Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité si udržovat fyzické a psychické zdraví. Syndrom vyhoření je pojem, který je v poslední době čím dál častěji skloňován. Velmi často je zmiňován v souvislosti s profesí učitele, protože právě při učitelství nastává situace, kdy má práce nepříznivý dopad na psychické nebo fyzické zdraví. Jak tedy nevyhořet? Poradí Vám naše publikace Učitel a syndrom vyhoření, z níž jsme pro Vás vybrali následující tipy a rady!


Zdraví máme jen jedno. Jistě ho nechceme „nechat v práci“! Proč se tedy neřídit podle moudrých rad, které si uvědomuje snad každý, ale z nějakých důvodů je třeba nedodržuje? Dovolte mi, abych se pokusil jich několik nastínit:

 

I. Nic, co se děje ve škole, nestojí za negativní emoce.

Žák něco nedonesl, něco zapomněl? No a co? To jsou malé věci. Všechno, kromě velkých myšlenek, jsou malé věci. Co by se muselo stát, abych se ve škole rozčílil? Vlastně mě víc hněvají učitelé než žáci. Ale ten, kdo je v klidu, vždy vyhraje. Noste v hlavě pozitivní myšlenky, buďte optimisty. Všechno zlé se nakonec děje jen ve vaší hlavě. Dá se s tím pracovat a obrátit to naopak k vašemu prospěchu. Stále to zkoušejte!

 

II. Věřte si.

Když se vám něco nepovede, alespoň jste to zkusili. Dobrou práci ve třídě žáci ocení, buďte bez obav. Pokud něco pokazí žáci a vy se chováte podporujícím způsobem, budou se tak chovat i žáci k vám, až uděláte chybu. A pokud děláte svou práci tak nejlépe, jak jen dokážete, není třeba se bát ředitele nebo inspektorů. Ani nikoho jiného.

 

III. Važte si své tělesné schránky.

Pravidelně se hýbejte nebo sportujte. Zdravě a přiměřeně jezte, hodně spěte, a pokud je to jen trochu možné, dopřávejte si dobrý sex. Zkvalitněním pitného režimu se zlepšuje odolnost a myšlení. Rozmazlujte své tělo masážemi, aromaterapiemi, mažte ho čokoládou a zasypávejte ho masážními kameny. Muži mohou skákat šipky do pivní lázně.


IV. Eliminujte každý stres, včetně časového.

Nenechte se honit, nenechte se znervóznit. Ničeho se nebojte. Kreslete si do antistresových omalovánek. Myslete na přestávky, odpočívejte. Měňte často činnost.

 

V. Obklopujte se dobrými lidmi.

Jak doma, tak v práci. Pokud vám někdo „nevoní“, tak si ho k tělu nepouštějte, ale chovejte se korektně. Pokud vám někdo ublíží, neklesejte na stejnou úroveň. Zařiďte se podle toho, ale zbytek nechte na karmě. Všechny ve sborovně nepředěláte. Najděte si mezi nimi ty své.

 

VI. Snažte se hořet, ale ne vyhořet.

A pokud vyhoříte, netrapte už žáky a dejte výpověď. Na zahrádce vám bude jistě lépe.

 

 


 

Pokud znáte Líného učitele, jistě víte, že dokonce radí, aby si učitel vytvořil ve škole jakési učitelské hygge. Pojem vychází z dánského slova hyggja, jež má význam hloubavý, spokojený. Týká se domova, bezpečí, odpočinku a zároveň o nacházení odvahy a energie. Ve škole nemáme takové možnosti „provozovat hygge“ jako doma, ale nemusíme na kladné stránky tohoto způsobu harmonizace úplně rezignovat. Hygge má několik komponentů:

 

1. Lidé

Nejdůležitějším bodem hygge jsou lidé kolem nás. V případě školy tedy kolegové. Každý z nás ví, jakou zátěží je mít v kabinetu kolegu nebo kolegyni, který si na všechno stěžuje a nic mu není dobré. Nervové soustavě také neprospívá, když musíte poslouchat nějakého mluvku, který z pohodové přestávky udělá drbárnu. Nejhorší je ovšem kolega, který je špatným nebo vyhořelým učitelem a svoje pokleslé názory na vyučování, žáky, rodiče nebo vzdělávání roznáší jako jedovaté spory. Věnujte prosím pozornost tomu, vedle koho sedíte v kabinetu nebo ve sborovně a komu věnujete při komunikaci svůj čas a energii. Hygge potřebuje podporu od učitelů stejné krve, kteří poradí, pomohou, posílí a povzbudí.

