Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité si udržovat fyzické a psychické zdraví. Syndrom vyhoření je pojem, který je v poslední době čím dál častěji skloňován. Velmi často je zmiňován v souvislosti s profesí učitele, protože právě při učitelství nastává situace, kdy má práce nepříznivý dopad na psychické nebo fyzické zdraví. Jak tedy nevyhořet? Poradí Vám naše publikace Učitel a syndrom vyhoření, z níž jsme pro Vás vybrali následující tipy a rady!


Zdraví máme jen jedno. Jistě ho nechceme „nechat v práci“! Proč se tedy neřídit podle moudrých rad, které si uvědomuje snad každý, ale z nějakých důvodů je třeba nedodržuje? Dovolte mi, abych se pokusil jich několik nastínit:

 

I. Nic, co se děje ve škole, nestojí za negativní emoce.

Žák něco nedonesl, něco zapomněl? No a co? To jsou malé věci. Všechno, kromě velkých myšlenek, jsou malé věci. Co by se muselo stát, abych se ve škole rozčílil? Vlastně mě víc hněvají učitelé než žáci. Ale ten, kdo je v klidu, vždy vyhraje. Noste v hlavě pozitivní myšlenky, buďte optimisty. Všechno zlé se nakonec děje jen ve vaší hlavě. Dá se s tím pracovat a obrátit to naopak k vašemu prospěchu. Stále to zkoušejte!

 

II. Věřte si.

Když se vám něco nepovede, alespoň jste to zkusili. Dobrou práci ve třídě žáci ocení, buďte bez obav. Pokud něco pokazí žáci a vy se chováte podporujícím způsobem, budou se tak chovat i žáci k vám, až uděláte chybu. A pokud děláte svou práci tak nejlépe, jak jen dokážete, není třeba se bát ředitele nebo inspektorů. Ani nikoho jiného.

 

III. Važte si své tělesné schránky.

Pravidelně se hýbejte nebo sportujte. Zdravě a přiměřeně jezte, hodně spěte, a pokud je to jen trochu možné, dopřávejte si dobrý sex. Zkvalitněním pitného režimu se zlepšuje odolnost a myšlení. Rozmazlujte své tělo masážemi, aromaterapiemi, mažte ho čokoládou a zasypávejte ho masážními kameny. Muži mohou skákat šipky do pivní lázně.


IV. Eliminujte každý stres, včetně časového.

Nenechte se honit, nenechte se znervóznit. Ničeho se nebojte. Kreslete si do antistresových omalovánek. Myslete na přestávky, odpočívejte. Měňte často činnost.

 

V. Obklopujte se dobrými lidmi.

Jak doma, tak v práci. Pokud vám někdo „nevoní“, tak si ho k tělu nepouštějte, ale chovejte se korektně. Pokud vám někdo ublíží, neklesejte na stejnou úroveň. Zařiďte se podle toho, ale zbytek nechte na karmě. Všechny ve sborovně nepředěláte. Najděte si mezi nimi ty své.

 

VI. Snažte se hořet, ale ne vyhořet.

A pokud vyhoříte, netrapte už žáky a dejte výpověď. Na zahrádce vám bude jistě lépe.

 

 


 

Pokud znáte Líného učitele, jistě víte, že dokonce radí, aby si učitel vytvořil ve škole jakési učitelské hygge. Pojem vychází z dánského slova hyggja, jež má význam hloubavý, spokojený. Týká se domova, bezpečí, odpočinku a zároveň o nacházení odvahy a energie. Ve škole nemáme takové možnosti „provozovat hygge“ jako doma, ale nemusíme na kladné stránky tohoto způsobu harmonizace úplně rezignovat. Hygge má několik komponentů:

 

1. Lidé

Nejdůležitějším bodem hygge jsou lidé kolem nás. V případě školy tedy kolegové. Každý z nás ví, jakou zátěží je mít v kabinetu kolegu nebo kolegyni, který si na všechno stěžuje a nic mu není dobré. Nervové soustavě také neprospívá, když musíte poslouchat nějakého mluvku, který z pohodové přestávky udělá drbárnu. Nejhorší je ovšem kolega, který je špatným nebo vyhořelým učitelem a svoje pokleslé názory na vyučování, žáky, rodiče nebo vzdělávání roznáší jako jedovaté spory. Věnujte prosím pozornost tomu, vedle koho sedíte v kabinetu nebo ve sborovně a komu věnujete při komunikaci svůj čas a energii. Hygge potřebuje podporu od učitelů stejné krve, kteří poradí, pomohou, posílí a povzbudí.

