází z publikace Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Autorkami jsou Zuzana Kupcová, Hana Nádvorníková, Veronika Růžičková, Eva Svobodová a Alena Vondrušková. Přejeme příjemnou zábavu!

 

 

Charakteristika období v MŠ a jeho hlavní cíle

Čas čertů a Mikulášů se nám časově kryje s adventem, ale v mateřských školách bývá zvykem, že si nejdříve důkladně prožijeme čertovské radovánky a po nich se začneme chystat na Vánoce. V mnoha rodinách jsou čert a Mikuláš radostně očekáváni rodiči, kteří čerta používají i po zbytek roku jako strašidlo, když si nevědí se svým dítětem rady. Bohužel, snad už pouze výjimečně, ale stále se lze setkat s touto tendencí i v mateřské škole. Pro děti pak může být zážitek z Mikuláše stresem a traumatem, na které si nesou negativní vzpomínky po celý život. V tomto směru by se mateřská škola měla stát jakousi osvětou pro rodiče i děti. Měla by dětem umožnit, aby si samy zkusily být čerty i anděly, aby si k těmto postavám zachovaly úctu, ale ztratily strach. Měli bychom zajistit jakousi prevenci proti psychickým úrazům způsobeným tímto lidovým zvykem. K tomu nám může vedle jiných činností pomoct, když zkusíme hledat odpovědi na tyto otázky:

 

• Kdo je to vlastně čert a kdo je anděl?

• Kde je můžeme najít?

• Co dělají, čím se živí, z čeho se radují, co jim vadí, jakou hudbu poslouchají, jaké písničky si zpívají, jak se jmenují?

• Jaké to je, být andělem?

• Jaké to je, být čertem?

• A kdo jsem já? Jsem anděl, nebo čert?

• Co je na světě andělské a co je čertovské?

• Kdo je Mikuláš a proč nás obdarovává?

 

 

Příležitosti k učení – hlavní vzdělávací cíle:

 
• sbírat informace a pracovat s nimi,

• rozlišovat protiklady (rychlý–pomalý, tichý–hlučný, hodný–zlobivý atd.),

• rozvíjet fantazii a představivost,

• rozvíjet kritické myšlení,

• cítit se v prostředí mateřské školy bezpečně,

• rozvíjet a zpřesňovat smyslové vnímání,

• rozvíjet řečový projev, obohacovat slovní zásobu o nové pojmy,

• rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti,

• rozvíjet praktické dovednosti a tvořivé sebevyjádření.

 

 

Děti se mohou setkávat s hodnotami:

 • dobro a zlo,

• pozitivní sebepojetí,

• důvěra a bezpečí.

 

 

Prostor pro samostatnost:

Děti by měly mít možnost se samostatně vyjádřit k tomu, co je správné a co je špatné, a tříbit si své názory vzájemnou diskusí, učitelka by neměla zasahovat poučováním, spíše vytvářet situace, které by dětem přiblížily zkoumané téma. Pokud se dítě zeptá, jestli existují čerti či andělé, neměla by mu učitelka lhát, ale ponechat mu prostor pro vlastní vysvětlení, vytvoření vlastní hypotézy. (Například: „Nevím, znám jen ty, co chodí na Mikuláše, a pak čerty a anděly z pohádek a knížek. Jestli existují ještě jiní, na to ti opravdu nemůžu odpovědět, já jsem jiné nepotkala.“)

 

 Rizika:

• strašení dětí,

• příliš popisný a jednostranný výklad,

• manipulace ze strany učitelky či rodičů (např. „slib Mikulášovi, že už budeš jíst polévku“).

 

 

 

Na hry a aktivity na téma Mikuláš se podívejte na další stránce!

 

Lahůdky z e-shopu:

 

Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání - od podzimu do zimyŠkolní zralost a její diagnostikaČinnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání - 1. a 2. díl

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Vzdělávání žáka s SVP na 2. stupni vyžaduje speciální a individuální přístup. My Vám nyní přinášíme takzvané FAQ…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Na tyto otázky odpovídá Mgr. Lucie Krejčová ve…

Budeme hodnotit! Aneb Novinky z průběhu soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou

Co se děje v zákulisí výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou? Přečtěte si náš nejnovější článek!

Odborné vzdělávání v roce 2018

Pomalu se blíží semináře zaměřené na vyučující oborného výcviku na středních školách. Lektor Ing. Miloš Rathouský se v následujícím…

Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

Školní matematika není totéž co matematika. Matematika operuje s abstraktními pojmy, předpokládá, že došlo k zobecnění…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" -…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

Milí čtenáři, přinášíme Vám další z úspěšných článků s ochutnávkami z naší hitovky - publikace Líný učitel…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat (a po sněhu umožňujícím řadu…

Podporujeme diskuzi o odborném vzdělávání

V loňském roce jsme odstartovali zcela nové dvouhodinové semináře pro učitele odborných předmětů a ředitele středních…

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení,…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se I. Mgr. Lucie Krejčová.…

MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

Podporovány jsou projekty zaměřené zejména na zvyšování úspěšnosti dětí a žáků-cizinců v předškolním a základním…

Finále prvního ročníku Pohádkového čarování se povedlo a děti si ho moc užily!

Pohádkové čarování s KuliFerdou – datum finále určeno!

Po nějaké době Vám opět přinášíme novinky ze zákulisí dětské výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou, jejíž…

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z našeho absolutního bestselleru Líný učitel! Autor Robert Čapek v jednotlivých…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Rozvíjíme schopnosti dětí pomocí podzimních aktivit: Ježek

Vážení čtenáři, předkládáme Vám opět dvě aktivity primárně pro předškolní děti inspirované podzimním obdobím. Tentokrát se…

Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

Nakladatelství Raabe připravilo přehlednou nabídku odborných publikací, které mohou ředitelé škol, školek a středisek…

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9590

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 4 z 6
Starší článkyPoslední stránka