 

2. Prostředí

Málokteré prostředí lze upravovat tak jednoduše jako to školní. Základem pro hygge jsou květiny. Tyto řádky píši ve sborovně, kde sídlím já a mých šest kolegyň. Nejen že tu mezi desítkami balíčků ovocných a bylinkových čajů není ani jeden sáček čaje černého (genderová diskriminace!), ale není tu ani jediná rostlina. To je trestuhodné. Důležité je také osvětlení. Zejména v zimních měsících je důležité, aby měl učitel pořádné světlo, nejlépe s teplou žluto-oranžovou barvou. Nebojte si donést svou vlastní lampičku, stejně tak i pořádnou zásobu svíček. Ty ať se rozhoří v případě, že máte „okénko“ a chcete si svou volnou hodinku pořádně vychutnat a zrelaxovat se. Hygge hudbu si nejlépe užijeme doma, ta by mohla narušovat klid školy – ač sama je přímo zřídlem míru. Zato v žádném případě nepodceňujte pohodlné sezení! To vám pomůže načerpat síly i během deseti minut přestávky.

 


3. Předměty

Sborovna, o které jsem psal výše, by naopak mohla pěkně ilustrovat další podmínku hygge: je tu množství dárečků a suvenýrů od dětí i celých tříd. Také knihy, kterých je ve škole dost, jsou důležitou součástí hygge. Nejde tu však o rozžvýkané učitelské učebnice, ale o publikace, které už svým otevřením udělají radost. Hodně dobré pro hygge jsou přírodní materiály, a zejména recyklované předměty. Ty nesou příběh podobně tak jako věci, které dosloužily svému účelu a nyní pomohou jiným způsobem. Sám se snažím psát perem z recyklovaného tvrdého papíru na recyklované papíry a v bedničce od ovoce si nesu materiály na hodinu do třídy.

 

4. Jídlo

Oběd ve školní jídelně asi příliš hygge není, ale máme tu možnost zachovat správné naladění alespoň svačinou. Ta by měla vyzařovat pohodu domova. Platí tu několik zásad, které ale nejsou nijak přísně dodržované, protože hygge se týká nálady, a ne zákazů a stresu. Jednou z nich je třeba to, že čím méně surovin, tím lépe se hlídá jejich kvalita. Velmi hygge může být nakrájené ovoce v pěkné mističce nebo domácí ovesná kaše, kterou stačí zalít vodou. Čaje jsou samozřejmě grunt. V každém případě je nezbytné lít je do svého oblíbeného hrnečku nebo kotlíku. Jídlo ve stylu hygge se ani vzdáleně nepodobá nějaké dietě, samotní Dánové jsou jedni z největších mlsounů Evropy. Ale i mlsat lze zdravě a s dobrým pocitem. A chroupat lokální mrkvičku je skoro tak dobré jako nechat si rozplynout na jazyku smetanově krémovou čokoládu… Nebo ne?

 

5. Oblečení

Hygge preferuje i u oděvů pohodlí a dobrý pocit, a v tomto směru je tedy vše povoleno. Dlouhé svetry či mikiny, pohodlné kalhoty nebo teplé ponožky, hlavně když je to účelové a člověku je v tom fajn.

 

Text pochází z publikace Učitel a syndrom vyhoření, autorem je Robert Čapek.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

 Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

 Hodnocení žáků s SVP

 Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

 Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

 

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Učitel a syndrom vyhořeníI učitel je jen člověk - výhodný balíčekLíný učitel: Cesta pedagogického hrdiny

Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

Milí čtenáři, přinášíme Vám další z úspěšných článků s ochutnávkami z naší hitovky - publikace Líný učitel…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat (a po sněhu umožňujícím řadu…

Podporujeme diskuzi o odborném vzdělávání

V loňském roce jsme odstartovali zcela nové dvouhodinové semináře pro učitele odborných předmětů a ředitele středních…

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení,…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se I. Mgr. Lucie Krejčová.…

MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

Podporovány jsou projekty zaměřené zejména na zvyšování úspěšnosti dětí a žáků-cizinců v předškolním a základním…

Finále prvního ročníku Pohádkového čarování se povedlo a děti si ho moc užily!

Pohádkové čarování s KuliFerdou – datum finále určeno!

Po nějaké době Vám opět přinášíme novinky ze zákulisí dětské výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou, jejíž…

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z našeho absolutního bestselleru Líný učitel! Autor Robert Čapek v jednotlivých…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Rozvíjíme schopnosti dětí pomocí podzimních aktivit: Ježek

Vážení čtenáři, předkládáme Vám opět dvě aktivity primárně pro předškolní děti inspirované podzimním obdobím. Tentokrát se…

Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

Nakladatelství Raabe připravilo přehlednou nabídku odborných publikací, které mohou ředitelé škol, školek a středisek…

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0194

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 4 z 6
Starší článkyPoslední stránka