 

2. Prostředí

Málokteré prostředí lze upravovat tak jednoduše jako to školní. Základem pro hygge jsou květiny. Tyto řádky píši ve sborovně, kde sídlím já a mých šest kolegyň. Nejen že tu mezi desítkami balíčků ovocných a bylinkových čajů není ani jeden sáček čaje černého (genderová diskriminace!), ale není tu ani jediná rostlina. To je trestuhodné. Důležité je také osvětlení. Zejména v zimních měsících je důležité, aby měl učitel pořádné světlo, nejlépe s teplou žluto-oranžovou barvou. Nebojte si donést svou vlastní lampičku, stejně tak i pořádnou zásobu svíček. Ty ať se rozhoří v případě, že máte „okénko“ a chcete si svou volnou hodinku pořádně vychutnat a zrelaxovat se. Hygge hudbu si nejlépe užijeme doma, ta by mohla narušovat klid školy – ač sama je přímo zřídlem míru. Zato v žádném případě nepodceňujte pohodlné sezení! To vám pomůže načerpat síly i během deseti minut přestávky.

 


3. Předměty

Sborovna, o které jsem psal výše, by naopak mohla pěkně ilustrovat další podmínku hygge: je tu množství dárečků a suvenýrů od dětí i celých tříd. Také knihy, kterých je ve škole dost, jsou důležitou součástí hygge. Nejde tu však o rozžvýkané učitelské učebnice, ale o publikace, které už svým otevřením udělají radost. Hodně dobré pro hygge jsou přírodní materiály, a zejména recyklované předměty. Ty nesou příběh podobně tak jako věci, které dosloužily svému účelu a nyní pomohou jiným způsobem. Sám se snažím psát perem z recyklovaného tvrdého papíru na recyklované papíry a v bedničce od ovoce si nesu materiály na hodinu do třídy.

 

4. Jídlo

Oběd ve školní jídelně asi příliš hygge není, ale máme tu možnost zachovat správné naladění alespoň svačinou. Ta by měla vyzařovat pohodu domova. Platí tu několik zásad, které ale nejsou nijak přísně dodržované, protože hygge se týká nálady, a ne zákazů a stresu. Jednou z nich je třeba to, že čím méně surovin, tím lépe se hlídá jejich kvalita. Velmi hygge může být nakrájené ovoce v pěkné mističce nebo domácí ovesná kaše, kterou stačí zalít vodou. Čaje jsou samozřejmě grunt. V každém případě je nezbytné lít je do svého oblíbeného hrnečku nebo kotlíku. Jídlo ve stylu hygge se ani vzdáleně nepodobá nějaké dietě, samotní Dánové jsou jedni z největších mlsounů Evropy. Ale i mlsat lze zdravě a s dobrým pocitem. A chroupat lokální mrkvičku je skoro tak dobré jako nechat si rozplynout na jazyku smetanově krémovou čokoládu… Nebo ne?

 

5. Oblečení

Hygge preferuje i u oděvů pohodlí a dobrý pocit, a v tomto směru je tedy vše povoleno. Dlouhé svetry či mikiny, pohodlné kalhoty nebo teplé ponožky, hlavně když je to účelové a člověku je v tom fajn.

 

Text pochází z publikace Učitel a syndrom vyhoření, autorem je Robert Čapek.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

 Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

 Hodnocení žáků s SVP

 Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

 Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

 

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Učitel a syndrom vyhořeníI učitel je jen člověk - výhodný balíčekLíný učitel: Cesta pedagogického hrdiny

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině - podzim a zima

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Proč hodnotit žákův posun?

Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. Přinášíme ukázku z publikace VÝBĚR z aktuálních…

Nadchází soumrak učebnic?

Pokud jste učiteli odborných předmětů na střední škole, můžete si udělat jeden rychlý test. Zkuste odpovědět na otázku, jak…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Pomoc pro obor Strojírenství

Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 3275

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 5 z 5