Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité si udržovat fyzické a psychické zdraví. Syndrom vyhoření je pojem, který je v poslední době čím dál častěji skloňován. Velmi často je zmiňován v souvislosti s profesí učitele, protože právě při učitelství nastává situace, kdy má práce nepříznivý dopad na psychické nebo fyzické zdraví. Jak tedy nevyhořet? Poradí Vám naše publikace Učitel a syndrom vyhoření, z níž jsme pro Vás vybrali následující tipy a rady!


Zdraví máme jen jedno. Jistě ho nechceme „nechat v práci“! Proč se tedy neřídit podle moudrých rad, které si uvědomuje snad každý, ale z nějakých důvodů je třeba nedodržuje? Dovolte mi, abych se pokusil jich několik nastínit:

 

I. Nic, co se děje ve škole, nestojí za negativní emoce.

Žák něco nedonesl, něco zapomněl? No a co? To jsou malé věci. Všechno, kromě velkých myšlenek, jsou malé věci. Co by se muselo stát, abych se ve škole rozčílil? Vlastně mě víc hněvají učitelé než žáci. Ale ten, kdo je v klidu, vždy vyhraje. Noste v hlavě pozitivní myšlenky, buďte optimisty. Všechno zlé se nakonec děje jen ve vaší hlavě. Dá se s tím pracovat a obrátit to naopak k vašemu prospěchu. Stále to zkoušejte!

 

II. Věřte si.

Když se vám něco nepovede, alespoň jste to zkusili. Dobrou práci ve třídě žáci ocení, buďte bez obav. Pokud něco pokazí žáci a vy se chováte podporujícím způsobem, budou se tak chovat i žáci k vám, až uděláte chybu. A pokud děláte svou práci tak nejlépe, jak jen dokážete, není třeba se bát ředitele nebo inspektorů. Ani nikoho jiného.

 

III. Važte si své tělesné schránky.

Pravidelně se hýbejte nebo sportujte. Zdravě a přiměřeně jezte, hodně spěte, a pokud je to jen trochu možné, dopřávejte si dobrý sex. Zkvalitněním pitného režimu se zlepšuje odolnost a myšlení. Rozmazlujte své tělo masážemi, aromaterapiemi, mažte ho čokoládou a zasypávejte ho masážními kameny. Muži mohou skákat šipky do pivní lázně.


IV. Eliminujte každý stres, včetně časového.

Nenechte se honit, nenechte se znervóznit. Ničeho se nebojte. Kreslete si do antistresových omalovánek. Myslete na přestávky, odpočívejte. Měňte často činnost.

 

V. Obklopujte se dobrými lidmi.

Jak doma, tak v práci. Pokud vám někdo „nevoní“, tak si ho k tělu nepouštějte, ale chovejte se korektně. Pokud vám někdo ublíží, neklesejte na stejnou úroveň. Zařiďte se podle toho, ale zbytek nechte na karmě. Všechny ve sborovně nepředěláte. Najděte si mezi nimi ty své.

 

VI. Snažte se hořet, ale ne vyhořet.

A pokud vyhoříte, netrapte už žáky a dejte výpověď. Na zahrádce vám bude jistě lépe.

 

 


 

Pokud znáte Líného učitele, jistě víte, že dokonce radí, aby si učitel vytvořil ve škole jakési učitelské hygge. Pojem vychází z dánského slova hyggja, jež má význam hloubavý, spokojený. Týká se domova, bezpečí, odpočinku a zároveň o nacházení odvahy a energie. Ve škole nemáme takové možnosti „provozovat hygge“ jako doma, ale nemusíme na kladné stránky tohoto způsobu harmonizace úplně rezignovat. Hygge má několik komponentů:

 

1. Lidé

Nejdůležitějším bodem hygge jsou lidé kolem nás. V případě školy tedy kolegové. Každý z nás ví, jakou zátěží je mít v kabinetu kolegu nebo kolegyni, který si na všechno stěžuje a nic mu není dobré. Nervové soustavě také neprospívá, když musíte poslouchat nějakého mluvku, který z pohodové přestávky udělá drbárnu. Nejhorší je ovšem kolega, který je špatným nebo vyhořelým učitelem a svoje pokleslé názory na vyučování, žáky, rodiče nebo vzdělávání roznáší jako jedovaté spory. Věnujte prosím pozornost tomu, vedle koho sedíte v kabinetu nebo ve sborovně a komu věnujete při komunikaci svůj čas a energii. Hygge potřebuje podporu od učitelů stejné krve, kteří poradí, pomohou, posílí a povzbudí.

