Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Test kresby postavy pro děti předškolního věku
Kapitoly článku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co všechno obsahuje? Přinášíme ukázku z úspěšné publikace Marie Vágnerové "Dětská kresba a její diagnostické využití".

Vzhledem k tomu, že test kresby postavy slouží především k orientačnímu zhodnocení grafomotorických schopností dítěte, bylo třeba jej upravit tak, aby vznikla jednoduchá, rychlá a zároveň dostatečně účinná metoda. Dosud používané testy kresby postavy jsou příliš dlouhé a časově náročné, což neodpovídá hodnotě informací, kterou mohou poskytnout. Nová metoda by měla zahrnovat jen ty položky, které mají dostatečnou diferenciační schopnost a dobře rozlišují vývojově podmíněnou proměnu kresby člověka. Položky, které nemají významnou diferenciační schopnost a měří něco jiného než vyspělost kresby (např. četnost detailů oblečení), je třeba eliminovat (Vágnerová, Kropáčková, Janošová, 2016).

 

Standardizační skupinu tvořilo 600 dětí ve věku od 4,0 do 6,11 let. Polovina, tj. 300 dětí, byly dívky a 300 dětí byli chlapci. V každé věkové kategorii 4letých, 5letých a 6letých bylo 100 dívek a 100 chlapců. Většinou šlo o děti navštěvující mateřskou školu v Praze, Pardubicích, Kladně, Kolíně, Liberci, Skutči a v dalších menších městech a obcích.

Děti měly za úkol nakreslit pána, jak nejlépe dovedou. Pokud se ptaly na nějaké podrobnosti, např. jakého pána mají nakreslit, bylo jim řečeno, aby to udělaly, jak samy chtějí. Jestliže dítě řeklo, že to neumí, tak bylo ujištěno, že se mu to určitě povede, ať to alespoň zkusí. V průběhu kreslení byly děti povzbuzovány a nakonec pochváleny (Podrobnosti o výzkumu naleznete v publikaci). 

 

 

Parametry hodnocení kresby lidské postavy pro děti předškolního věku :

 

 

Podrobnější analýza jednotlivých položek


Způsob propracování detailů obličeje se zlepšuje v průběhu celého předškolního věku, především u dívek. Chlapci nevěnují detailům obličeje takovou pozornost jako dívky, což může být důvodem pomalejší změny jejich zobrazování.


● Oči jsou nejčastěji zobrazovaným detailem a proměna způsobu jejich zpracování probíhá zejména u dívek relativně rychle. V 6 letech je takto zobrazí 30 % dívek a15 % chlapců.

● Ústa jsou druhým nejčastěji zobrazovaným detailem obličeje. Mají je častěji postavy nakreslené dívkami než chlapci. Avšak nárůst četnosti dvoudimenzionálního provedení úst je pomalý a ani v kresbách šestiletých dětí jich není mnoho (takto je zobrazí jen 15 % dívek a 10 % chlapců).

● Nos nemá pro děti obou pohlaví velký význam a tak jej leckdy vůbec nenakreslí. Pokud to udělají, tak jej obvykle znázorňuje jen krátká svislá čára. Nos nemá 20 % kreseb postavy pětiletých a šestiletých dívek a víc než třetina kreseb pětiletých a šestiletých chlapců. Způsob jeho zobrazení se začíná měnit až v 6 letech. V této době nakreslí postavě dvoudimenzionální nos 20 % dívek, ale jen necelých 10 % chlapců.

 


Starší předškolní děti častěji nakreslí postavě krk, který spojuje hlavu a trup. Krk bývá skoro vždycky dvojdimenzionální a ve větší míře se začne objevovat v kresbách pětiletých dětí. U chlapců dojde k většímu nárůstu zobrazení krku až v 6 letech, v této době jej nakreslí 60 % dětí obou pohlaví.

Trup je nezbytnou součástí konvenční kresby lidské postavy, ale ve 4 letech jej postavě nakreslí jen 50 % chlapců a 60 % dívek. V 5 letech jej zobrazí již 90 % dětí bez ohledu na to, zda šlo o chlapce, nebo dívky a jeho případné vynechání už má jinou příčinu než vývojovou (Vágnerová, Kropáčková, Janošová, 2016). K podstatnému nárůstu četnosti nějakého zobrazení trupu dochází u dívek i u chlapců mezi 4. a5. rokem. V průběhu vývoje se mění také proporce trupu, mezi 4. a5. rokem má čím dál častěji větší výšku než šířku. Vývoj zobrazování končetin není rovnoměrný.

 


● Nohy jsou pro děti zřejmě důležitější, a proto je nakreslí téměř vždycky, zatímco paže kresba postavy čtyřletých dětí vždycky nemá (chybí u 25 % kreseb). V 5 letech už má paže naprostá většina postav (zobrazí je víc než 90 % dětí obou pohlaví). V této době už děti kreslí stejně často nohy i paže, ale zároveň se mění způsob jejich zobrazení.

● Dvoudimenzionální zobrazení paží a nohou představuje další vývojově podmíněné zlepšení kresby. Proměna způsobu zobrazování končetin probíhá rychleji u dívek.

Dvoudimenzionální paže nakreslí postavě třetina čtyřletých dívek, v 6 letech téměř všechny. U chlapců je vývoj pomalejší, dvoudimenzionální paže nakreslí pánovi pouze 15 % čtyřletých chlapců, ale v 6 letech je takto zobrazí již tři čtvrtiny. K významnému posunu v této oblasti dochází u dívek již v 5 letech, u chlapců až o rok později.

● Podobným vývojem prochází zobrazování nohou, i když je o něco rychlejší, přinejmenším zpočátku. Dvoudimenzionální nohy nakreslí své postavě téměř polovina čtyřletých dívek, v 6 letech již 90 % dívek. U chlapců dochází k viditelnému zlepšení v této oblasti až v 5 letech. V této době nakreslí pánovi dvoudimenzionální nohy téměř polovina chlapců, v 6 letech je takto zobrazí 85 % z nich.

 

 

 Na vývoj kresby proporcí se podívejte na další stránce!

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využitíJá jsem takový a ty jsi makovýPředškolák se speciálními vzdělávacími potřebami

 

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

O prevenci rizik ve školách

28. duben je Mezinárodním dnem pro bezpečnost a zdraví při práci. V tomto článku se tedy zaměříme na problematiku…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině - podzim a zima

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Proč hodnotit žákův posun?

Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. Přinášíme ukázku z publikace VÝBĚR z aktuálních…

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků s akcentem na žáky s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Nadchází soumrak učebnic?

Pokud jste učiteli odborných předmětů na střední škole, můžete si udělat jeden rychlý test. Zkuste odpovědět na otázku, jak…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Pomoc pro obor Strojírenství

Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Pojďme se podívat do odborných publikací nakladatelství Raabe, jaké…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4560

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 4 z 5
Starší článkyPoslední stránka