 

2. Prostředí

Málokteré prostředí lze upravovat tak jednoduše jako to školní. Základem pro hygge jsou květiny. Tyto řádky píši ve sborovně, kde sídlím já a mých šest kolegyň. Nejen že tu mezi desítkami balíčků ovocných a bylinkových čajů není ani jeden sáček čaje černého (genderová diskriminace!), ale není tu ani jediná rostlina. To je trestuhodné. Důležité je také osvětlení. Zejména v zimních měsících je důležité, aby měl učitel pořádné světlo, nejlépe s teplou žluto-oranžovou barvou. Nebojte si donést svou vlastní lampičku, stejně tak i pořádnou zásobu svíček. Ty ať se rozhoří v případě, že máte „okénko“ a chcete si svou volnou hodinku pořádně vychutnat a zrelaxovat se. Hygge hudbu si nejlépe užijeme doma, ta by mohla narušovat klid školy – ač sama je přímo zřídlem míru. Zato v žádném případě nepodceňujte pohodlné sezení! To vám pomůže načerpat síly i během deseti minut přestávky.

 


3. Předměty

Sborovna, o které jsem psal výše, by naopak mohla pěkně ilustrovat další podmínku hygge: je tu množství dárečků a suvenýrů od dětí i celých tříd. Také knihy, kterých je ve škole dost, jsou důležitou součástí hygge. Nejde tu však o rozžvýkané učitelské učebnice, ale o publikace, které už svým otevřením udělají radost. Hodně dobré pro hygge jsou přírodní materiály, a zejména recyklované předměty. Ty nesou příběh podobně tak jako věci, které dosloužily svému účelu a nyní pomohou jiným způsobem. Sám se snažím psát perem z recyklovaného tvrdého papíru na recyklované papíry a v bedničce od ovoce si nesu materiály na hodinu do třídy.

 

4. Jídlo

Oběd ve školní jídelně asi příliš hygge není, ale máme tu možnost zachovat správné naladění alespoň svačinou. Ta by měla vyzařovat pohodu domova. Platí tu několik zásad, které ale nejsou nijak přísně dodržované, protože hygge se týká nálady, a ne zákazů a stresu. Jednou z nich je třeba to, že čím méně surovin, tím lépe se hlídá jejich kvalita. Velmi hygge může být nakrájené ovoce v pěkné mističce nebo domácí ovesná kaše, kterou stačí zalít vodou. Čaje jsou samozřejmě grunt. V každém případě je nezbytné lít je do svého oblíbeného hrnečku nebo kotlíku. Jídlo ve stylu hygge se ani vzdáleně nepodobá nějaké dietě, samotní Dánové jsou jedni z největších mlsounů Evropy. Ale i mlsat lze zdravě a s dobrým pocitem. A chroupat lokální mrkvičku je skoro tak dobré jako nechat si rozplynout na jazyku smetanově krémovou čokoládu… Nebo ne?

 

5. Oblečení

Hygge preferuje i u oděvů pohodlí a dobrý pocit, a v tomto směru je tedy vše povoleno. Dlouhé svetry či mikiny, pohodlné kalhoty nebo teplé ponožky, hlavně když je to účelové a člověku je v tom fajn.

 

Text pochází z publikace Učitel a syndrom vyhoření, autorem je Robert Čapek.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

 Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

 Hodnocení žáků s SVP

 Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

 Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

 

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Učitel a syndrom vyhořeníI učitel je jen člověk - výhodný balíčekLíný učitel: Cesta pedagogického hrdiny

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Vyšel manuál dietního stravování ve školních jídelnách

Nakladatelství Raabe vydalo v roce 2017 publikaci s názvem Diety ve školních jídelnách. Jedním z impulzů pro…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné edici, hovoří…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky! 5 tipů pro rodiče, aby se děti cítily vždy milované

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0351

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 4 z 5
Starší článkyPoslední stránka